Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 37 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 364
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht

    Mij is ook altijd gezegd dat voor een brug je beter een heel licht gewicht stuk palissander kan gebruiken. Omdat het klankblad en bebalking zeer licht van opbouw zijn, Een te zware brug zou al de trillingsoverdracht kunnen opheffen.



    s.
    Grappig dat je dat zegt! Ik heb hier een steelstring (harmony koreaan) waar in de brug (onder het brugbeentje) een staaf aluminium gelijmd zit kompleet met US patentnummer etc.(barcus berry) Ik betwijfelde al of dit een nuttige toevoeging zou zijn en had de neiging er een andere brug op te zetten...
    Laatst gewijzigd door oigun; 3 oktober 2011 om 15:02

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    De Palisander soorten zijn eigenlijk best wel zwaar en te vergelijken met Snakewood. Ik heb een kompleet brugje liggen en zal het eens wegen. Nadat ik de Snakewood brug klaar heb zal ik ze vergelijken. Ik ben benieuwd hoeveel verschil in grammen dat in werkelijkheid oplevert.

    Hieronder een lijstje.

    Dalbergia Frutescens: Density 1100 (Bahia Rosewood)
    Dalbergia Nigra: Density 1200 (True Rio Palisander
    Dalbergia Retusa: Density 1100 (Cocobolo )
    Dalbergia Melanoxylon: Density 1400 (Grenadill, African Blackwood)
    Dalbergia Stevensonii: Density 1200 (Honduras)
    Machaerium Sclieroxylon: Density 1000 (Santos Palisander) (Geen echt Palisander)

    Brosimum guianense: Density 1100-1400 (Snakewood)
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Ik vond deze soundhole inlay ooit ergens op Ebay. Hij ligt al een paar jaar te wachten.
    Leek me wel grappig die Grizzlyberen, maar eeh is het niet een beetje overdone op een klassieke gitaar?
    Wat denken jullie, klassiek motief houden, of iets gewaagder.
    Goeie rozet grizz.., mijns inziens niks mis mee !

    Tof dat je aan de gang bent.

    Suc6 bro
    Laatst gewijzigd door BLUEWEY; 4 oktober 2011 om 04:12
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Grizzly. Leuk hoor, weer eens een klassiek project. Die zien we toch te weinig hier naar mijn mening.

    Wat al je overpeinzingen betreft over de vermeende klankeigenschappen van de meer of minder exotische houtsoorten en combinaties zou ik je willen zeggen, pak gewoon een standaard combinatie van houtsoorten en probeer er eerst maar eens uberhaupt een behoorlijke gitaar uit te fabriceren. Heb niet de illusie dat je bij de eerste klassieke gitaar al die factoren al onder controle hebt. Ik kan daarin wel met Stijn meegaan. Een redelijk bespeelbare gitaar maken is al lastig genoeg, laat staan al die andere factoren.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    ..... Maar je moet zien dat je volume aan de hals geeft, omdat hij breed is (+/- 5,4 aan kam naar 6,4 aan de 12e fret)
    Anders gaat dat zeer raar aanvoelen, denk ik ...
    Zo'n halsbreedte is ook maar betrekkelijk en uiterst persoonlijk. Ik speel zelf op klassieke gitaren met een breedte van 50 mm bij de topkam en 59 mm bij de 12e. En dat voelt voor mij niet raar. Kwestie van smaak.

    Heel veel succes, ik ga deze zeker volgen.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Gister en vandaag ben ik tussen de bedrijven door bezig geweest met de voorbereiding en het maken van mallen.
    De side mal had ik een mal voor liggen die aardig in de richting kwam van de template die bij de bouw van de Bogdanovich gitaar hoort.
    Deze heb ik aangepast met behulp van mijn stationaire schuurtafel.
    Ik ben er achteraf heel blij mee dat ik deze heb aangeschaft en niet de geen vandikte schuurtafel. Ik maak er echt alles mee, rond schuren, dunner maken, haaksen echt een veelzijdige machine.

