Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 73
  1. #1

    Standaard Building the Twistocaster

    Tja, mn aannemer is een weekje op vakantie en ik mag in zn werkplaats weer een nieuwe gitaar bouwen.

    Na mn ervaringen met The Flying Turd die gemaakt is om in de klassieke houding te spelen wil ik ook een ergonomische gitaar maken die je op de normale manier vasthoudt. Eigenlijk is dat ontwerp er al : de Stratocaster.
    Met de tummy cut, de double cutaway en de afgeschuinde kant bij je elleboog is het een heel prettige gitaar. Maar er zijn ook een aantal dingen die me niet aan het ontwerp bevallen.

    *) Hij ziet er zo plankerig uit. Ik vind de platte voorkant lelijk.
    *) Die vreselijke bleke knoppen met gouden lettertjes.
    *) De body is voor 3/4 bedekt met slagplaat. Vaak gemaakt van een kwaliteit plastic dat ik voor het laatst tegen kwam toen ik een tic-tac wilde pakken.
    *) De overgang van de nek naar de body is lomp met dat rechthoekige blok hout.
    *) De nek is recht. Sinds de Flying Turd met gedraaide nek denk ik niet dat ik nog wennen kan aan een rechte nek.

    De gitaar die ik wil gaan bouwen heeft de Stratocaster als basis maar met de volgende aanpassingen.

    *) De nek wordt getordeerd.
    *) De body volgt de draai van de nek. Hierdoor is de afgeschuinde hoek bij je elleboog overbodig.
    *) De body krijgt een carving.
    *) Geen 3 single coils maar 2 Humbuckers. Ik kan niets met het geluid van single coils. Kwestie van smaak.
    *) Een gelamineerde nek van maple en wenge met wenge toets.
    *) Geen slagplaat.
    *) Verlijmde nek of een heel mooi afgewerkte bolt-on

    Afgelopen week naar Amsterdam gereden en bij de Amsterdamse fijnhouthandel een plank bubinga gekocht samen met wat maple en wenge. De kosten vielen me reuze mee 80 euro incl.

    Ik heb wat zitten brainstormen hoe ik de gedraaide body zou kunnen maken. Eerst was ik van plan 4 lagen hout op elkaar te plakken en dan de body gedraaid te frezen met een freesmal (zie : building the flying turd). Het nadeel hiervoor zou zijn dat verschillende lijmnaden onder een heel flauwe hoek afgefreesd zouden worden waardoor ze veel breder lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Ik heb nu voor het volgende gekozen. De body wordt gemaakt in 3 lagen die op een vaste vorm getordeerd worden. Als de lijm eenmaal droog is zou de torsie moeten blijven bestaan.

    Om een heel stabiel frame te maken waarop de platen geforceerd worden heb ik 6 of 7 lagen underlayment op elkaar gelijmd.





    Met een paar lijmtangen trek je vervolgens de plaat bubinga krom.



    Eerst maar even een plaatje geprobeerd om te zien of ie niet breekt. De plaat moet 14 graden verdraaien over een lengte van 47 cm. Met een plaat bubinga van 16 mm dik is daar best veel kracht voor nodig. Toen dat alles goed verliep heb ik de drie platen op elkaar gelijmd en op het frame gedrukt.



    Tja als je veel lijmtangen ter beschikking hebt moet je ze ook gebruiken :-).

    Er komt veel kracht bij kijken en zelfs het dikke blok underlayment buigt een beetje. Ik ben heel benieuwd of de lijm sterk genoeg is om dat te kunnen houden.

    Eerder had ik al het hout voor de hals aan elkaar geplakt.




    Hoi,

    Aad.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Spannend!
    ~~~~~~~~~~~~

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2009
    Berichten
    583

    Standaard

    Haha, nogal creatief met lijmtangen inderdaad

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    weer torsies allover: great, dat experimenteren!

    ik zou zot worden van het denkwerk alleen al. ben niet zo goed in 3D denken.

    Hier ook benieuwd.

  5. #5

    Standaard

    no doubt, wordt prachtig!
    Official Member of the Gun Guitars Owners Association

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adrinalino Bekijk bericht
    *) De body volgt de draai van de nek. Hierdoor is de afgeschuinde hoek bij je elleboog overbodig.
    Geen van mijn ellebogen komt ooit in de buurt van de gitaar waarop ik speel

    Dit is hoe ik doorgaans gitaren bespeel:
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 20 augustus 2011 om 03:14
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Geen van mijn ellebogen komt ooit in de buurt van de gitaar waarop ik speel
    Als ik zittend speel (ja ik ben lui) komt mijn rechter onderarm tegen de body. Bij een Les Paul of Telecaster begint dat na een tijdje te irriteren. Natuurlijk wen je daar na een tijdje aan maar voor mij is een gitaar een stuk gereedschap dat zich aan jou moet aanpassen in plaats van andersom.
    Leuk gespeeld trouwens. Als ik ooit ga trouwen dan weet ik je one man band te vinden .

    Hoi,

    Aad.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2005
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    817

    Standaard

    dit is met recht vernieuwend! halspocket, elementruimtes frezen wordt een klus, maar ik ben ook erg benieuwd hoe je dat met de brug gaat doen. die komt niet vlak op de body (de body is immers niet vlak) en hoe dat dan weer in 1 lijn te krijgen met nek / topkam / aktie snaren..? Mocht het niet lukken dan hou je er een mooie bubinga fruitschaal aan over succes!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Schitterend. Weer zo'n project

    De lijm zal de drie delen best wel op z'n plaats houden. Ik ben alleen benieuwd hoe het op de lange(re) termijn zal gaan. Zal de spanning die in het hout zit langzaamaan verdwijnen of zal de verbinding het niet houden.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  10. #10

    Standaard

    Het hele idee van de gedraaide body is dat de brug gewoon vlak op de body kan.

    Hier zie je ongeveer hetzelfde :



    Over de spanning in het hout denk ik dat die na verloop van tijd wel wegtrekt. Ik heb een houten botter (eikenhouten vissersboot) gerestaureerd. Daarvan waren sommige planken 20 jaar eerder onder spanning gebogen. Nu kwamen die er gewoon krom uit en wilde helemaal niet meer recht buigen.

    De lijm zal ondertussen allang uitgehard zijn maar ik begin nu gewoon met de hals zodat het hout van de body nog even wennen kan aan de nieuwe situatie.

    Of ik haar afkrijg is maar helemaal de vraag. Eind september ga ik weer een half jaartje naar verweggistan.

    Hoi,

    Aad.

    Hoi,

    Aad.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top