Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 41

Discussie: Ohms en zo

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2003
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.089

    Standaard

    Het volgende snap ik dus niet helemaal he? Wat kan er nou voor een probleem zijn als je speakers meer dan je versterker kunnen hebben?

    Er zijn dus mensen (ook hier) die beweren dat je versterker meer moet hebben dan je speakers. Een kleine piek in je signaal en je speakers zijn aan gort. En niet zo'n beetje ook!

    Omgekeerd kunnen de speakers in principe alles aan. Zelfs al zet je je amp op stand tien bij wijze van spreken. Nou vraag ik me af wie dat met zijn bassamp doet, maar ok. Je speakers zuigen helemaal niet aan je signaal of weet ik veel hoe je het noemen wilt, die zijn gewoon passief bezig en 'vragen' toch ook niks? 't Is gewoon een passief membraan wat stroomstootjes krijgt van de versterker. Hoe hoger het stroompje, hoe groter de uitslag om het simpel te zeggen. Hoe hoger de kwaliteit van je woofer/tweeter hoe meer vermogen hij aan kan. Werkt toch ook in je voordeel.

    Ik snap ook wel dat standje 5 lekkerder klinkt dan standje 0,5: maar dat lijkt me logisch en is ook niet een argument voor dit verhaal toch?

  2. #12

    Standaard

    Nog eens, je hebt beter meer power dan je speaker.
    Op die manier heb je headroom.

    Als je je speakers underpowered (m.a.w. je moet je amp te luid zetten om aan je volume te halen) dan kan je op lange termijn je versterker om zeep helpen omdat deze te hard moet werken om je speaker te driven (bv. 300 watt head die een 600watt of meer speaker moet runnen).

    Meer power is dus beter:
    een 300 watt cabinet met een 600 watt amp draaien bijvoorbeeld.
    de speaker heeft een RMS (wat wil zeggen dat de box continue deze waarde kan dragen gedurende 24u tijd) van 300. de peak ligt meestal op dubbel.
    Doordat je amp 600 watt is en de speaker maar 300, hoef je de amp maar hoogstens op een vierde van zijn power te zetten om je nodige volume te halen... bijgevolg, geen gevaar voor de box want je amp staat toch belange niet op max en je geluid is beter doordat je amp niet op volle toeren draait en zich dus volledig kan bezig houden met het maken van het geluid ipv het versterken van het geluid op het nodige volume.
    Alles over de Trace Elliot V8: http://www.trace-elliot-v8.com/

    G&L LB-100 | Trace Elliot V8 | Trace Elliot 1084
    Boss TU-2 | Fulltone Bassdrive
    Peavey Microbass

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2003
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.089

    Standaard

    Ok dan.. het laatste maakt wel wat duidelijk. Je zit dus wel op het gemiddelde speaker volume, die toch de pieken wel aankan van de amp, maar de amp op een fractie van het vermogen, zodat je je amp niet naar zijn/haar grootje helpt. Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken.

    Volgende punt: (of vervolg?)

    Ikzelf heb een Peavey T-max, die bij 8 ohm zo'n 250W max. afgeeft. Bij 4 ohm is dit 350W en bij 2 ohm zelfs 550W. SWR waarden zeg maar.
    Ik heb hier nu een EDEN 210 MBX op aangesloten (zo'n 8 ohms monitor achtige speaker) met een wereldgeluid overigens, maar die heeft een RMS vermogen van 350 Watt. Dit is dus een onverstandige keus en ik kan hem beter omruilen voor eentje van 4 ohm? Helaas heeft EDEN geen 4 ohm speaker in dat model, dus ben ik aan een andere gebonden.

    Ideeen daarover? bvd

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2003
    Berichten
    1.312

    Standaard

    conclusie: koop een cabinet van 400 watt rms, en een top van 400 watt :P
    probleem opgelost.. gewoon geen extra cab. erbij kopen :P

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2002
    Locatie
    Heerlen
    Berichten
    2.429

    Standaard

    nou, clunk, heb je volgens mij niet geheel juist.
    Echter vaak als je een set koopt, dus dat de top en cabs van een zelfde merk/serie zijn, komen de waardes precies uit en "klopt het"

    Maar als dat niet het geval is pak je het liefst een top die overpowered is tov van je cabs.

