Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 19 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 188
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard 1e bouw: OM Curly redwood/Ziricote

    Lange tijd heb ik met toenemende bewondering gekeken naar de kunststukjes die hier gemaakt worden. Veel onderzoek gedaan en uiteindelijk een manier gevonden om dit zelf te doen!

    Ik wil jullie dit dan ook niet onthouden, aangezien ik hier mijn eerste inspiratie heb opgedaan!

    Hier dan het bouwverslag van mijn gitaar:

    Het wordt een OM. Eerder heb ik een topic geopend om advies te vragen over houtsoorten, maar van mijn eerste keuzes is niet heel veel overgebleven. Voor een warme klank wilde ik een red cedar bovenblad met Indisch palissander zij- en achterkanten. De kleur van red cedar vind ik echter niet mooi en sloot niet aan bij mijn wensen, te licht en te oranje… Ik werd door een forumlid gewezen op redwood (dank, Mattia!), ben daar eens naar gaan zoeken en heb een heel mooi bovenblad gevonden..

    Vervolgens een gesprek gehad met de cursusgever en naar wat palissander bladen gekeken die hij had liggen, maar deze waren te paars en dus niet mooi bij het bovenblad. Toen zag ik een blad liggen wat precies aan mijn wensen voldeed: Ziricote..

    Al met al voor een eerste zelfbouw heel exotisch en de vraag waarom ik niet wat eenvoudiger begin is heel makkelijk te beantwoorden: Als het allemaal lukt, en ik heb niet helemaal wat ik wil, baal ik als een stekker. Als er wat misgaat, zonde geld, maar er is me verzekerd dat er wordt ingegrepen mocht dat het geval zijn….

    Een opsomming:

    Bovenblad: curly redwood
    Zij-en achterkanten: ziricote
    Hals: mahonie
    Toets/brug: coromandel
    Kopfineer: ziricote
    Bindingen/streep achterblad/strip kont: (gevlamd) esdoorn met b/w purflings
    Heelcap: ebben

    E.e.a. kan nog wat veranderen, de details dan, maar aangezien ik hier toch een jaar mee bezig zal zijn..

    Dit wordt zeker een opvallende gitaar, daar ben ik me heel bewust van, maar ik ben ervan overtuigd dat het allemaal in balans zal zijn..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard Eindelijk begonnen!

    Vandaag was het dan eindelijk zover: Begonnen met de bouw. Ontzettend spannend..

    Bovenblad(Nog een foto van de leverancier, heb ‘m nog niet binnen):



    Zij-en achterkant: Vandaag hier mee bezig geweest, geschaafd, zijkanten vlakgemaakt, esdoorn strip erin gelijmd





    Hals: Ook vandaag gedaan, kop eraf gezaagd en gevlakt, gaan we volgende keer mee verder.. Inclusief de schijnbaar verplichte houtkrul

    Laatst gewijzigd door Rizz; 17 september 2011 om 19:50
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Toe maar. Curly redwood, ziricote. Je begint niet met de minste houtsoorten.
    Die curly redwood kan een heel mooi bovenblad kijken. Hoe "loopt" het hout, overdwars of in visgraat? (ik neem tenminste aan dat het een bookmatch is).

    Ik ga deze in ieder geval volgen en wacht op de eerste foto's.

    Veel succes


    Edit: min of meer visgraat dus. Jouw post was me net even voor.
    Laatst gewijzigd door Ike57; 17 september 2011 om 19:49 Reden: overdwars of visgraat
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Dat ziricote vind ik heel mooi. succes met de bouw!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Weer een OM project, leuk!
    Mooi hout heb je daar. Succes met de bouw.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Mooi hoor! Redwood word ik altijd erg hebberig van...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Toe maar. Curly redwood, ziricote. Je begint niet met de minste houtsoorten.
    Als je het doet, moet je het goed doen!
    Moet wel toegeven dat ik met het zweet in m'n handen stond met de schaaf en schuurblok.. Bang om het te verpesten... En dat kan altijd nog! Maar: alle hoop en vertrouwen dat het goed komt...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Bij mijn dure cursusproject heb ik ook heel vaak dingen extreem voorzichtig aangepakt omdat ik bang was dat ik de boel zou verknallen.
    Het heeft een hele tijd geduurd voor ik daar een beetje overheen was, maar inderdaad: heb vertrouwen! Zeker met een deskundige begeleider erbij zijn de meeste dingen die (bijna) mis gaan nog prima te herstellen.

    En ik ga deze ook zeker volgen!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Update:

    Vandaag weer wat verder gekomen.. De lijmvlakken voor de headstock verder vlakgemaakt en gelijmd:



    De achterkant geschuurd. Tijdens het schuren kwamen er steeds meer kleuren tevoorschijn! Dit wordt nog mooier als ik dacht!

    Tegelijkertijd het eerste foutje.. Op de foto is de binnenkant te zien, waar de esdoorn strip iets hoger lag als de rest en dus makkelijk te schuren.. Aan de buitenkant ligt die iets lager als de rest, waardoor er dus nog wat meer schuurwerk aan te pas zal moeten komen om het mooi te krijgen.. Ik was nog niet tevreden, maar ik zal helaas weer twee weken moeten wachten



    En de tekening waar we vanaf werken:



    De top is nog steeds niet binnen.. Duuuurt lang!! ligt nu wel bij de douane, maar dat heeft ook al bijna drie weken geduurd... USPS 6 tot 10 dagen.. Uhhuh...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Mooie keuze van die houtsoorten Rizz,
    Dit draadje ga ik zeker volgen.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top