Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 73
  1. #11

    Standaard

    Gisteren een mail gestuurd aan Rick Toone, een bekende luthier uit America die prachtige ergonomische gitaren bouwt. Hier is zn website : http://www.ricktoone.com/instruments.html

    Ik had hem gevraagd waarom hij nog geen gitaren maakt met gedraaide hals en hier is zn antwoord :

    "Adrian — Thank you for writing, and for your kind words!

    I am honored to be an inspiration to you.

    The twisted neck was invented by Jerome Little (Little Guitar Works). I did not believe it was fair of me to use his idea without his permission. Recently I contacted him and asked his permission, which he granted to me.

    It is possible, in the future, I will begin to explore Jerome's invention now that I have his permission.

    Keep me updated with your progress. I look forward to seeing your next instruments.

    Cheers,

    Rick Toone."


    Vandaag bij mn vader in de garage verder gewerkt.

    De verlijmde balk in de freesmal vast gepurd en met de frees een mooi draaiend oppervlakt gegeven. Ik denk niet dat er nog veel andere gitaarbouwers zijn die pur gebruiken bij het bouwen van hun gitaar.





    Hier wordt de dieper gelegen headstock gefreesd. Het dwarshoutje voorkomt dat ik uitschiet.



    Vervolgens de achterkant op dikte gemaakt.



    En het zelfde verhaal met de wengé toets.





    D'r is eigenlijk niets moeilijks aan.

    Morgen weer naar de werkplaats om te kijken hoe mn fruitschaal zich houdt.

    Hoi,

    Aad.

  2. #12

    Standaard

    Vandaag wat tegenslagen te verwerken gehad. Ten eerste was ik al halverwege van Limburg naar Delft toen mn vader belde dat mn laptop daar nog lag .

    Aangekomen bij de werkplaats heb ik de lijmklemmen losgedraaid en boog mn body veel meer terug dan ik gehoopt had. Op onderstaande foto ligt het geheel op een vlakke ondergrond en kun je zien dat het frame 16 mm krom getrokken is en de body 13 mm terug gebogen is. Totaal 29 mm.



    Het is teveel. Niet alleen kan de brug nou niet meer vlak op de body maar het hele effect van een gedraaide gitaar gaan verloren. Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Ik heb grofweg 2 mogelijkheden.

    1) De platen in een stoomkist verwarmen, van elkaar los steken, schoon schuren en dan weer opnieuw stomen om ze stuk voor stuk iets verder te buigen op een nieuw frame.

    2) Nieuw hout kopen, in dit geval linde en dan de torsie daar in frezen. Vervolgens de body verven en lakken.

    Zoals gezegd ik ben er nog niet uit.

    Bij de hals heb ik de doorgang naar de halspen geboord. Je hebt daar nog al een lange boor voor nodig en die had ik niet. Ik heb dit opgelost door een stukje draadeind in de vorm van een speedboor te slijpen. Met enkele lagen dubbelzijdig plakband de headstock beschermd en het gaatje heel voorzichtig geboord.



    De trussrod erin gedrukt met een klein beetje kit ertussen tegen het rammelen. Het leek me niet noodzakelijk want de passing is heel precies maar als ie achteraf toch zou gaan rammelen zou ik dat vreselijk vinden.



    Daarna de toets verlijmd. Met 2 afgeknipte r.v.s. spijkertjes ervoor gezorgd dat de toets niet gaat glijden tijdens het klemmen.



    Ook hier niet bezuinigd op lijmtangen.

    Morgen verder knutselen.

    Hoi,

    Aad.
    Laatst gewijzigd door adrinalino; 22 augustus 2011 om 19:09

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Jammer van de body. Misschien is het idee van de stoomkist zo slecht nog niet. De "oude" manier. Onvoorstelbaar dat het frame zo krom is getrokken. Kun je nagaan wat een spanning er op dat hout zat.