    En vaak is een 2de cab zeer wenselijk!
    The groove should always be king

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2003
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.089

    Standaard

    Ik heb even zitten rekenen, maar als ik een cab van 4 ohm er evt. bij doe dan geeft de top 450 W af. Aangezien de ene weerstand twee maal zo hoog is als de andere, geeft ie dus 300W aan de ene en 150W aan de andere af. (die van 8 ohm). Aangezien dat dus een speaker is, die RMS 350 aan kan is het wel een extreem verschil.

    Overigens hebben al die topmerken een extreem hoge waarde qua RMS vermogen, waar bijna geen enkele versterker aan tipt, dus ik heb het gevoel dat die lui (EDEN, Aguilar etc...) daar misschien wel anders over denken qua overpower verhaal van je head t.o.v. je speakers. Als voorbeeld de EDEN 410XLT die 700W RMS aan kan. Dat haalt bijna geen enkele versterker, op dus die paar na, wees eerlijk en het piekvermogen ligt dan nog twee keer hoger of zelfs meer.

    Dat vind ik dus een beetje raar aan het verhaal, get my point? Het lijkt me niet dat zij het bij het verkeerde eind hebben, of ik moet het niet helemaal zien.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2003
    Berichten
    1.312

    Standaard

    mwah, als je een 8*10 van swr, of een trace 1*15+4*10 heb... dan heb je wel genoeg denk
    en jah, ach,... al dat gekut met die vrsterkers, je word er schijt ziek van..

    maar oke, mij is dus wijs gemaakt dat de head meer power moet hebben dan je cab.. voor je *headroom* ofzo

    ghehe, ik moet binnenkort ook een stack kopen,.. dus ik moet me er eig. ook in gaan verdiepen nu... ik zeg; mazzul! en zie je laterrr, glaasje water? ofzo hihi

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2002
    Locatie
    Heerlen
    Berichten
    2.429

    Standaard

    hmm de teng heeft ook hier wel een beetje gelijk in. Maar er zijn genoeg amps die makkelijk een 750+ watt halen...
    The groove should always be king

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2003
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.089

    Standaard

    Maar daar worden dan weer twee cabs op aangesloten, omdat ze dan niet de benodigde weerstand van 2ohm halen, waar ze dan wel weer 900W af geven. Oftewel een RMS met twee cabs aan te kunnen...van 1400W... volgens mij klopt het van geen kant die theorie.

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De Teng
    Ikzelf heb een Peavey T-max, die bij 8 ohm zo'n 250W max. afgeeft. Bij 4 ohm is dit 350W en bij 2 ohm zelfs 550W. SWR waarden zeg maar.
    Ik heb hier nu een EDEN 210 MBX op aangesloten (zo'n 8 ohms monitor achtige speaker) met een wereldgeluid overigens, maar die heeft een RMS vermogen van 350 Watt. Dit is dus een onverstandige keus en ik kan hem beter omruilen voor eentje van 4 ohm? Helaas heeft EDEN geen 4 ohm speaker in dat model, dus ben ik aan een andere gebonden.

    Ideeen daarover? bvd
    Hey De Teng,

    jouw setup is wel okay hoor,
    je speaker kan 350 watt aan, de head doet 250 watt op 8 Ohm.
    Het zou beter omgekeerd zijn. Maar dit kan wel, het wordt was gevaarlijk als je head bijvoorbeeld maar 150 watt zou zijn en je speakerkast 350.

    ---------

    Zelf heb ik een SVT-3 Pro
    da's 275 watt op 8 Ohm, en ik draai die met een 350 watt rms peavey cabinet van 8 Ohm. das ongeveer hetzelfde.
    Zolang je geen énorme verschillen hebt kan het wel.
    Hou gewoon in gedachte dat meer power dan je speaker hebben idealer is en je zodoende meer headroom hebt.
    Ik moet m'n SVT-3 constant op 60% volume zetten om gehoord te worden in de band... meer headroom zou betekenen dat ik om 40% van de volumeknop bvb al m'n gewenste volume zou hebben. meer headroom/cleaner geluid dus.
    Alles over de Trace Elliot V8: http://www.trace-elliot-v8.com/

    G&L LB-100 | Trace Elliot V8 | Trace Elliot 1084
    Boss TU-2 | Fulltone Bassdrive
    Peavey Microbass

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top