Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 41

Discussie: Ohms en zo

  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De Teng
    Overigens hebben al die topmerken een extreem hoge waarde qua RMS vermogen, waar bijna geen enkele versterker aan tipt, dus ik heb het gevoel dat die lui (EDEN, Aguilar etc...) daar misschien wel anders over denken qua overpower verhaal van je head t.o.v. je speakers. Als voorbeeld de EDEN 410XLT die 700W RMS aan kan. Dat haalt bijna geen enkele versterker, op dus die paar na, wees eerlijk en het piekvermogen ligt dan nog twee keer hoger of zelfs meer.
    Nice point,
    maar er zijn opties waarvoor zulke enorme cabinets gewenst zijn. Grote bands (denk aan bands die in stadiums touren) hebben veel power nodig. Vééééél power. Duizenden watts. Vaak gebruiken ze poweramps die makkelijk 1000 watt uitvoeren op 4 Ohm... soms nog meer. Die zware powerhandling cabinets zoals je hierboven vermeld zijn dus gemaakt voor zulke setups.
    Het is niet omdat ze 1000 watt power beschikbaar hebben dat ze die dan ook allemaal gebruiken. Als je in moeilijke omstandigheden speelt (zoals buiten voor veel volk) dan wordt je amp vaak de monitor on stage. Die veel power zorgt ervoor dat de bassist veel headroom heeft. Clean geluid in alle mogelijke omstandigheden.

    Ampeg heeft de SVT-4 Pro; een versterker die enorme veel gebruikt wordt in grotere bands. Mono-bridged heeft deze amp 1200 watt beschikbaar. Dan wil je liever een cabinet van zo'n 700 watt dan ééntje die maar 350 watt RMS heeft.

    Maar anyways, zo'n amps zijn voor ons allemaal een beetje te veel van het goede, alhoewel ik droom van een amp die ik niet ver moet opendraaien om m'n gewenste volume te halen.

    Echter een risico van deze setups; leen je amp niet uit! Een onwetende kan uit een reflex je amp zeer ver opendraaien. Daardoor haal je dus wel die 1000 watts en als je cab dan echt maar weinig RMS heeft kan dat eens fataal worden met een peak.

    I hope this helps.
    Alles over de Trace Elliot V8: http://www.trace-elliot-v8.com/

    G&L LB-100 | Trace Elliot V8 | Trace Elliot 1084
    Boss TU-2 | Fulltone Bassdrive
    Peavey Microbass

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2003
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.089

    Standaard

    Ah ... ok dan, overigens is standje 3, hoogstens vier heel erg veel volume al....ik snap het punt ja en idd, dat bridgen levert nogal wat af. Daarmee kan je de drums voluit met gemak bijbenen, maar mijn setup blijkt helemaal nog niet zo slecht te zijn. (wist ik al :P)

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    kan iemand mij nu helpen ? ik heb de zoekfunctie gebruikt, en ik heb veel gelezen, maar ik kom er toch niet echt uit...............

    ik heb nu een peavey combo (2x12) met aan de achterkant speakercab inputs. 2 stuks, waarop volgens de manuel MINIMAAL een totaal van4 ohm op moet.
    de 2x12`s van de combo zelf zijn 4 ohm, en die zitten al in 1 van de 2 inputs. dus er is er nog 1 over, en daar kan je eigenlijk alles opzetten. zo had ik er laatst een 4x12 van 8 ohm op gezet, samen met die 2x12 van de combo zelf, en dat ging prima dus.
    6x12 dus, met een "top" (pre/power amp van de combo dus) va n 210 watt. dat ding brulde man, echt niet normaal

    maar er is nu een andere peavey die ik misschien koop (inruil voor mijn huidige), en die heeft het volgende..........
    aan de achterkant zitten 2 inputs: Speakers (Main : 4 ohm, Aux : 2 ohm)
    de speakers zitten al in die main van 4 ohm, en zijn zelf ook al 4 ohm

    dan is dus alleen de aux van 2 ohm over voor een ander cabinet.
    KAN DAAR DAN EEN 4X12 VAN 4 OF 8 OHM OP ?????????

    hij heeft ook nog een line out zonder ohm voorschrift.
    kan daar anders zoiets op, als de in die AUX niet kan ?

  4. #24

    Standaard

    Eerst en vooral Line Out is voor opnames en verbindingen in de studio. Daarop kan je geen speakers aansluiten. Er komt alleen geluidssignaal door, geen 'power'.

    Welke Peavey is dat juist (model)?

    Minimaal 4 Ohm wil uiteraard zeggen dat je minimum een 4 Ohm cab moet aansluiten. 2 Ohm mag niet, 8 Ohm of 16 Ohm wel. Simpel.

