Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2010
    Locatie
    Stein, Limburg
    Berichten
    1.990

    Standaard Hals kapot? wat te doen?

    Een van mijn bandleden heeft een oude ibanez roadstar bas (geen idee welk jaar)
    maar hij vond dat de snaren té veel van de 12e fret afstonden, dus wat doet hij: effekes leuk met het sleuteltje aan de tusrod draaien. dus vandaag had hij de bas bij zich. en het viel hem meteen op dat de snaren weer hoger lagen dan dat hij ze had gezet en dat als hij tegen de kop duwde, dat de neck gewoon kon bewegen (dat was te zien aan de snaren die korter en dichter naar het fretboard gingen)
    dus wat kan het probleem zijn? en kan hij er zelf wat aan doen of moet de bas naar een goede reparateur?

    Grtz.
    Ijselrobo
    Luc op YouTube & Facebook!
    Te koop: Celestion Classic Lead 80 speaker. In goede staat en werkt perfect.
    Te koop: Kustom Defender 5H + Kustom 112 Cab. zo goed als nieuw inc. kabels.
    PM voor info/foto's.

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    heeft ie niet gewoon alle spanning van de halspen afgedraaid? of heeft ie hem zo hard aangedraaid dat ie geknapt is ofzo? Een hals kan je altijd beweggen door eraan te trekken of duwen.

    barst de lak ergens? Zie je ergens een vreemd verloop van de kromming?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2010
    Locatie
    Stein, Limburg
    Berichten
    1.990

    Standaard

    de lak is overal o.k. en er waren ook geen krommingen te zien.
    hij zei wel tegen me dat het heel erg stroef ging, maar ook dat hij er veel aan gedraaid heeft, dus het kan best dat de spanning er van af heeft gedraaid.
    en ik weet dat de hals een beetje kan bewegen, maar zo extreem heb ik het nog nooit gezien.
    Luc op YouTube & Facebook!
    Te koop: Celestion Classic Lead 80 speaker. In goede staat en werkt perfect.
    Te koop: Kustom Defender 5H + Kustom 112 Cab. zo goed als nieuw inc. kabels.
    PM voor info/foto's.

  4. #4

    Standaard

    Ik zou eerst eens kijken wat er gebeurt als je de halspen weer vaster draait. Volgens mij moet je toch wel behoorlijk wat kracht zetten om een trussrod kapot te krijgen, en dat had 'ie vast ook wel gemerkt. Volgens mij heeft hij hem gewoon helemaal los gedraaid.

    Remeber, lefty loose-y, righty thighty.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 april 2010
    Locatie
    Rijen
    Berichten
    875

    Standaard

    Als je de halspen kapot draait hoor je dat wel, geeft nog best een klap dus hij heeft hem waarschijnlijk gewoon helemaal los gedraaid.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CID-Gibson Bekijk bericht
    Ik heb het teeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeering of schurft aan mijn reet.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    hoeft niet persé, je kan ook de schroefdraad stuk draaien; brute kracht en truss rod: geen vrienden

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juli 2010
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.888

    Standaard

    Ik zeg het niet vaak... maar... loop even naar Lyana of laat Ron (of Eric) er even naar kijken. Die kunnen je vast alletwee vertellen of het stoek is

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Wat Barno zegt, ik denk het ook, omdat het zo stroef ging. Beetje lomp ook, zo draaien aan een halspen. Die heb je echt zo kapot, hoef je helemaal niet zoveel voor te doen. Hij had zich beter even minimaal kunnen inlezen in de materie, is echt genoeg over te vinden.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Gewoon even proberen aan de pen te draaien, dan merk je gauw genoeg wat er aan de hand is. En die druif moet voortaan eerst nadenken voor ie aan een instrument gaat lopen klooien.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    En die druif moet voortaan eerst nadenken voor ie aan een instrument gaat lopen klooien.
    het is een bassist en een limburger, dubbelop dus wat had je dan verwacht?

    de halspen is er NIET voor om de actie af te stellen, dit advies wordt helaas vaak gegeven van draai effe aan de halspen, niet doen dus indien niet nodig.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top