Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 28 van 30 EersteEerste ... 182627282930 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 271 t/m 280 van 296
  1. #271
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik heb een poging gedaan om het vermogen te bepalen op de clipgrens. Ik heb 100mV-200Hz op de high input van het normal channel gezet. Vervolgens de scope over de loadweerstand van 15,6ohm. Ik meette hier 80V pp. Het vermogen kun je als ik mij niet vergis berekenen door U²/R = 80² / 15,6 = 6400 / 15,6 = 410W dus dat lijkt mij niet helemaal te kloppen.... Doe ik iets verkeerd in de meting?
    Nee, in de berekening. Voor RMS vermogen gebruik je niet de pp-spanning maar de effectieve spanning. Je gebruikt 1 sinushelft (dus in jouw geval 40V) als piekspanning en die deel je door √2 voor de effectieve spanning. Da's dan 28,3V. U²/R = 28,3² / 15,6 = 800 / 15,6 = 51,3W
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #272
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Kijk, dat bedoel ik nou. Die 51W is je maximum haalbare cleane vermogen. Je kan wel harder uitsturen maar kijk er niet gek van op als je blokgolven overhoud. Kortom er is niks mis met je creatie behalve een beetje oscilleer verschijnselen. Je zoy dat kunnen zoeken in de loop van de bedrading. Met name de anodelijnen van de eindtrap moet je bij andere bedrading weghouden.

  3. #273
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Nee, in de berekening. Voor RMS vermogen gebruik je niet de pp-spanning maar de effectieve spanning. Je gebruikt 1 sinushelft (dus in jouw geval 40V) als piekspanning en die deel je door √2 voor de effectieve spanning. Da's dan 28,3V. U²/R = 28,3² / 15,6 = 800 / 15,6 = 51,3W
    Duidelijk, bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Kijk, dat bedoel ik nou. Die 51W is je maximum haalbare cleane vermogen. Je kan wel harder uitsturen maar kijk er niet gek van op als je blokgolven overhoud. Kortom er is niks mis met je creatie behalve een beetje oscilleer verschijnselen. Je zoy dat kunnen zoeken in de loop van de bedrading. Met name de anodelijnen van de eindtrap moet je bij andere bedrading weghouden.
    Dus als ik het goed begrijp gaat hij met een signaal van 100mV, met de gain vanaf 12 uur eindbuis oversturing krijgen? (de eindbuisoversturing waar de plexi bekend om zou staan). Door middel van de mastervolume voor de fasedraaier kun je het signaal weer regelen en dus ook de eindbuisoversturing regelen.

    Ik ben wel benieuwd wat ze dan bij de huidige plexi reissues van marshall gedaan hebben. Deze hebben een stuk minder oversturing dan mijn bouw. Terwijl het schema toch gelijk zou moeten zijn. Mogelijk andere voltages of iets dergelijks.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #274
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Duidelijk, bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd.



    Dus als ik het goed begrijp gaat hij met een signaal van 100mV, met de gain vanaf 12 uur eindbuis oversturing krijgen? (de eindbuisoversturing waar de plexi bekend om zou staan). Door middel van de mastervolume voor de fasedraaier kun je het signaal weer regelen en dus ook de eindbuisoversturing regelen.
    Yep, probeer maar ergens een 12AT7 dan kom je heel anders uit.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #275
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Frans, je noemde een paar posts geleden nog de instabiele voeding. Kun je daar nog iets meer uitleg of tips over geven?

    Verder ga ik mijn bedrading even bekijken. De eindtrap anodes lopen wel onder het turretboard door naar de uitgangstrafo, dus misschien dat ze daar bedrading of iets dergelijks kruisen. Even uitzoeken binnenkort.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #276
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Frans, je noemde een paar posts geleden nog de instabiele voeding. Kun je daar nog iets meer uitleg of tips over geven?

