Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard SGH Performer Proto 1

    Zoals in de hoofd-thread: mijn tafel gitaar.


    Dit ding heb ik gemaakt voor mijn scriptie op het cons. Het onderwerp was 'Hoe kom ik aan mijn ultieme gitaar?' en ik kwam al snel tot de conclusie dat het een eigen ontwerp moest worden. ;-)

    Ik heb de elektronica van een Ibanez RG420EG gebruikt (op de pots na: CTS) omdat die gitaar qua sound de 6-snarige equivalent van de RG1527 is, een van mijn favo gitaren. Daarom wou ik ook een maple hals met rosewood toets zodat het enige wat radicaal anders was het body hout zou zijn: een eiken tafelblad uit 3 delen.

    Omdat eiken harder is dan basswood (gebruikt voor die RG's) was de verwachting dat hij iets feller en strakker zou klinken dan een RG420. En dat is ook zo. ;-)

    Het body ontwerp is zo tot stand gekomen omdat ik een superstrat vorm wou puur om speelcomfort, maar wel iets met een beetje edge en/of sierlijkheid. Daarom de hoorns die naar binnen draaien (ergens tussen een SG en een Fenton Weill in) en de scherpe contour. Die contour heb ik overigens al eerder op mijn RG1527 aangebracht, 2 maanden voordat de wel heel lijkende RGD serie uitkwam....

    Foutjes:
    -De neck pocket is natuurlijk veels te klein. Daarom heb ik hem naderhand ook nog met epoxy vast gelijmd. Dubbele bevestiging die ervoor gezorgd heeft dat het nu een stuk steviger aanvoelt en voor mijn gevoel iets meer sustain heeft.
    -De toplock zat losjes waardoor hij bij floyd-gebruik snel vals wordt. Ik heb die toplock inmiddels vastgelijmd, maar het mag niet baten. Het feit dat het een ontzettend goedkope floyd is en de studs waar die op hangt ook een beetje scheef staan zal er ook aan bijdragen.

    Buiten de looks en het comfort om ging het mij er ook om dat hij net als mijn favoriete Bo-els en RG's zowel humbucker als single-coil sounds bevatte en een volume-knop had met een condensator om de toon heel helder open te laten klinken als je met vette gain speelt. Op mijn leadkanaal met hals-humbucker kan ik single-coil-achtige clean sounds maken door die potmeter!

    Bouwproces: (muziek is niet opgenomen met deze gitaar)
    http://youtu.be/7wECFIcm8DY

    Een tof ding om te bespelen (ik neem er ook veel mee op), maar omdat hij zo onzuiver is durf ik hem niet mee het podium op te nemen.

    De volgende is in aantocht!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    heerlijk vies kleurtje groen

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Model heeft wel iets weg van een Aria Wildcat opzich.
    Hoe klinkt eiken? Mijn volgend project wordt een budget project van eiken en meranti
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #4

    Standaard

    Naar mijn ervaring klinkt eiken redelijk diep met vooral een heldere bite. Mijn vergelijkings materiaal is natuurlijk mijn RG1527 van basswood die iets ronder klinkt en minder attack heeft.

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sebashoning Bekijk bericht
    Foutjes:
    Ach, na een stel strats, telecasters en wat aparte zooi maak ik ook nog iedere keer best grove fouten. Gisteren nog een natte, vers gelakte gitaar verkeerd omgedraaid met een paar lelijke, onherstelbare lakbeschadigingen. (gelukkig wordt het een relic, dus ik ram op die plekken wel een paar flinke deuken)

    je toplock moet aan te passen zijn. Kan je hem tussen twee strips hout klemmen en verlijmen?

    tremelo: Nieuwe gaten boren, vullen, opnieuw uitboren en studs plaatsen.

  6. #6

    Standaard

    Ik ben een lui varken.

    Ik denk dat ik die floyd gewoon vast ga zetten en maar voor een aantal nummers ga gebruiken.

    Ik ben toch al met de volgende bezig die wederom een floyd krijgt.
    Die daarna trouwens ook. En daarna, en daarna.....
    ;-)

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sebashoning Bekijk bericht
    Buiten de looks en het comfort om ging het mij er ook om dat hij net als mijn favoriete Bo-els en RG's zowel humbucker als single-coil sounds bevatte en een volume-knop had met een condensator om de toon heel helder open te laten klinken als je met vette gain speelt. Op mijn leadkanaal met hals-humbucker kan ik single-coil-achtige clean sounds maken door die potmeter!
    Mooi eerste project! Door omstandigheden ben ik ook nog al een gebruiker van eiken geworden en dat bevalt me nog altijd heel goed.

    Maar even over die condensator: die hoor je alleen als je volume niet helemaal open staat, zit er om het verlies van hoog bij het terugdraaien van het volume tegen te gaan.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom Bekijk bericht
    heerlijk vies kleurtje groen
    Gadverdamme!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Gadverdamme!
    ja welke idioot maakt er nou ook groene gitaren?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom Bekijk bericht
    ja welke idioot maakt er nou ook groene gitaren?
    mijn groene gitarendebiet zit op 2 op 26, maar de derde is on the way.

    at TS: opnemen met een onzuivere gitaar: da's pas uit den boze voor mij hoor

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top