Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 27 van 37 EersteEerste ... 172526272829 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 261 t/m 270 van 364
  1. #261
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Gelijk maar doorgegaan met een binding.
    Het resultaat was erg matig (eigenlijk rampzalig) maar van een afstandje lijkt het een beetje.
    Gewoon een kwestie van ongeduldig worden.
    Toch maar begonnen met die trage CA lijm. Ik dacht dat het wel zou loslopen met de snelheid van uitharden . . . niet dus.
    Ik was aan de voorkant bezig om de binding bij de hals goed te krijgen en vast te tapen.
    Ongeveer 15cm van de uitgefreesde rand had ik in de lijm staan.
    Omdat het Snakewood niet wil buigen, is het met een buigijzer en stoom eerst al geheel in de juiste vorm gemaakt.

    Halverwege kwam ik gewoon tijd te kort omdat de boel veel te snel vast zat. Daarom snel de binding zelf maar van een laagje CA voorzien.

    Helaas niet gezien dat de achterkant van de binding heen en weer bewoog en vastlijmde tegen de achterzijde bij de dwars strip.

    Ook gelijk muurvast en ik moest snel zijn omdat anders de hele boel fout ging.
    Bij het met geweld lostrekken brak natuurlijk een splinter hout mee, een gat in het Plataan achterlatend van 4mm groot en ruim 1 mm diep.




    Over de gehele lengte lijkt het wel redelijk, maar elk oneffenheidje in de rand van het bovenblad wordt door het keiharde Snakewood genadeloos afgestraft.
    Dit is niet de juiste lijm om dit klusje te doen. Een stripje gaat prima, maar een hele binding van dit materiaal is een ramp.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 26 april 2014 om 19:08
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  2. #262
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    De volgende binding met Z-poxy.
    Voorlopig resultaat is prima, makkelijk te verwerken en genoeg lijmtijd.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  3. #263
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Voor het vast tapen van de bindings gebruikte ik blauw papier tape dat niet al te sterk zou plakken.
    Ondanks het voorbehandelen van de top met schellak, kwamen er toch vrij veel houtvezels mee.
    De top is daardoor meer beschadigd dan me lief is, maar ik heb het redelijk kunnen wegwerken.

    Een extra nadeel van breed tape vond ik vandaag.
    Doordat het tape erg breed is, kun je (er onder) ook niet zie of de binding goed aansluit in de daarvoor uitgefreesde ruimte.
    Dat kan specifiek een probleem opleveren als de binding keihard is en niet kan buigen.

    Bij het loshalen van het tape zag ik dat de binding niet perfect in het gleufje bij de hiel was geschoven en dus onder spanning stond. Daardoor sloot de binding niet aan tegen de kast en was er een opening van zeker 2mm ontstaan over een lengte van 10 cm.
    Gelukkig was daardoor ook de binding maar op een heel klein stukje vast komen zitten met de Zpoxy, en sprong de binding op die plaats weer redelijk schadevrij los.
    Schoongemaakt en opnieuw in de lijm, maar nu met lijmtangen vast gezet zodat er genoeg zicht op die plek bleef.

    Alle bindingen zitten nu rondom erop.
    Ik heb het mezelf met dat Snakewood wel veel moeilijker gemaakt dan normaal gesproken nodig is.
    Ofwel, eerst leren kruipen en dan pas lopen. Ik doe het kennelijk andersom

    Volgende stadium zal de toets worden.
    Nu eerst op vakantie.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  4. #264
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Je schiet in ieder geval aardig op zo! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!!
    Geniet van je vakantie!

    Rik

  5. #265
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Anderhalve liter zweet en kramp in mijn handen, maar het is redelijk gelukt om de bindingen glad af te werken.



    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  6. #266
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Het is ook echt letterlijk Snakewood.
    Telkens als je denkt dat iets perfect is gelukt, draait het om en bijt het je in je donder.
    De toets was eindelijk bijna af en hoefde alleen nog ruw in de vorm gezaagd te worden.
    Springt er op het laatst nog net even een dubbele splinter in de ronding af die niet netjes weg te werken valt. (het 1 na laatste toetsje boven op links en rechts van de ronding.)
    Wat nu? weet iemand oplossingen?

    Laatst gewijzigd door grizzly; 14 juni 2014 om 18:47
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  7. #267
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Valt je fret daar niet overheen? Anders opvullen als je fret erin zit.. Moet best kunnen. En als dat niet lukt, kan je altijd daar nog iets bredere frets in plaatsen. Ze zijn verder vrij nutteloos, dus voor het speelgemak hoef je het niet te doen..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #268
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Helaas valt de fret er niet overheen.
    Ik kan mogelijk die ronding wat breder maken zodat het kleine linker stukje weg valt en het rechter stuk wat korter wordt.
    Maar ik weet niet of dat vanuit esthetisch oogpunt wel goed te doen is. Misschien staat het ineens vreemd? on af ? of zal dat mee vallen.
    Er zijn ten slotte meer soorten en vormen toetsen?
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  9. #269
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Je zou dat hele kleine stukje weg kunnen laten vallen.

    Maar even terug naar fret eroverheen en de rest opvullen met een schuursel/secondenlijm mengsel. Ik heb dit laatst ook gedaan met een herfret van een rosewood toets en je moet echt goed kijken om het te zien. Het is je eerste gitaar en permitteer je een foutje. Ws. is het nauwelijks zichtbaar voor iemand die het niet weet. Het een fantastische toets verder om te zien.

    Mijn toets heb ik te diep ingezaagd bij alle frets. Hoe vreselijk ik dat ook vind, het is niet anders. Het was een les en ik heb er van geleerd.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  10. #270
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Die andere foto is een stuk duidelijker.. Nu zie ik het pas goed..Misschien die even plaatsen hier?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top