Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.919

    Standaard

    Het zijn een beetje de fabeltjes uit de audio "Hijg End" wereld. Grotere voedingselko's = meer en strakker laag, dat soort geneuzel.
    Natuurlijk, als een voeding echt te krap is gedimensioneerd zul je het horen. Als je b.v. vroeger een standaard receivertje van Philips kocht en je draaide het volume een beetje open, zag je de afstemschaalverlichting dimmen op de maat van de muziek. Maar dat waren niet alleen de elko's, de trafo mocht ook wel wat ruimer voor het opgegeven uitgangsvermogen.

    Maar overdrijven is ook een vak. Aangezien je niet eens weet wat die Crate versterker nu eigenlijk doet, moet je niet zomaar van alles gaan vergroten met het idee "het moet wel beter zijn'.

    Als je weet welk vermogen een versterker zou moeten kunnen leveren (RMS, dus continu!), dan kun je berekenen welke (piek)stroom de voeding moet kunnen leveren en aan de hand daarvan bepalen welke stroom de trafo moet kunnen leveren en m.b.v. de maximale rimpelspanning over de elko's de capaciteit van de elko's berekenen.

    Let wel op als je de boel gaat opvoeren. Vaak is bij solid state (transistor) versterkers dan ook de koeling ontoereikend. Als er bezuinigd is op de voeding is dat ook het geval bij de koelplaten of -profielen.
    Laatst gewijzigd door Plant; 12 juli 2011 om 21:45
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12

    Standaard

    Beste Plant, dat is duidelijke taal. Dank je!

    Het ligt volgens mij inderdaad voor de hand dat heel wat high end praat doorgesijpeld is naar de diy-modders en zo op talloze forums is gekomen. Die ik weer (in een poging om 't te leren) ook gelezen heb. Daarom ook dit topic om het kaf van het koren te scheiden, iets dat aardig gelukt is lijkt mij zo.

    Ik besef nu ook dat ik de diode's wel kan uitwisselen voor zwaardere, maar dat ik dan ook de (ongetwijfeld krap berekende) trafo kom te wisselen. En dat terwijl ik eigenlijk zelf al aangaf dat ik altijd tevreden was/ben met de amp.

    Na met die lifetime-expectancy calculator gespeeld te hebben (vond ik erg leerzaam) en de duidelijke info en bevestigingen in dit topic ben ik dus blij met de nieuwe condensatoren die ik morgen binnenkrijg en zet ik ze er met gerust hart in.


    Voor toekomstige lezers met dezelfde vraag, ook op circuits online komen dezelfde antwoorden als hier: ja hogere temperatuur, ja hoger voltage, ja de calculator heeft gelijk en NEE niet zomaar met de capaciteit spelen ook al is het maar een afvlak-condensator!


    Beste Nico, sowiso waardeer ik je snelle en duidelijke reacties zeer!

    Sinds ik elektronica als aaneenschakeling van logische elementen zie (zoals programmeren dus) heb ik al best wat leuke schakelingetjes (zelfs met zelf geschreven micro-controller) ontworpen en gebouwd.
    Maar ik ben wel ECHT maar een hobbyist: toen ik 'n schakeling bedacht om 4 kanalen te switchen over èèn stereo-jack met led-indicatie had ik niet eens door dat ik een da en ad-converter had getekend, dat werd mij later pas verteld.

    Je zou dus kunnen stellen dat ik het carillon heb horen luiden maar nog niet elk klepeltje weet te hangen

    Ik snap best hoe die voeding werkt (als er dan een spannings-regelaar achter had hangen...), maar wat zelfstudie en een levenslange interesse kan niet op tegen alle praktijk-ervaring van mensen zoals jou. En al helemaal niet over het totale samenspel van alle componenten in de praktijk. En ik weet ook niet hoe ik kan ruiken aan de voedings-trafo hoeveel ampère die mag leveren, dus weet ik (nog) niet hoe ik daar dan formules op los kan laten...

    Maar ik wil wel graag wat ontbrekende 'klepels' van mijn 'elektronica-carillon' aanvullen en zo nog wat nieuwe melodieën kunnen spelen!!
    Iedereen heeft het toch ooit moeten leren en ook 'domme' vragen gesteld?

    Vroeger was ik overtuigd van de stelling: "If it ain't broke, don't fix it.".
    Later leerde ik dat wat preventief onderhoud echter toch ook niet altijd verkeerd is.
    Dus nu hou ik me dus aan 't motto: 'do no harm!'

