Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Zoemende snaren

  1. #1

    Standaard Zoemende snaren

    Ik heb pas geleden mijn eerste electrische gitaar gekregen (een mexican build fender stratocaster).

    In het begin was er geen probleem, maar na een paar dagen begonnen de E, A en de G snaar te zoemen, of hoe je dat ook noemt (snaar raakt de fretten?).

    Heb toen geprobeert hem opnieuw te stemmen, maar het helpt niet, de gitaar is gestemd maar het gezoem blijft.

    Kan dit door de de tremolo komen? Want als de tremolo helemaal omlaag word gedrukt (dus de brug horizontaal ligt) is het gezoem weg.

    Als het niet de tremolo is waar kan het dan aan liggen en hoe los ik het op?

  2. #2

    Standaard

    Kun je een foto plaatsen van hoe de tremolo op je gitaar staat in de 'rust' stand?

    En als de gitaar in een winkel gekocht is: gewoon even teruggaan.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2006
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DoubleFat Bekijk bericht
    Ik heb pas geleden mijn eerste electrische gitaar gekregen (een mexican build fender stratocaster).

    In het begin was er geen probleem, maar na een paar dagen begonnen de E, A en de G snaar te zoemen, of hoe je dat ook noemt (snaar raakt de fretten?).

    Heb toen geprobeert hem opnieuw te stemmen, maar het helpt niet, de gitaar is gestemd maar het gezoem blijft.

    Kan dit door de de tremolo komen? Want als de tremolo helemaal omlaag word gedrukt (dus de brug horizontaal ligt) is het gezoem weg.

    Als het niet de tremolo is waar kan het dan aan liggen en hoe los ik het op?
    Zoals Mesjoggah ook zei, als de gitaar bij de winkel vandaan komt, dan hebben ze daar nog wat afstelwerk te doen voor je, hier mogen ze geen kosten voor rekenen.

    Verklaring van je probleem:
    Een gitaarhals heeft altijd een kromming van kop tot brug, dit is om de snaar ruimte te geven om te bewegen. Een snaar in beweging heeft een ellipsvormige ruimte nodig.



    Ongeveer hetzelfde idee als een springtouw dat door twee personen gedraaid wordt, qua beweging:



    Daarom ziet een gitaarhals er ongeveer zo uit:



    Als deze kromming niet overeenkomt met de ruimte die de bewegende snaar nodig heeft, dan veroorzaakt dat het zoemende geluid. Dit kan verholpen worden door het afstellen van de halspen en de hoogte van de brug.

    Aangezien het je eerste (electrische) gitaar is zou ik eerst iemand raadplegen die er verstand van heeft voordat je zelf met de halspen gaat rotzooien.

    Als je diep insteekt met je plectrum en hard aanslaat dan kan je vlak na het aanslaan wel wat gezoem horen, maar bij een goed afgestelde gitaar hoort dit dan vrij snel te verdwijnen na het aanslaan van de snaar. Als je bij het spelen geen harde aanslag hanteert moet het mogelijk zijn om zonder gezoem te spelen.

    Als je de tremoloarm helemaal tegen de body drukt vergroot je de afstand tussen de snaar en de hals waardoor de snaar meer ruimte heeft om vrij te bewegen.
    Laatst gewijzigd door Bijl; 22 juli 2011 om 09:16
    ESP Ultratone SL7, Ibanez Universe, Schecter Avenger A7, A7, A-7+, VHT/Fryette Sig:X

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijl Bekijk bericht
    Als je de tremoloarm helemaal tegen de body drukt vergroot je de afstand tussen de snaar en de hals waardoor de snaar meer ruimte heeft om vrij te bewegen.
    Lijkt me lastig spelen zo. En het klinkt een toontje hoger.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2006
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snaarplukker Bekijk bericht
    Lijkt me lastig spelen zo. En het klinkt een toontje hoger.
    idd lastig. En toontje lager, niet hoger. Tenzij je een Floyd brug hebt en je drukt 'm Dimebag style tegen de body (met de arm naar achteren)

    Laatst gewijzigd door Bijl; 22 juli 2011 om 09:57
    ESP Ultratone SL7, Ibanez Universe, Schecter Avenger A7, A7, A-7+, VHT/Fryette Sig:X

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijl Bekijk bericht
    idd lastig. En toontje lager, niet hoger. Tenzij je een Floyd brug hebt en je drukt 'm Dimebag style tegen de body (met de arm naar achteren)
    Dat is denk ik wat ie bedoelde, aangezien een toontje lager => lagere snaarspanning en dan gaan ze nog meer zwabberen.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijl Bekijk bericht
    idd lastig. En toontje lager, niet hoger. Tenzij je een Floyd brug hebt en je drukt 'm Dimebag style tegen de body (met de arm naar achteren)
    Even voor de duidelijkheid.

    Het gaat zeer waarschijnlijk om een strat met een standaard tremmelo.
    Normaal staan deze afgesteld dat de trem van achteren ca. 2 mm boven de body uitkomt. Indien men deze zodanig drukt dat het tegen de body aankomt, komt er meer spanning op de snaar waardoor het een toontje hoger gaat klinken.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2006
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    916

    Standaard

    Oh, ik dacht dat een Fender brug altijd plat tegen de body zat, my bad. Dat is iig wel hoe ik 'm zou afstellen.

    Ik heb zelf alleen ervaring met Floyds of vaste bruggen, vandaar.
    ESP Ultratone SL7, Ibanez Universe, Schecter Avenger A7, A7, A-7+, VHT/Fryette Sig:X

  9. #9

    Standaard

    Ik heb hem idd in een winkel gehaald, misschien een keer terug dan?



    Denk dat de tremolo ongeveer 4mm naar boven buigt in rust.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2010
    Locatie
    Stein, Limburg
    Berichten
    1.990

    Standaard

    die tremolo kun je door 2 mogelijkheden "vast" zetten:
    1. schroef het plaatje op de achterkant van de gitaar los, dan zie je 3 stalen veren zitten, die aan 2 schroeven zijn vastgemaakt. dan moet je even je snaren losser/lager draaien en dan die 2 schroeven dieper in de body schroeven. let op dat je de goede schroevendraaier gebruikt, anders kan de kop van de schroef beschadigen en kun je 'm op een begeven moment nietmeer gebruiken. Met deze manier kun je de tremolo nog wel gebruiken.
    2. begin als nummer 1, dus schroef de backplate van de gitaar af en draai de snaren losser. dan zoek je wat hout, dat dik genoeg is om tussen de tremolo-blok (waar de snaren door gaan) en de body te passen (gebruik eventueel nog wat papier/karton) en stop het tussen de tremoloblok en de body. nu zal je tremolo vast zitten. alleen op deze manier kun je de tremolo geen kant meer op bewegen.

    Zelf gebruik ik bij al mijn strat's manier 2. altijd een goede manier gevonden.
    als je de gitaar dan hebt gestemd, kun je zelf nog even de zadels van de snaren waar het gekraak is hoger draaien (met het kleine sleuteltje wat bij de gitaar zat een klein beetje (ik doe zelf altijd een half rondje met de klok mee) draaien, dan de snaar opnieuw stemmen en controleren of het gekraak er nog is, anders nog eens een beetje draaien)

    hoop dat je hier wat aan hebt
    Luc op YouTube & Facebook!
    Te koop: Celestion Classic Lead 80 speaker. In goede staat en werkt perfect.
    Te koop: Kustom Defender 5H + Kustom 112 Cab. zo goed als nieuw inc. kabels.
    PM voor info/foto's.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top