Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Amp ! Basversterker kopen: Orange CR 100 BXT Crush Pix ?

    Hoi allemaal,
    Ik overweeg om een (combo)versterker voor basgitaar te kopen , en na even rondsnuffelen op het web viel me de "orange Cr100 Bxt Crush Pix" op. Deze staat me op het eerste zicht wel aan vanwege de vele mogelijkheden en de 15" speaker(ik heb me laten vertellen dat deze speakergrootte aan te raden is voor een goeie bassound, verbeter me aub als dat niet zo is ) Ik zoek namelijk iets (dat een lekkere sound produceert) in een budget van 300 à 400 € en dat kan dienen voor repetities, oefenen en eventueel kleinere optredens.

    Is deze versterker aan te raden? Heeft iemand ervaring met deze of zijn er volgens jullie nog andere/betere amps voor die prijs ? (moet niet perse een combo zijn maar een aparte versterker en speakerkast schijnt vrijwel altijd zeer duur te zijn...)

    Alvast bedankt.
    Joris

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Het is erg afhankelijk van wat je wilt. Voor de een komt er een mooiere sound uit 10 inch speakers, voor een ander uit 15, 18 of 12 inch.

    Wat wil je gaan spelen of welk geluid wil je graag benaderen?

    Ik zie dat die amp 100 Watt aan vermogen levert. Dat zal in de praktijk voor repetities en optredens te weinig zijn.
    Metname lage tonen vragen om veel vermogen.
    Zelf heb ik een versterker die 250 Watt levert bij 4 Ohm, dat gaat prima.
    Laatst gewijzigd door arcane; 8 augustus 2011 om 22:36

  3. #3

    Standaard

    Hier zijn enkele bassounds die ik mooi vind:

    My friend of misery (begin)- metallica: http://www.youtube.com/watch?v=NUmKitBtqgk

    The almighty dollar - Ozzy osbourne (0.17 min): http://www.youtube.com/watch?v=aXVT_dJ3bDY

    Pink floyd - Comfortably numb(begin en solo 4.26min): http://www.youtube.com/watch?v=OAMxTIZCpvw

    Rise against - endgame (begin): http://www.youtube.com/watch?v=ygQ8qX_gEAg

    Ik zou zowat allround een rock en metal geluid willen maken

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arcane Bekijk bericht
    Het is erg afhankelijk van wat je wilt. Voor de een komt er een mooiere sound uit 10 inch speakers, voor een ander uit 15, 18 of 12 inch.

    Wat wil je gaan spelen of welk geluid wil je graag benaderen?

    Ik zie dat die amp 100 Watt aan vermogen levert. Dat zal in de praktijk voor repetities en optredens te weinig zijn.
    Metname lage tonen vragen om veel vermogen.
    Zelf heb ik een versterker die 250 Watt levert bij 4 Ohm, dat gaat prima.

    Ik kom op een repetitie en op hele kleine optredentjes toe met 100 watt, mastervolume half open. (al moet ik toegeven dat ik nu ook een nieuwe versterker ga kopen maar powertekort is niet de reden, )

    Rijd naar een winkel, test hem, bevalt hij, kopen! Die 15 inch zal idd of wel jouw smaak zijn ofwel niet...
    Official Member of the Gun Guitars Owners Association

  5. #5

    Standaard

    Die Orange is heeft wel zijn 15"er in een non-ported gesloten speakerkast zitten.

    In dat geval blijft er van de bass frequenties zo weinig over dat het niet meer uitmaakt of je een 10" of 15" gebruikt (bovendien zijn er 10"ers met een betere basresponse dan sommige 15").

    Gewoon proberen en kijken of hij bevalt, maar 100 watt (gecombineerd met de wat gemankeerde bas-response) lijkt me wat weinig.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.536

    Standaard

    Ik zou ook ff luisteren naar de Ampeg BA115. Ampeg is toch wel de standaard in rock en metal.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BasHermus Bekijk bericht
    Die Orange is heeft wel zijn 15"er in een non-ported gesloten speakerkast zitten.

    In dat geval blijft er van de bass frequenties zo weinig over dat het niet meer uitmaakt of je een 10" of 15" gebruikt (bovendien zijn er 10"ers met een betere basresponse dan sommige 15").

    Gewoon proberen en kijken of hij bevalt, maar 100 watt (gecombineerd met de wat gemankeerde bas-response) lijkt me wat weinig.
    Ik heb 100 watt met een 12inch box, en ik bevestig nog eens, meer dan genoeg, en ik heb zelfs de indruk dat het zeker geen luide 100 wattversterker is. Ik speel nu ongeveer 7 jaar bass denk ik, waarvan een jaar of 3in een band, en mijn eerste jaar in die band speelde ik op een 20 watt peavey boxje. (al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat dat volledig open nog net niet genoeg was.) Maar dan nog , buiten als je jezelf doof wilt voor je 30 kom je op een repetitie wel toe met 100 watt.
    Official Member of the Gun Guitars Owners Association

  8. #8

    Standaard

    Het kan, maar dan moet je niet een drummer met al te losse handjes hebben.

    En uiteindelijk is het een samenspel tussen een aantal factoren die bepaald wat voldoende volume is:
    -frequentie bereik verstrerker (100 Watt buizen lijkt luider dan 100 Watt transistor)
    -efficientie van de speaker
    -vorm en afmeting van de kast (is bij bas veel belangrijker dan voor gitaar)
    -Het geluid dat je wilt
    -Of je een beetje vervorming wel of niet accetabel vindt
    -Etc.

    Heb zelf een tijd op een 25 Watt Voxje gespeeld. Klonk goed, en bij repetities met rustige nummers ging het ook best redelijk. Maar zodra de gitarist en drummer even aanzetten was ik helemaal weg (en 250 Watt is maar 2x zo luid als 25 Watt).

  9. #9

    Standaard

    Het verschil tussen ported of non-ported interesseert me wel, is het zo dat je klank bij ported luider is en je een geluid met (andere?/) meer frequenties hoort? Betekent dat dan ook dat je bij een ported speakerkast minder watt nodig hebt voor eenzelfde volume dan een non-ported speakerkast? (ik weet eerlijk gezegd bijna niets over watt)
    I.v.m speakergrootte, dat zal dus gewoon uitproberen zijn welke goed klinkt ...
    En tenslotte de vorm en afmeting van de kast: hoe varieert het geluid naargelang de vorm en grootte? (is het, hoe groter, hoe voller de klank?)
    Al bedankt voor de vele info

  10. #10

    Standaard

    Veel speakerkasten zijn ported om beter erg lage frequenties weer te geven. Qua omvang, tja dat varieert een beetje. Ik heb een compacte 1x15" Trace Elliot kast die enorm veel herrie produceert voor z'n omvang en klinkt ook nog eens erg vet.

    Speakerkasten zijn ongeveer net zo persoonlijk als de versterker. Je zult het moeten testen. Ik gebruik zelf een 4x10" Eden kast icm met mijn 1x15" Trace Elliot kast en dat vind ik geweldig klinken, terwijl de 1x15" Eden kast weer totaal nergens naar klinkt in mijn ogen/oren.

    Maar ik begreep dat je naar een combo aan het kijken was? Dan zou ik gewoon een heel stel combo's naast elkaar zetten en kijken welke je het beste vindt klinken. Ik zou wel even kijken naar wat meer vermogen als je ook optredens wilt gaan doen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top