    Hij past zowaar op de template.


    Het MDF van de 15ft radiusdish was een tikkie te dun en beide dishes (15ft en 28ft) waren hol getrokken (of bol als je het vanaf de andere kant bekijkt)

    Omdat ik zowel de een als de ander vaak nodig ga hebben, en ik ze niet heel erg zwaar wilde maken, heb ik een oplossing bedacht die goed schijnt te werken.
    Gaatjes geboord, T-moeren verzonken in de werkbank geslagen en ik kan nu beide radiusdishes vast bouten aan de werkbank, zonder dat dit problemen oplevert voor de werkbank..




    schuurpapier erin met dubbelzijdig tape.


    Een radius schuurpad (staat in de lijmtangen maar moet nog geschuurd worden in de dish tot de juiste radius.


    Tevens een Bench hook gemaakt voor het schaven van kortere voorwerpen.


    Er gaat nog er veel werk zitten in het maken van de mallen. Bogdanovich is er kennelijk dol op.
    Zo komt er nog een 15ft en 28ft Radiusstick, Shootingboard (makkie), en een doomed en tilted Solera (erg ingewikkeld ding)
    En uiteraard de mallen voor de headstok, hals en brug etc.

    Het Bending Iron heb ik alle spullen voor liggen maar moet nog wel even in elkaar geflanst worden.
    Kortom, ik ben nog lekker bezig
    Laatst gewijzigd door grizzly; 4 oktober 2011 om 22:15
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Jep, jep, mallen zijn de schatkist van de gitaarbouwer.
    Ik heb het boek van Bogdanovich ook. Hij is natuurlijk een prof bouwer dus is elke mal mooi meegenomen om wat 'meters te maken'.


    Soit, een homemade bender, daar ben ik benieuwd naar (een gewone hete ijzeren staaf, of een fox-bender?)


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hi Stijnkenens,

    Een foxbender wacht ik even mee tot ik mijn eerste gitaar heb afgebouwd.
    Eerst maar eens voelen hoe het handwerk me lukt.
    Ik heb inderdaad een "eigen" oplossing voor de "hete pook".
    Als hij klaar is volgen foto's.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Vandaag de 4cm dikke plaat kwartiers gezaagd Plataan in 3 stukken gezaagd.
    2 plakken die breed genoeg zijn om diverse achterkanten uit te halen en 1 plak lang genoeg voor 2 sets zijkanten.
    Zoeken naar een zagerij die een grote lintzaag had en het wilde doen in de buurt van Purmerend was nog niet zo makkelijk.
    Eindelijk geslaagd bij PUMA, waar ik ze morgen kan ophalen, gezaagd en gevlakt naar 4mm.
    Wel wat werk natuurlijk, maar whow, wat een prijs .
    Als dat vaker gaat gebeuren kan ik beter mijn prachtige lintzaag aan de wilgen hangen en een model kopen dat 20cm aan kan.

    En dan moet ik nog maar hopen dat er geen verborgen gebreken binnen in de plank zitten en er genoeg goede delen uit te halen zijn, anders is dit duur lesgeld . Morgen foto's
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Mooie mallen en dishes heb je daar. Prima!


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Gaatjes geboord, T-moeren verzonken in de werkbank geslagen en ik kan nu beide radiusdishes vast bouten aan de werkbank, zonder dat dit problemen oplevert voor de werkbank..
    Ik hoop dat je die inslagmoeren niet uit de werkbank trekt want normaal gesproken worden die aan de andere kant van de plaat gemonteerd zodat ze zichzelf vasttrekken. Je kan altijd nog inschroefbussen gebruiken.

    Succes

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ik was te lui om al het hout onder de tafel vandaan te halen en op mijn rug ondersteboven te gaan liggen klooien.
    Ik heb er een bak lijn prut in gedaan en hoop er het beste van.
    Anders doe ik het nog eens en dan goed.
    (Oh ja, en dan waren mijn mooie rvs schuine kop 8mm boutjes te kort )
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top