Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 37 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 364
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard Mijn 1ste Classical Concert Guitar a la Bogdanovich

    Ik ga eindelijk beginnen met het bouwen van mijn eerste klassieke gitaar.
    De gitaar bouw ik in grote lijnen aan de hand van het gitaarbouwers handboek van John S. Bogdanovich.

    materialen:
    Top: Allpine Spruce. (zelf gehaald uit Zwitserland bij Tonewood Florinett AG)
    Achter- en zijkanten: Plataan, Platanus acerifolia. (gehaald bij Erwin Romonesco)
    Hals: Wenge (gehaald bij Erwin Romonesco)
    Toets: Snakewood (eigen verzameling)
    Brug: Snakewood (eigen verzameling)
    Bindingen: Snakewood + iets nader te definieren. (LMI)
    Soundhole inlay: Special.
    Tuners: Schertler

    Tot de houtkeuze van de achterkant en zijkanten ben ik gekomen nadat ik op een Amalio Burguet, Model Arce, speelde.
    Deze heeft Esdoorn achterkant en zijkanten en een Spruce top.
    Wat een fantastisch geluid kwam daaruit.
    Ik speelde ongezien het merk, prijs of model een 15-tal absolute top gitaren.
    Deze Burguet kwam er voor mijn oren zonder concurentie als beste uit.
    Ik besloot toen in deze stijl een gitaar te bouwen.
    Natuurlijk weer net niet exact het zelfde, maar in de lijn van. . .
    http://www.burguet.com/modelos.php?f...a=en&modelo=26

    Daarbij komt dat ik erg benieuwd ben naar het contrast van een totaal blanke gitaar met de Snakewood toets en de Snakewood accenten.
    Het Wenge ben ik nog steeds niet 100% zeker van.

    Ik zal alles zoveel mogelijk filmen en fotograferen.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 1 oktober 2011 om 20:05
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ik vond deze soundhole inlay ooit ergens op Ebay. Hij ligt al een paar jaar te wachten.
    Leek me wel grappig die Grizzlyberen, maar eeh is het niet een beetje overdone op een klassieke gitaar?
    Wat denken jullie, klassiek motief houden, of iets gewaagder.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Ik vond deze soundhole inlay ooit ergens op Ebay. Hij ligt al een paar jaar te wachten.
    Leek me wel grappig die Grizzlyberen, maar eeh is het niet een beetje overdone op een klassieke gitaar?
    Wat denken jullie, klassiek motief houden, of iets gewaagder.
    Jouw gitaar. Lekker je eigen ding doen. Op zich is het wel geinig
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    zelf zou ik voor een klassieke iets minder flashy gaan qua inlay maar zoals ike zegt: it's your ballgame!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Zo flashy is hij toch niet? Volgens mij wordt dat best leuk. Van een afstandje is het een nette rozet, en van dichtbij is het een leuk geintje. Hou ik wel van
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Super, nog klassieke gitaren !

    Ik zou dat wenge voor de hals vervangen door loofhout ceder of een licht gewicht mahonie, wengé is veel te zwaar voor een klassieke gitaar, dat hout weegt bijna dubbel zoveel als de andere 2, en uit ondervinding weet ik dat een (hand gebouwde) nylon snaar gitaar altijd naar het topzware neigt !

    Mij is ook altijd gezegd dat voor een brug je beter een heel licht gewicht stuk palissander kan gebruiken. Omdat het klankblad en bebalking zeer licht van opbouw zijn, Een te zware brug zou al de trillingsoverdracht kunnen opheffen.

    Ik zou voor de flashy beren gaan, het heeft wel betekenis. Een klassieke gitaar rozette is bijna altijd uitbundiger dan die van een steelstring gitaar. Dat is gewoon historisch gegroeid: nylon/darm snaar gitaren hebben hun oorsprong in Italie en Spanje, terwijl de steelstring zowat uitgevonden is door Martin toen hij in Amerika gitaren bouwde, en toen bleek dat het publiek de simpele ontwerpen meer smaakte dan de fancy instrumenten gebaseerd op de klassieke broers.



    Soit, dat van de wengé is mijn ervaring, dat van de brug komt van een goede klassieke gitaarbouwer. En de soundhole story heb ik zelf bijeengeraapt door te lezen...


    s.
    Laatst gewijzigd door stijnkenens; 2 oktober 2011 om 22:52
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    ...veel goeie tips...
    Amen. en nog wat tekens
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hi Stijnkenens,

    Zou het mogelijk zijn om gewoon veel slanker te bouwen met Wenge.
    Het is veel sterker dan loofhout ceder en mahonie en ik zou dus minder materiaal nodig hebben waardoor ik weer gewicht kan besparen. . . . of stuit ik dan weer op andere problemen?

    Ik wil eigenlijk niet terug vallen tot de de houtsoorten die iedereen altijd al eeuwen gebruikt voor klassieke gitaren.
    Ik kan bijvoorbeeld ipv Wenge (8.7 density) kiezen voor Padouk (7.2 density) , heeft nog steeds uitstekende trek en werk eigenschappen, en qua klank projectie zwaar onderschat. (in mijn opinie zelfs beter dan Wenge, en ik heb het liggen :+)
    Dat is makkelijker te verwerken en qua soortelijk gewicht wat lichter.
    Mahogany is trouwens ergens tussen 6.0 en 8.0 density afhankelijk van soort en herkomst.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 3 oktober 2011 om 00:28
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Hey Grizzly, er is een reden waarom men al honderden jaren spar gebruikt als klankblad, en palissander als zijkanten, het is gewoon een win win combi voor klankprojectie.
    Bij het gebruik van esdoorn voor zij en achterkanten wordt er vaak een balk extra gebruikt op de rug en extra versteviging op de zijkanten, om het geheel toch stijver te maken.

    Torres heeft ooit enkele gitaren gebouwd met een papier maché achterblad en zijkanten. Om een punt te maken dat spar of naaldhout ceder echt wel nodig is voor de klank.

    Loofhout ceder wordt gebruikt omwille van compensatie bij een extreem lichte klankkast (Een klassieke gitaar weegt normaal gezien minder dan 1.5 kg) loofhout ceder heeft een gewicht tussen de 400 / 600 kg per m².
    Wengé tussen de 700 / 1000 kg en padouk zit er ergens tussen.

    Het is geen elektrische gitaar waar je eigenlijk eender welk hout voor kan gebruiken, omdat de body toch zwaar genoeg is.

    De meeste klassieke gitaristen houden van een hals met platte achterkant (alsof het lijkt dat enkel de hoekjes afgerond zijn, als je het extreem stelt) De ebben toets geeft de stijfheid aan de hals. Maar je moet zien dat je volume aan de hals geeft, omdat hij breed is (+/- 5,4 aan kam naar 6,4 aan de 12e fret)
    Anders gaat dat zeer raar aanvoelen, denk ik ...


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Dank je voor de info Stijnkenens,

    Dat van de extra versteviging van back en sides met Esdoorn is nieuw voor me. Dat zal ik dan zeker moeten doen. Ik overweeg om de zijkanten te lamineren. Dat doet Bogdanovich in zijn boek ook, en met heel goed onderbouwde redenen.
    2 x een laagje Esdoorn/Plataan van 1 mm maakt een 2 mm veel stevigere zijkant. Als ik dan de achterijde wat verstevig (dikker maken of extra balkje, komt het wel goed.
    De top wordt inderdaad Spruce, daar wijk ik niet af van de standaard.
    Ik vond het Esdoorn zo waanzinnig mooi klinken in de Burguet. Maar dat zegt misschien niets, want er zijn nog zoveel andere factoren.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top