Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: rear/front loaded?

  1. #1

    Standaard rear/front loaded?

    Kom in de bouwverslagen de termen rear en front loaded tegen.
    Het heeft wat met speakers te maken maar wie weet precies wat.

    Tevens heb ik nog een vraag of je een speaker zo op het hout kunt schroeven of moet er nog een rubber ring oid tussen voor resonantie.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    front loaded= speaker wordt ingebouwd via de voorkant van de speakerkast
    rear loaded = speaker wordt ingebouwd via de achterkant/binnenkant van de speakerkast.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2002
    Locatie
    11.710 Km buiten Amsterdam
    Berichten
    590

    Standaard

    Bij front loaded zit de speaker dus tegen de voorkant van de baffle, bij rear loaded tegen de achterkant. Google maar eens wat plaatjes, genoeg te vinden. Zelf ga ik altijd voor front loaded en ik gebruik bij voorkeur geen rubber
    Gear:
    Schecter C-1 BlackJack | Schecter Hellraiser Sunset FR | PRS Torero SE | Vintage V6 Icon LB
    Blackstar Artisan 30H | Blackstar HT-Blackfire | Demeter Comp-2 Pro | 1x12 SugarCone

  4. #4

    Standaard

    Zelf ga ik altijd voor front loaded en ik gebruik bij voorkeur geen rubber
    Ben wel benieuwd waarom je frontloaded verkiesd boven rearloaded? zit er verschil in klank?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nak Bekijk bericht
    Ben wel benieuwd waarom je frontloaded verkiesd boven rearloaded? zit er verschil in klank?
    Dan valt een zelf gezaagd, niet helemaal rond, gat in je frontpaneel niet meer op
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nak Bekijk bericht
    Ben wel benieuwd waarom je frontloaded verkiesd boven rearloaded? zit er verschil in klank?
    En de kleuring wordt iets minder donkerbruin
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2002
    Locatie
    11.710 Km buiten Amsterdam
    Berichten
    590

    Standaard

    De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de opmerking van fastfolkert er wel iets mee te maken heeft. Maar dat was alleen bij mijn eerste zelfbouw. Echt!

    Ik heb nu 6 speakerkasten gebouwd en er nog zo'n 5 verbouwd en met uitzondering van een cab met originele Rola's allemaal frontloaded. Er is veel discussie en onenigheid te vinden over dit onderwerp en ik ben dat daarom maar zelf uit gaan zoeken. De combinatie van veel a/b testwerk, internetresearch, recording, spelen en vooral luisteren heeft gemaakt dat ik frontloaded in het algemeen beter vind klinken. Althans, met de speakers waarmee ik heb gewerkt, want dat maakt wel verschil. Een G12T-75 vind ik frontloaded niet lekker klinken, terwijl een EVM12L rearloaded niet overtuigt. De verschillen zijn doorgaans minimaal maar als gevolg van mijn quest for tone vond ik wat meer spreiding, warmere klank, minder cabresonantie en een wat directere respons. Het is alweer een paar jaar geleden, maar misschien dat ik die vergelijkende opnames nog ergens heb.
    Gear:
    Schecter C-1 BlackJack | Schecter Hellraiser Sunset FR | PRS Torero SE | Vintage V6 Icon LB
    Blackstar Artisan 30H | Blackstar HT-Blackfire | Demeter Comp-2 Pro | 1x12 SugarCone

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top