Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard Goldie: The Saga Continued.

    Allereerst wil ik melden dat ik helemaal depressief van dit weer wordt. Ik zou gaan werken maar dat gaat niet door. Ik zou gaan zuup'n in de tuin met maatjes maar het regent. Ik zou gaat fietsen, mn hippe singlespeed fiets in elkaar zetten maar dat gaat niet door. Ik zou de hipsterfiets van n vriend van me samen spuiten maar dat gaat niet door.

    Één voordeel. Goldie! Daarvoor heb ik nu wel even de tijd!

    Vandaag heb ik haar voor het eerst gevingerd en ze kwam vandaag klaar.


    Turtle Wax
    Het goud en de bies zitten erop. Daarna heb ik de body nog een aantal keer gespoten.
    Op het laatst heb ik de body en de hals voor de laatste keer geslepen met P1000-P1200 en daarna P2000.
    P2000 voelt nog fijner dan roggehuid. Hiermee haal je echt alle oneffenheidjes weg en uiteindelijk blijft er dus een soort semi-dof (fluweelachtig van glans) oppervlak achter. Hierop heb ik gewoon Turtle Wax gesmeerd.



    Powertools
    Omdat ik DACHT dat je bij Turtle Wax heel hard moet boenen om er een mooie glans uit te halen wilde ik een automatische poetsmachine maken.

    Van een onderkant van een schildersemmertje, een paar sponsjes, een microvezeldoekje, een oud t shirt en een paar ouwe snaren om de boel bij elkaar te knopen én een grot bout en moer maakte ik een polijstkop.
    In gebruik viel deze nogal tegen want je krijgt alleen maar van die ronde machinesporen in je poetswerk.
    Om Turtle Wax in te smeren moet je met een vochtige doek een klein beetje wax aanbrengen en daarna met een droge doek weer afpoetsen. Je hoeft helemaal niet hard te drukken of te boenen om een mooie glans te krijgen. Als je veel dunne laagjes gebruikt en tussentijds 10 minuten laat curen krijg je echt een hele mooie glans.




    Turtle Wax (Ik heb de Classic met PTFE of zoiets) geeft een hele classy glans. Het wordt niet te patserig, nét wat minder scherpe glans dan een normale fabrieksgitaar. Maar hij ziet er wel heel mooi uit bij verschillende lichtinvallen.


    Electric Baby
    Een electrische gitaar is niet af zonder elementen en bijpassende electronische parafernalia.

    De elementen zitten recht in het hout geschroefd. Schroefjes waarbij de schroefdraad net voor de kop ophoud en dan een veertje tussen het hout en het element. Werkt prima en je kunt ze afstellen.

    Met het brugelement heb ik lopen kloten. Het is een oud SC element en meet +- 5,6K. Iets minder als de Lipstick die 6,01K weerstand heeft. Tussen de polepieces zitten gaatjes in de bobbin. Deze heb ik met spijkertjes gevuld (en de verbindingsschroefjes) en aan de onderkant heb ik de hele magnetische handel geaard. Volgens Teye zou dit de SC enigszins humbuckend maken. Ik was sceptisch maar ik verklap vast, hij heeft gelijk. Het element bromt nauwelijks.





    Ons aller gewaardeerde Oigun bood ooit treble bleeds/ tone wickertjes aan, extragraties. Toen heb ik er 1tje gekregen en deze zit op de tonecontrol. Verder zit er in de middenstand (3 way switch) een capacitor (223) op het brugelement om er iets bite af te halen. Dit heb ik van tevoren bedacht. Geen vergelijking met wat er zou gebeuren als ik m eraf zou halen.

    De tone wicker werkt echt ontzettend goed. De tonecontrol maakt de gitaar niet doffer of minder helder, maar maakt van een heldere gitaar (denk ook aan de messing zadeltjes) een echte ruige brombeer. Als je de tonecontrol na een harde aanslag in de rondte draait klinkt het als een envelope filter/ wah. Heel, heel cool!

    Foto's van het solderen zal ik jullie onthouden, dat kan ik namelijk voor geen meter.



    Appeltje heb ik wel verdiend. Deze diende tevens als steuntje om die ijzeren plaat tegen aan te zetten tijdens het solderen.

    By the way, de gitaar is nergens afgeschermd. Met andere axes heb ik wel eens zitten vogelen met aluminiumfolie in de cavity. Werkt. Nu niet gedaan en bleek tevens niet nodig.

    De gitaar heeft véél minder output dat mn met humbuckers gezegende gitaren. Dit geeft mn amp meer headroom. Erg lekker. De lipstick voorin valt in de middenstand niet weg tegenover het brugelement. Het heeft een heel dubbel-achtig geluid, alsof er 2 gitaren tegelijk spelen. Misschien romantiseer ik het wat, je weet niet, maar dat is hoe ik het zou omschrijven.
    Nogmaals over die output, die is écht best laag. Mn Fuzzpedaal (Fulltone Catalyst, overpriced but very very useful) gaat zelfs niet tot in de nauwste naadjes van de Fuzz die ik er normaal uit krijg geperst.

