Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: PA voor hele band

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    503

    Standaard PA voor hele band

    Hoi allemaal,

    als ik eerdere topics doorlees waarin gevraagd wordt wat voor PA het meest geschikt is voor cafés met ca. 150 man, hoor ik vaak dat alleen zang over de PA meer dan genoeg is. Wat ik merk is dat er dan vaak enkel over volume gesproken wordt.

    Wij moeten met de band binnenkort een nieuwe PA aanschaffen, omdat de huidige simpelweg ruk klinkt, we doen er nu dan ook alleen zang over. Maar, als we dan toch willen investeren, zouden we graag een setje hebben waar eventueel ook wat gitaar/bas en misschien zelfs drum (snare/kickje?) bij zou kunnen. Zodanig goed dat de zang daardoor niet wordt weggedrukt.

    De meest belangrijke info die ik vond hier, is dat je dan in ieder geval boxen met een 15" speaker moet zoeken, als je er dus instrumenten over wilt laten gaan.

    Raden jullie het erg af om meerdere instrumenten over de PA te doen in een ruimte met ca 150 man? Ik zou het zelf namelijk niet voor het volume willen doen, maar voor de balans. Ik merkte toen we laatst op een bruiloft speelden hoe hard de gitaar aan de ene kant van de zaal klonk, en hoe zacht aan de andere kant. Wat je met 1 gitaarversterker simpelweg niet kan voorkomen...

    Ik zou dus bijvoorbeeld de gitaarversterker wat zachter zetten dan gebruikelijk, en wat extra gitaar over de PA om een goede balans in de zaal te krijgen.

    Ik las hier ook dat je dit niet moet doen zonder geluidsman. Nu hebben wij een vrij simpele samenstelling (gitaar/bas/zang/drum). Zou het dan echt niet mogelijk zijn om dit gewoon voor het optreden klaar te zetten en af te stellen? Gewoon even in de zaal gaan staan met je gitaar en luisteren of het goed klinkt...?

  2. #2

    Standaard

    Het kan zonder de geluidsman maar dan moet alles uit de muzikanten zelf komen.

    Heb je trouwens ook gedacht aan de optie 2 topjes + sub. Dan kunnen de topjes kleiner en dat is wel zo makkelijk als de topjes op statieven moeten. Ik heb zelf 310a's van rcf als zanginstallatie en moet daar nog een sub bij zoeken. Ik heb niet altijd dat laag nodig, dus de sub hoeft ook niet altijd mee.

    Als je niet zeker bent van wat je moet uitversterken zou ik naast de zang eens beginnen met kick en snare, Dat maakt al een wereld van verschil en je kunt al wat beter beoordelen of je nog iets mist.
    Laatst gewijzigd door peter_heijnen; 2 september 2011 om 14:52
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    503

    Standaard

    Beginnen met de kick en sare vind ik wel een interessant onderwerp. Op dit forum wordt trouwens meestal gesproken over kick en overheads, maar ik vind persoonlijk snare belangrijk, en die bekkens komen er vaak wel goed overheen.

    Maar het probleem dat het gitaargeluid dat zo ontzettend verschillend is van de plaats waar je in de zaal staat, dit zal niet opgelost worden door drums over de PA te gooien lijkt me?

    Maar vooral voor de extra "body" zou ik idd graag wat kick en snare hebben, absoluut.

    Even los van het feit of we alles over de PA willen doen, zou ik er in ieder geval rekening mee houden in verband met de aanschaf, dat het in ieder geval kan als we het zouden willen. Waar moeten we rekening mee houden, qua vermogen etc? Vooral dat de PA voornamelijk voor de zang bedoelt is, en deze dus niet weggedrukt mag worden. En wat voor merk evt? Zijn er merken in dit lijstje die jullie al direct af zouden schrijven?

    Yahamaha
    RCF
    Peavey
    HK Audio
    JBL
    Kustom

    Of andere suggesties natuurlijk!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Ik vind kleinere laagspeakers vaker veel beter klinken dan die logge 15"-ers. Volgens mij ligt de projectie van 15"-ers ook veel verder dan van 12 of 10" laag speakers waardoor 15"-ers pas echt goed klinken op 5-10 meter afstand, wat in een kroeg voor 150 man veel te ver is.

    Verder zou ik kick, basgitaar en zang er op zetten. Snare en overheads gaan vaak akoestisch al veel te hard.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    503

    Standaard

    Vind ik ook weer interessant. Die snare heb je idd wel gelijk in, en de kick is vooral belangrijk voor het ritme.

    Maar wat me opvalt is dat je juist wel bas noemt, en geen gitaar. Ik vind de bas automatisch al veel meer in balans doordat je 'm van z'n eigen versterker al wat "voelt", en dus niet zo richtinggevoelig is als een gitaar amp.

    Dat was de laatste keer toch echt duidelijk ons grootste probleem zoals ik al aan gaf. Stond je links in de zaal, was de gitaar flink hard, stond je rechts hoorde je 'm een heeeeel stuk minder...

    Ik ga even van jullie ervaringen uit, maar toch leek mij gitaar over de PA (nogmaals, niet voor het volume maar voor de balans) belangrijk dan bas...?

  6. #6

    Standaard

    Zet de gitaar op de pa aan die kant waar je niet staat en je bent kamerbreed.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Highway49 Bekijk bericht
    Stond je links in de zaal, was de gitaar flink hard, stond je rechts hoorde je 'm een heeeeel stuk minder...
    1 gitarist? 2e cab aan de andere kant van het podium dan. Hoeft veel minder hard en betere spreiding.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    1 gitarist? 2e cab aan de andere kant van het podium dan. Hoeft veel minder hard en betere spreiding.
    En beamblockers.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arvoitus Bekijk bericht
    En beamblockers.
    En 2e cab.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    503

    Standaard

    Inderdaad een oplossing waar ik ooit aan gedacht heb, en nog steeds. Enige probleem is dat ik al op een 4x12 cabinet speel, en qua vervoer is een 2e echt een pain...

    Ik geloof best dat dit een goede oplossing is, zeker! Maar zou ook graag weten waarom vrijwel alles over de PA mag, behalve de gitaar?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top