Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard Is het mogelijk om als beginnend gitarist te starten met een jazz gitaar?

    De meningen hieromtrent bij docenten in mijn omgeving zijn wat verdeeld dus graag jullie advies.


    Akoustisch starten lijkt me wat gek omdat dat toch vnl over tokkelen gaat.
    Puur elektisch is een semi akoustische jazz gitaar als de Epiphone Zephyr Regent bijv. echter ook niet.



    Veel lesmethoden voor de jazz gitaar gaan er in de praktijk echter al van uit dat je goed de weg weet op je instrument. Die voorkennis heb ik echter niet!

    Daarom de vraag: wat is naar jullie mening de kortste weg naar Jazz en Blues Americana spelen; de akoustische of de electrische ?
    Laatst gewijzigd door Archtop; 2 september 2011 om 18:44

  2. #2

    Standaard

    Een korte weg naar jazz zou ik niet weten; kan me heel goed voorstellen dat er in methodes uit wordt gegaan van reeds aanwezig beheersing van het instrument.

    Beginnen op een jazzgitaar lijkt me geen enkel probleem; het is gewoon een gitaar. Als je er 009-snaren op zet, zal ze makkelijker spelen dan met 013.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    In de basis maakt het niet zoveel uit waar je op begint. Akkoorden leren, evt noten leren lezen en echt leren spelen gaat op allebei.

    Hou in gedachten dat jazz vooral improvisatie is en je daarvoor dus een hele goede basis nodig hebt. Dat gezegd hebbende, jazz speel je in principe electrisch, dus ervaring op een electrische is dan wel makkelijk. Aan de andere kant, als je eerst goed leert spelen op een akoestische gitaar, wat over het algemeen wat moeilijker en zwaarder speelt, is de overstap des te makkelijker..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Dat laatste argument van een makkelijkere overstap van akoestisch naar elektrisch wordt vaak genoemd, maar eerlijk gezegd geloof ik daar zelf helemaal niet in.
    Wat mij betreft zijn het gewoon twee verschillende instrumenten waarbij verschillende technieken nodig zijn.
    Bij een elektrische gitaar moet je bijvoorbeeld veel meer dempen dan bij een akoestische gitaar waarop je tokkelt.
    Denk daarnaast ook maar eens aan bends, die veel minder vaak worden toegepast bij akoestische gitaren.

    Ik zou je adviseren om te kijken wat je wil en gewoon daar te beginnen.
    Jazz wordt inderdaad meestal op een hollowbody of semi-hollowbody gespeeld. Bij Americana hangt het er een beetje vanaf welke kant je op gaat, het tokkel en slide gebeuren is vaak akoestisch, maar met een elektrische gitaar kom je ook een heel eind en je geeft zelf al aan dat het je niet om het tokkelen te doen is.
    Ik zou als ik je verhaal zo lees dus adviseren om gewoon elektrisch te beginnen, als gitaar zou ik je een hollowbody, semi-hollowbody of een Telecaster model aanraden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top