    Conclusie eerste zelfbouw

    Al met al is het een succes. Hier en daar heb ik met waxen een tikkie door de laag gegaan op de achterkant. Ook moet ik nog een andere topkam erop zetten en de tuner-ringetjes vervangen voor metalen ipv de afgesneden squier-plastic meuk die ik er nu in het geramd.



    Het intoneren was een makkie. Ik was binnen 10 minuten klaar en de gitaar is nergens écht vals. Een beetje foute intonatie is inherend aan het telecaster brugontwerp. Misschien heb ik gewoon geluk.

    De hals zit echt retestrak in de pocket. Misschien helpt dat bij de sound. Ook de hals heeft dezelfde Turtle Wax behandeling ondergaan als de body. Dit maakt m lekker shiny zonder stroef te worden. Ben er best trots op!



    Het is gewoon een diverse gitaar en bovenal BRUIKBAAR. Het ding klinkt en speelt zoals een gitaar zou moeten. Ik zou willen dat ik de Telecaster configuratie eerder op deze manier had ontdekt! Lipstickelementen (ja ik weet échte teles hebben geen lipstick) zijn ook de bom. Mijnes is een WSC made in China ding van 30 euro maar hij (ze) klinkt lekker. Ánders, opener, minder scherp. Instant Kashmir.

    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 18 juli 2011 om 21:21
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard








    Omdat jullie het zijn, meer eyecandy.


    Nu ga'k ff een opnametje maken, dus die zal ik hier posten, en anders in het sounds hok.

    Dank u voor de aandacht!!!
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juli 2011
    Locatie
    Brussel
    Berichten
    112

    Standaard

    NICCCCCCCCCCCCCCCEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!! !!!!!!!!!!!!!!

  4. #4

    Standaard

    Mijn hartelijke gelukwensen!
    Ziet er lekker sober en terzake uit.
    Het goud lijkt me alleen wat verweerd, of lijkt dat alleen zo op de foto's? Of was het de bedoeling?

    Ik ben benieuwd hoe ze klinkt. Vooral ook naar die 'wicker' omdat ik geen idee heb wat het is; ik kom het tegen als 'wilgenteen' of 'vlechtwerk van wilgentenen' en op youtube demonstraties van een Big Muff met 'wicker-knop' (en het enige dat ik daar hoor is veel distortion en nog veel meer distortion).

    Overigens, een condensator die in de middenstand parallel staat met het brugelement staat ook parallel met het halselement; en aangezien een 223 staat voor 22 nF stel ik me voor dat je in die stand het geluid hebt van een middenstand met de toonregeling helemaal dicht?
    Vergeef me mijn gezeur; ik ben gewoon benieuwd.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Wicker is gewoon een naampje die ik eraan gaf. Een mandje vol met tone.


    De condensator staat als vervanging voor een jumpertje om de middenpositie met de rest van het circuit te verbinden, in het pad van het brugelement. Dus zit echt op de schakelaar. W/s staatie dan ook ik het pad van de lipstick


    Hoe dan ook ik ga wel ff met de billen blood. Niet kijken naar het soldeerwerk!






    Zoiets is het. verder lopen er nog wel draden naar de aarding maar die hebk niet getekend.
    De condensator die dus alleen in de middenpositie werkt is dat ding IN de switch.


    Hij wordt niet ontzettend muffy of wollig in de middenstand, ietsje genuanceerd, ietsje alsof het een paard is dat wil rennen maar het hekje moet nog open gaan, ietsje getemperd.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  6. #6

    Standaard

    Ha, dank, ik snap 'm. Die condensator staat in serie met het brugelement als beide elementen zijn ingeschakeld. Dan heeft-ie inderdaad alleen invloed op het geluid van het brugelement, zal iets van de lage frequenties tegenhouden.

    En de weerstand parallel aan de condensator van de toonregeling zal de 'reactantie' van de condensator voor lage frequenties beperken.
    Het kwartje is gevallen. Leuke modificatie; die ga ik ook eens proberen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Die aan de toonregeling is ontsproten aan het brein van die kerel die laatst die mooie hollowbody heeft gemaakt en die teletang met EMG's


    Dus Sounds

    View My Video
    http://tinypic.com/r/1hpcty/7]

    View My Video
    http://tinypic.com/r/4llj6q/7]

    Die wahwahwah geluidjes op 't eind zijn dus van de toneregeling. Je hoort op de achtergrond ook t getik van de draaiknop.

    View My Video
    http://tinypic.com/r/24vji1j/7
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  8. #8

    Standaard

    Te gek, klinkt als zeer bruikbare geluiden
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top