Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: hoe

  1. #1

    Standaard

    Beste lezers,

    Ik wil dolgraag leren gitaar te spelen. Gewoon beginnen op een 6 snarige. Het probleem is dat ik totaal niet weet waar ik moet beginnen. Bijvoorbeeld een cursus van de NTI of een boek halen bij de bibliotheek ?
    Ik ben totaal een groentje en kan dus niet eens notenlezen. Als iemand goede ideeen heeft hoe ik zou moeten starten, plz share them.

    Alvast bedankt,

    Vero

    -x-

  2. #2

    Standaard

    Bedenk voor jezelf eerst hoe je wilt beginnen, wil je melodien gaan spelen (zoals)op een blokfluit) of wil je "slag gaan spelen" (akkoorden aanslaan). Ga dan naar een muziekwinkel en haal daar een boek, laat de verkoper je voorlichten welke boeken hij heeft voor welke lessoort.

    Vraag me niet wat handiger is om te beginnen, ik ben vroeger met akkoorden begonnen, en later pas met melodiën, andersom kan ook. Het heeft allebei voor en nadelen.

    succes

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2001
    Locatie
    Rozenburg
    Berichten
    511

    Standaard

    Ik denk dat de meest voorkomende methode om gitaar te leren spelen is dat je iig met de basisakkoorden begint. Daarna zoek je een heel simpel nummer uit dat juist die akkoorden heeft die je hebt geleerd. Op die manier leer je steeds verder en hou je ook de lol erin, omdat je toch een 'liedje'kunt spelen, althans zo ging dat bij mij!

  4. #4

    Standaard

    Veronique,

    Er staan op het Internet een groot aantal sites waar je (virtueel) gitaarles kunt nemen. Vanaf totaal beginners niveau tot (bijna) zover als je wilt.
    Ik zou me eerste oriënteren op wat je wilt gaan spelen. Klassiek is vanzelfsprekend een stuk moeilijker dan gewoon een kampvuurliedje; het is allebei even leuk maar totaal anders.
    Als je 3 accoorden kent (grepen) kun je al gauw tientallen (kampvuur)liedjes spelen.
    Je hoeft je alleen maar te richten op het juist plaatsen van je vingers op de hals met je linkerhand en met je rechterhand sla je de snaren aan.
    Het is leuk en je krijgt wat "feeling" met de gitaar. Als je het leuk vindt ga je vanzelf meet accoorden leren en waarschijnlijk snel (= binnen één jaar) kun je proberen te "tokkelen" (fingerpicking).
    Als je nog geen gitaar hebt, koop je er een met nylon snaren en ontzie je je vingertoppen een beetje.
    Er zijn stapels boeken met liedjes en accoorden, ook voor beginners en ook op het Internet haal je een heleboel teksten met accoorden binnen.
    Je zult al gauw merken, dat voor songs van de radio je vaak niet meer dan 4 of 5 accoorden nodig hebben om ze te kunnen naspelen.
    "Join the Club !"

    Groeten,

    Cor


  5. #5

    Standaard

    Op 2002-01-10 10:04, schreef Outshine:
    Ik denk dat de meest voorkomende methode om gitaar te leren spelen is dat je iig met de basisakkoorden begint. Daarna zoek je een heel simpel nummer uit dat juist die akkoorden heeft die je hebt geleerd. Op die manier leer je steeds verder en hou je ook de lol erin, omdat je toch een 'liedje'kunt spelen, althans zo ging dat bij mij!
    welke liedjes speelde je dan om te beginnen?

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    29 oktober 2001
    Locatie
    rijen
    Berichten
    95

    Standaard

    zoek naar een boek van de haske
    dat slaggitaar heet
    is een goed beginpoek met voorbeelden cd

    kun je de basis goed leren

    is 15 euro of zo

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 december 2001
    Locatie
    Het Anton Piek-achtige Waddinxveen
    Berichten
    574

    Standaard

    Het boek De Gitaar van Ralph Denyer is misschien iets moeilijker voor de beginnende gitarist(e) maar er staat wel een hele hoop zaken in die handig zijn om te weten. Akkoorden, toonladders etc. Begin dan hiermee en technieken om te spelen: vingertechnieken, hoe hou ik een plectrum vast, stemtechnieken etc. Dat soort dingen zijn reuze handig, zeker voor een beginnend lotgenoot :wink:

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2002
    Locatie
    Roermond
    Berichten
    250

    Standaard

    Les nemen. Een goed begin is het halve werk: door les te nemen kun je voorkomen dat je allerlei fouten aanleert. Eenmaal fout aangeleerd, leer je moeilijk weer af. Je maakt ook veel sneller vorderingen, want je hebt een stok achter de deur. Met een beetje mazzel zit er bij jou in de buurt wel een gitaar leraar. Zoek wel iemand die zich aan jou aanpast in plaats van andersom. Jij moet het leuk vinden, dus hij/zij moet jou willen leren wat jij zelf wilt spelen. Die ca. 45 Euro per maand is echt een goede investering.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Pennyroyal tea unplugged van nirvana was mijn eerste nummer; leuk bar akkoord er al in.
    Daarna ging het allemaal een beetje vanzelf; het is vaak een kwestie van de lat hoger leggen dan je aankunt en dan net zo lang spelen tot dat je de lat wel aan kunt.

  10. #10

    Standaard

    Ik zou je aanraden nylonsnarig-akoestisch te gaan spelen met je vingers, dat geeft je veel en veel meer mogelijkheden en voldoening dan elektrich en plectrum, verschuilend achter een uitgebreide trukendoos van effecten (verveeld snel). Neem bovendien les bij een bevoegd gitaardocent; de meeste doe-het-zelvers lopen heel snel dood en gaan dan alsnog op les. De docent mag het puin ruimen, en jou beginnersplezier is dan al aan flarden! Veronique zet 'm op!. Fritsie

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top