The making of:
Zoals beloofd, hierbij het bouwverslag van mijn eerste gitaar tijdens de Custom Build Your Own bij Mark Bailey in Schotland.
Dag 1: zaterdagmiddag, prep, en ook meteen aan de slag
Zaterdagmiddag om 14:00 uur komt Carol voorrijden om ons (Peter, Marcel, Kevin en mij) op te halen bij het Bed & Breakfast. Marcel wordt bijzonder hartelijk welkom geheten, maar ja, hij is dan ook al voor de 5e keer aanwezig!
Na een korte rit komen we aan bij de werkplaats waar we de komende dagen aan de slag gaan.
We zijn in Schotland, dus we beginnen met een kop thee (vanzelfsprekend), en Carol begint met een korte uitleg over de diverse machines, stofkapjes, veiligheidsbrillen, de planning enz.
Korte tijd later voegt Mark Bailey zich bij ons, en we krijgen ieder een plek aan een werkbank toebedeeld, en de blanks voor de fretboards worden voor ons op tafel gelegd. Aan de slag dus! Elke voortgang die we nu boeken kan in de volgende dagen van belang zijn.
Ofschoon we allemaal het materiaal krijgen wat we hebben besteld, komen er nog een tiental andere fretboards op tafel, zodat we onze keuze nog kunnen aanpassen.
De eerste stap is het op dikte schuren van het fretboard. Korte uitleg van de schuurmachine, en dan aan het werk. Eenmaal op dikte is het tijd om de fretsleuven te zagen. In het verleden ging dat nog met de hand, maar tegenwoordig heeft hij daar een dedicated zaagtafel voor. Wel zo handig, want fretsleuven zagen met de hand is niet iets waar ik naar uitgekeken heb. De ‘blank’ wordt op een mal geplakt met dubbelzijdige tape (die onmisbaar blijkt te zijn om een gitaar te fabriceren ) en daarna worden de fretsleuven gezaagd. Klusje van een paar minuten.
Uitgaande van de checklist die je voor aanvang van de cursus moet invullen komt een template tevoorschijn waarmee het fretboard op de juiste breedte kan worden gefreesd. Dit is ook mijn eerste kennismaking met het werken met kopiëerfrezen, en wat werkt dat prettig! Wederom: dubbelzijdige tape…
Over die dubbelzijdige tape: het is ‘N.E.C. Approved’ tape (National Exhibition Centre), wat betekent dat hij zich relatief eenvoudig laat verwijderen. Het wel goed om deze tape even met een klem vast te drukken alvorens je aan de slag gaat. Deze tape dus
Enkele weken voor aanvang van de workshop had ik van Carol al een aantal foto’s gekregen van beschikbare tops, en die kon ik vervolgens bekijken. Ik had echter geen foto ontvangen van het stuk spalted hout, en dat was toch echt het mooiste: de keuze is niet heel moeilijk: een mooi stukje spalted gaat het worden. De opmerking van Carol: “Oh, that’s dangerous to work with, especially when you start sanding” kan mij niet van gedachten laten veranderen.
Volgende stap: met het fretboard in de juiste afmetingen je ontwerp op ware grootte uittekenen op de achterkant van behangpapier. Deze full scale tekening blijkt nog vaak genoeg van pas te komen. Voor de vorm van de body en de headstock kun je ook weer kiezen uit een groot aantal mallen die in de werkplaats voorhanden zijn, dus de tekening wordt al snel een ‘echte’ gitaar. De body teken ik ook alvast op de cap, en dan oppert Mark dat ik nog voldoende over heb om de headstock te bedekken met een stukje fineer van diezelfde plank. Goed idee!
Favorieten/bladwijzers