    Ik heb geen ervaring met het berekenen van speciale ohmsettings. Probeer Allodox eens te contacteren die kan je misschien helpen. Ik denk dat er ergens ook wel nog een topic rondslingert waarin zoiets staat over combinaties van cabs met verschillende weerstanden.
    Alles over de Trace Elliot V8: http://www.trace-elliot-v8.com/

    G&L LB-100 | Trace Elliot V8 | Trace Elliot 1084
    Boss TU-2 | Fulltone Bassdrive
    Peavey Microbass

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 november 2001
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    1.716

    Standaard

    Speakers in een combo zitten immer serieel geplaats, en je kunt er optioneel nog een 8 ohm cabinet bijplaatsen. ( bij de gemiddelde combo dan )

    bass-luidsprekeers zijn meestal 4 ohm, het is alleen hoe ze aangesloten worden..

    2x10" bijvoorbeeld : twee seriele 4-ohm speakers = ( 4 + 4 ) = 8
    4x10" bijvoorbeeld : twee parallel geschakelde setjes van twee seriele 4-ohm speakers = ( 4 + 4 ) en ( 4 + 4 ) = 8
    1x15" bijvoorbeeld : een 4-ohm luidspreker welke serieel staat met een 4-ohm weerstand = ( 4 + 4 ) = 8

    Ik ben b.t.w. wel nieuwsgierig naar een combo die 4ohm intern en 2 ohm extern kan doen.. dat zou dan een bi-amped combo moeten zijn..

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    dankje allodox. ik heb het hier trouwens over gitaar mijn gitaar amps, maargoed, AMP=AMP

    kijk, dit is mijn huidige met 2 inputs waar dus tesamen MINIMAAL 4 ohm op moet. dat snap ik ook wel, en heb ik al geprobeerd dus, en dat gaat goed. http://www.guitarshop.arrakis.es/fotos4/400.htm
    geen problemen mee

    maar die nieuwe dat is deze: http://www.rru.com/~meo/Guitar/Amps/heritage-vtx.html
    op de achtergrond zie je ook vaag een plaatje.....

    lees de specs eens. er staat dus:
    -130 watts RMS into 4 or 2 ohms
    -Speakers (Main : 4 ohm, Aux : 2 ohm)

    die interne speakers zijn 4 ohm dacht ik. dus dan is die 2 ohm aux dus over voor een cab (4x12 denk ik aan)
    kan die erop, een 4x12 van 8 ohm, OF 4 ohm ?
    er staat 2 ohm ja, maar dat zie je toch bijna nooit ? en misschien bedoelen ze wel dat je er MINIMAAL 2 ohm op moet zetten. die ander zeg dus duidelijk minimun van totaal 4 ohm, maar deze heeft het daar niet echt over..............

    hellup.................... :-?

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2003
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.089

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AllodoX
    4x10" bijvoorbeeld : twee parallel geschakelde setjes van twee seriele 4-ohm speakers = ( 4 + 4 ) en ( 4 + 4 ) = 8
    Dat is niet waar he? Je moet twee regels toepassen, in serie moet je ze optellen en daarna parallel een andere regel gebruiken:

    totale som van de weerstand is de volgende: 1/(4 + 4)+ 1/(4 + 4) = 1/Rv; 1/8 + 1/8 = 1/Rv; 1/4 = 1/Rv

    Rv is hierbij de totale weerstand (officieel de vervangingsweerstand), dus 4 Ohm en dus de helft volgens jouw berekening.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2003
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.089

    Standaard

    En als het minimaal 2 ohm is, kun je er natuurlijk wel een grotere weerstand op aansluiten. Wat je nog beter kunt doen, denk ik, is je interne speakers loskoppelen, omdat je dan dezelfde type speakers aanspreekt. Dat klinkt vaak wat beter, of je moet het al heel specifiek gaan zoeken. In de baswereld gooien ze bvb een EDEN 410 wel bij een andere 15", bvb van Ampeg eronder. DAn heb je het strakke van de 4.10 en het rollende van een Ampeg.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    mijn probleem is opgelost. ik heb de manuel gedownload, en daar staat in dat de speakers gewoon in de 4 ohm moeten, en een cab (of het nou 4, of 8 ohm is) in de 2 ohm output

    er staat wel dat een 8 ohm in de 2 ohm iets minder output geeft, maar dat het niet erg is om te doen

    bedankt mensen, in elk geval !

    dit is die manuel:

    http://www.peavey.com/media/pdf/manuals/80343005.pdf

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 november 2001
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    1.716

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De Teng
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AllodoX
    4x10" bijvoorbeeld : twee parallel geschakelde setjes van twee seriele 4-ohm speakers = ( 4 + 4 ) en ( 4 + 4 ) = 8
    Dat is niet waar he? Je moet twee regels toepassen, in serie moet je ze optellen en daarna parallel een andere regel gebruiken:

    totale som van de weerstand is de volgende: 1/(4 + 4)+ 1/(4 + 4) = 1/Rv; 1/8 + 1/8 = 1/Rv; 1/4 = 1/Rv

    Rv is hierbij de totale weerstand (officieel de vervangingsweerstand), dus 4 Ohm en dus de helft volgens jouw berekening.
    * uche *

    ik vergat te melden dat er ook nog een 4-ohm weerstand in serie met de speakers staat. :wink:

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top