    Ik vraag me trouwens wel af of je de lijm weer los krijgt in een stoomkist. Het lijkt me handiger om dat met een nieuw set planken te doen (als je die nog hebt liggen).
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    Ik zou voor dunnere lagen gaan,, dan heb je ook minder spanning om tegen te vechten, en als je t met verschillende houtkleuren doet, (maple, purper, en iets donkerders bijv. ) krijg je een leuk effect .

  5. #15
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Even een paar wilde ideeën aangezien ik geen ervaring heb met dat buigen:

    kan je je mal niet ook nog vastklemmen, op iets van een betonnen stoeprand, zwaar stalen profiel, lepels van een pompwagen, niet gebruikte autobrug etc....

    Zijn er plekken in de bodi die later onzichtbaar blijven? Misschien na verlijmen ronde gaten boren en vullen met stalen pennen (iets korter dan de dikte van de body, pluggen aan beide kanten voor de afwerking.

    In de bovenste en middelste laag aan de onderzijde smalle sleuven zagen zodat die makkelijker knikken.

    Zoek eens welke technieken er gebruikt worden bij skateboards? Zijn wel meestal 7 hele dunne lagen, maar ze buigen nooit meer terug.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Eigenlijk zou je helemaal geen spanning in het hout moeten hebben. Spanning kan erg onvoorspelbaar zijn. Je weet nooit wat er op (korte) termijn uit voort kan komen. Meestal zijn dan de gevolgen niet prettig.

    Ik ga ervan uit dat Adrinalino voldoende ervaring heeft met het bewerken van hout (zo komt hij / jij tenminste op me over ) maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet graag de bovenfrees op zo'n pakketje zou zetten. Het zal maar losschieten terwijl je aan het frezen bent ....

    Voor dikkere plakken hout is m.i. de stoomkist nog het beste middel.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  7. #17
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    En ander wild idee:

    Neem een paar stroken, net als de hals en verzaag die zo schuin dat wanneer je ze verlijmd ze al de juiste boog vormen, maar dan net wat te dik. Daarna de rechte delen mooi rond schuren, frezen, schaven etc... Dan maak je met dikkere delen een 3 of 4 delige body. Eventueel voor en achter een fineer laag of een laagje van een paar milimeter.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2010
    Locatie
    Markelo, Overijssel
    Berichten
    283

    Standaard

    Beste manier om het hout te buigen is denk ik om zoveel mogelijk dunne platen te stomen op een hoge temperatuur terwijl je het in zijn uiteindelijke vorm drukt. Dan zal het wel blijven zitten denk ik....

  9. #19

    Standaard

    Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb er een tijdje over na gedacht en ben maar voor het oud hollands stomen gegaan.

    Ik wilde eerst een stoomkistje maken door aan een fluitketeltje een buis te maken die dan in een kist uitkomt maar heb toen een eenvoudigere oplossing bedacht. Gewoon een waterkoker onder de kist gezet en een gat in de kist gezaagd. Met een gewichtje op de schakelaar slaat ie niet af en kookt ie lekker door.





    Het plakkenpaket heeft ongeveer een uur in de kist gezeten en toen heb ik met wiggen de verschillende lagen van elkaar af geslagen. Het verbaasde me hoe slap het hout geworden was. Je kon het hout makkelijk met de hand buigen terwijl het normaal gesproken knoeperhard is.



    Toen de plakken eenmaal los waren heb ik ze weer in de kist gestopt.



    Na weer een half uurtje in de sauna heb ik ze weer op het frame gedrukt. Daar was helemaal niet veel kracht voor nodig. Om te compenseren voor het vervormde frame en het terug buigen heb ik er extra wiggen opgelegd. Voor de duidelijkheid : ze zijn nog niet verlijmd. Dat doe ik morgen.



    Verder was ik niet tevreden over de freesmal. Hij was niet zo zuiver als ik 'm wil. Dus ik ben een nieuwe aan het maken. Deze keer van Trespa.



    Morgen weer verder knutselen.

    Hoi,

    Aad.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard

    wat een fantastische oplossing!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top