    Verder ga ik mijn bedrading even bekijken. De eindtrap anodes lopen wel onder het turretboard door naar de uitgangstrafo, dus misschien dat ze daar bedrading of iets dergelijks kruisen. Even uitzoeken binnenkort.
    Op de anode staat bij een normale versterkertrap je signaal. Aan voedingszijde zie je ook een deel van dat signaal al is het heel klein. Omdat de peramp voedingen zijn afgeleid van de poweramp voeding ontstaat er terugkoppeling naar de preamp. Het is dus de bedoeling de voedingen zo goed mogelijk af te sluiten voor wisselspanning want die ongewenste terugkoppeling kan instabiliteit dus oscilleren veroorzaken.

    Anodedraden van eindbuizen voeren hoge spanningen en kunnen wel rond 1kV oplopen. Deze onder het turretboard laten lopen is niet bepaald een goed idee vanwege paracitaire capaciteit en kan het probleem veroorzaken wat jij op je scoop ziet.

  7. #277
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Dit is enkel van de eindtrap naar de preamp? Of ook preamp onderling? Wordt dit ook nog erger door eventuele anode bypass caps of maakt dat niets?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #278
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Dit is enkel van de eindtrap naar de preamp? Of ook preamp onderling? Wordt dit ook nog erger door eventuele anode bypass caps of maakt dat niets?
    Als twee geleiders langs elkaar lopen hebben zij een onderlinge capaciteit. Ze zijn dus in staat wisselspanning over te dragen zonder elkaar te raken. Simpel right? De mate van het opgepikte signaal is afhankelijk van frequentie, capaciteit en aangevoerde spanning. Hoe hoger dus die spanning is hoe meer je er ongewenst van overhoud. In de eindtrap is die spanning errug hoog dus houd je er ook meer van over dan in een preamp. Hoge frequenties genieten ook de voorkeur.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 23 januari 2017 om 09:12

  9. #279
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Dat is me duidelijk, Frans. Mijn opmerking was meer m.b.t. de bovengenoemde voeding. Dat je een klein deel van je signaal terug ziet in je voeding. Ik neem aan dat dat je signaal is wat deels terug te zien is aan de andere kant van je anode weerstand (voeding kant), vandaar de vraag of een anode bypass hier nog invleod op heeft.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #280
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Dat is me duidelijk, Frans. Mijn opmerking was meer m.b.t. de bovengenoemde voeding. Dat je een klein deel van je signaal terug ziet in je voeding. Ik neem aan dat dat je signaal is wat deels terug te zien is aan de andere kant van je anode weerstand (voeding kant), vandaar de vraag of een anode bypass hier nog invleod op heeft.
    Wat ik eigenlijk bedoel is dat je altijd wat van het signaal aan de voedingskant kan zien als je er maar een vergrootglas (scoop heel gevoelig instellen) op zet. Normaal doen we niet lullig met vergrootglazen en beschouwen we de spanning vlak aan voedingszijde. Het risico van terugkoppeling is groter in de poweramp omdat de draden meestal langer zijn en de spanningen onwijs hoog kunnen oplopen. Deze terugkoppeling kan natuurlijk wel de weg naar de preamp vinden als je bedrading daar loopt.

    Koppelcondensatoren hebben nauwelijks invloed op oscilleren omdat een groter gekozen cap alleen invloed heeft op "laag". Oscilleren vindt juist plaats op de hogere frequentie's. Soms hoor je hem gillen maar vaak is het zelfs boven de 20k. Je amp klinkt dan verrot en dat is ook niet zo gek want hij staat op vol vermogen te werken maar je hoort er niets van. Gevaarlijk voor sommige speakers ook.

    Jouw amp staat op het randje, ik dacht dat ook al te zien in de eerste scoop beeldjes. De lijnen zijn iets dikker dan normaal al kan dat ook door de foto komen. Maar verderop zie ik ook vormen van onstabiliteit dus check je anodedraden. Bouw je voeding zoals gebruiklijk is dan komt het goed. Kies je de bypass elko's te klein dan kan er idd oscilleren optreden maar 10uF voor een preampbuis sluit alles af. Eventueel kun je parallel over elko's met een hoge ESR een 100nF cap plaatsen
    Laatst gewijzigd door cluseau; 23 januari 2017 om 09:37
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top