Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 43
  1. #1

    Standaard Vergelijking analoge/digitale pedaaltjes beetje zoek?

    In mijn recente zoektocht naar wat passende pedaaltjes, die gisterenavond geresulteerd heeft in de aankoop van een Bad Monkey en een Death Metal, is mij het volgende opgevallen:

    Er zijn in talrijke gitaarfora al vele topics geweest over de kwestie "MFX vs aparte pedaaltjes", waar dan dikwijls het digitale aspect van de MFX vergeleken wordt met het analoge van de pedaaltjes. Ik ga deze discussie hier niet terug opentrekken; de zogenaamde voor- en nadelen zijn iedereen intussen wel bekend.

    Maar nu zijn er, zoals julle wel zullen weten, ook een heleboel "aparte" pedaaltjes die evengoed digitaal zijn, maar dit wordt heel weinig ter sprake gebracht, als zou het "apart" zijn het digitale op één of andere manier compenseren, wat echter helemaal niet het geval is; in het beste geval haal je met zo een apart digitaal pedaaltje de kwaliteit van een topklasse-MFX, maar het blijft tenslotte nog altijd digitaal.

    Een voorbeeld: in het Digitech-boekje "Encyclopedia of Tone Vol. 2" dat met mijn pedaaltjes werd meegeleverd staan er 21 pedaaltjes besproken waarvan er slechts 5 analoog zijn (Bad Monkey, Hot Head, Screamin' Blues, Grunge en Death Metal).

    Wat bv. metal betreft wordt de analoge Death Metal echter dikwijls vergeleken met bv. de digitale Digitech Metal Master of de digitale Line6 Ubermetal, zonder dit toch wel belangrijke onderscheid te vermelden. Nochtans is het digitaal aspect het eerste "criterium" dat sommigen onder ons doet afzien om een MFX te kopen; dit is in het minst toch niet echt logisch...

    Nogmaals: ik wil de discussie van wat nu het beste is hier niet terug beginnen, enkel het feit dat dit aspect bij aparte pedaaltjes blijkbaar niet dikwijls "meegenomen" wordt in beoordelingen en vergelijkingen verbaast mij wel degelijk.

    Dit verschil is ook dikwijls niet altijd duidelijk op sites en zelfs in handleidingen, enkel voormeld meegeleverd boekje was hier heel duidelijk over.

    Naar mijn mening toch iets om eens over na te denken en eventueel rekening mee te houden, dacht ik zo.
    Laatst gewijzigd door Gerth; 7 september 2011 om 12:52

  2. #2

    Standaard

    Het klinkt goed of het klinkt niet goed, en zowel de Death Metal als de Metal Master klinken niet goed. Wat maakt het uit als je het verschil niet hoort?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

  3. #3

    Standaard

    Eerst vond ik deze reactie nogal kort door de bocht en off-topic, maar eigenlijk zit er wel iets in... in principe telt inderdaad enkel het oor, maar dit houdt dan ook in dat elke discussie betreffende analoog/digitaal totaal nutteloos zou zijn.

    En daar ben ik toch nog niet zo zeker van.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2010
    Locatie
    Industriële werkplaats loods 6.7
    Berichten
    3.750

    Standaard

    Nou ik ben zelf nogal een BBD delay(of chorus/flanger) liefhebber, en vind de ruwere delays uit een analoge erg mooi klinken. Ik heb net een flashback binnen die digi is maar heb hem nog niet kunnen vergelijken met de Tokai TDL-1 of Boss DM-3. Dus die houd je nog van me tegoed(in de ana stand natuulk). Maar ik heb pas die digitech hyperphase met de moog MF-103 phaser de Ibanez PT-909 de guyatone PS-007 de tokai TPH-2 en de Sovtek smallstone(groene) vergeleken. En tot de conclusie gekomen dat die digitech echt wel een kutbak is.
    ONRUST NV
    De multi industriële muziekfabrikant
    onverstaanbaar helder zonder meer
    Vroeger, toen de knaken nog van hout waren en de pliesie nog op varrekens reed

  5. #5

    Standaard

    Je betrekt het nu op alle pedaaltjes en ik denk dat het niet zo makkelijk voor alle soorten effecten op gaat. Bij distortions kan het inderdaad voorkomen dat het niet 1,2,3 duidelijk is of een pedaal analoog of digitaal is maar als je kijkt naar delays dan wordt het vrijwel altijd genoemd op het product.
    Mede als verkoopargument, omdat daar zowel analoog als digitaal eigen voordelen en klankeigenschappen hebben. En dan hebben veel digitale delays ook nog een analoog klinkende modus.
    Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2010
    Locatie
    Industriële werkplaats loods 6.7
    Berichten
    3.750

    Standaard

    Nou die digitale WMD geigerteller distortion wil ik echt wel hebben. Dus ik ben niet totaal anti digi. Ik heb de TC electronic om z'n 6sec delay gekocht en de andere foefjes zoals revrse delay, lofi, tape, loop en 2290 delays dus niet voor de BBD benadering.
    Laatst gewijzigd door onrust nv; 7 september 2011 om 15:40
    ONRUST NV
    De multi industriële muziekfabrikant
    onverstaanbaar helder zonder meer
    Vroeger, toen de knaken nog van hout waren en de pliesie nog op varrekens reed

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerth Bekijk bericht
    Eerst vond ik deze reactie nogal kort door de bocht en off-topic, maar eigenlijk zit er wel iets in... in principe telt inderdaad enkel het oor, maar dit houdt dan ook in dat elke discussie betreffende analoog/digitaal totaal nutteloos zou zijn.

    En daar ben ik toch nog niet zo zeker van.
    Nou ja, in feite wel ... Het maakt ook niet uit. Het eerste wat telt is je oor. Als je daarna de specificaties van het pedaal wilt weten, dan zoek je dat toch op? De meeste pedalenmakers / bedrijven hebben bij elk pedaal op hun site wel een specs-sheet.

    Ik snap je punt nu ook niet zozeer. Vindt je dat je belazerd wordt als er bij aankoop niet vermeld wordt of hij analoog of digitaal is?
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  8. #8

    Standaard

    Het zou inderdaad misschien handiger zijn om de discussie voor een groot deel te beperken tot overdrive/distortion-pedaaltjes. En niet focussen op Digitech; dit was maar ter illustratie.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2010
    Locatie
    Industriële werkplaats loods 6.7
    Berichten
    3.750

    Standaard

    Nou daar heb je nog zo'n punt DemolitioncolorScheme 'ANALOGE, delays met een digitale delay chip erin(biyang enz..). Daar word ik nou niet echt goed van. Dat vind ik gewoon bedrog.
    ONRUST NV
    De multi industriële muziekfabrikant
    onverstaanbaar helder zonder meer
    Vroeger, toen de knaken nog van hout waren en de pliesie nog op varrekens reed

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DemolitionColorScheme Bekijk bericht
    Ik snap je punt nu ook niet zozeer. Vindt je dat je belazerd wordt als er bij aankoop niet vermeld wordt of hij analoog of digitaal is?
    Dit is nu juist mijn punt: multi-effecten worden door de "puristen" geregeld met de grond gelijk gemaakt omdat ze digitaal zijn maar voor een pedaaltje zou het allemaal niet zoveel uitmaken... Dit is waar ik het eigenlijk over wou hebben, zonder te oordelen wat nu beter is en wat niet...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top