    Dus 'getting my fact's straight', in plaats van huilen dat ik volgens wat basiskennis elektro zus en zo heb geprutst en mijn top nu stuk is, lijkt me toch immers de betere weg nietwaar?

    En 't internet is niet altijd een zo duidelijke plek van informatie, iets met kaf en koren scheiden.


    Na deze verlaatte persoonlijke introductie, snel back on-topic:

    Ik worstel nog met de vraag (bij gebrek aan esr-meter) of ik de paar andere elco's (voor de eind-trappen?) op de voedings/eind-trap print nu ook zou vervangen?
    Uiteraard met de zelfde capaciteit. Ze staan niet bol.

    EN: moet ik de nieuwe elco's wel of niet verlijmen?
    Wordt dit gedaan wegens trillingen bij vervoer of omdat ze zelf bij lage frequenties gaan resoneren of nog om andere redenen?

    Ik vind hier een waanzinnig interessante pdf: Use technique of Aluminum Electrolytic Capacitors (Panasonic).
    Als ik deze pdf (en dit topic op audiokarma.org) goed begrijp zou nieuwe lijm geen 'halogenated hydrocarbon solvents' mogen bevatten.
    In de pdf (pagina 13) wordt onder geschikte lijm-soorten genoemd: Nitrile rubber, Polyamide en Urethane. Echter onder geschikte 'coating materials' (pagina 12) staat ook Silicon vermeld.

    Kun je dus veilig de eerste beste goedkope zuurvrije siliconen-kit gebruiken?
    Of moet het speciale RTV162 (siliconen kit) zijn (zoals in het topic word verdedigd)?
    Of moet men op jacht naar nitrile rubber oid.

    Wat zeggen de ervarings-deskundigen?
    Laatst gewijzigd door GitaarLAB; 13 juli 2011 om 18:11 Reden: Typo's en pdf link werkte niet

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Als je een mesa boogie open trekt kom je gewoon lijm tegen van een lijm pistool. Niks bijzonders. Als er geen stroom bij komt is er niets aan de hand. De temperatuur wordt niet zo hoog bij elco's dus daar heb je geen last van. Zit er electriciteit in de buurt kun je volgens mij gewone silicone kit gebruiken.
    De enige reden om grote onderdelen vast te zetten is omdat ze (soms) extreem kunnen trillen en dus breuken kunnen veroorzaken aan printsporen en contacten. Een mooi voorbeeld zijn de Valvestates van Marshall. Die zijn zo slecht gesoldeerd, dat de grote voedingselco's nog wel eens los komen.
    Verder probeer ik zelf altijd 105 graden elco's te gebruiken als het een belangrijk component is. Maar vergis je niet in de 85 graden elco's. De meeste bakken hebben gewoon deze er nog in zitten voor soms wel 40 jaar en werken/meten nog steeds prima.
    Zonder meters kun je vrijwel niet beoordelen of een elco nog goed is. Is hij bol ben je gauw klaar.
    Nico


  4. #14

    Standaard

    Voorzichtig met dat "bol" staan. Veel elcos, en zeker die grote jongens, hebben bovenop een kunststof afdekplaatje dat door de kunststof mantel met de opdruk op z'n plek wordt gehouden. Deze willen door temperatuur nogal eens bol gaan staan terwijl er daaronder niets aan de hand blijkt te zijn. Als als het alminium bol staat is er reden om aan te nemen dat er iets mis is/zal gaan .
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Voorzichtig met dat "bol" staan. Veel elcos, en zeker die grote jongens, hebben bovenop een kunststof afdekplaatje dat door de kunststof mantel met de opdruk op z'n plek wordt gehouden. Deze willen door temperatuur nogal eens bol gaan staan terwijl er daaronder niets aan de hand blijkt te zijn. Als als het alminium bol staat is er reden om aan te nemen dat er iets mis is/zal gaan .
    Daarom meet ik ze altijd door..... Maar als ze niets hebben en in een "ik moet vervangen modus" zitten...........
    Nico


  6. #16

    Standaard

    Dus ondanks de temperatuur mag je evengoed veilig zonder de elco te beschadigen hot-melt-glue gebruiken?
    Volgens Mesa Boogie dus kennelijk wel... (da's 'n mooi praktijk-voorbeeld Nico!)
    (Ik las op wikipedia wel dat hot-melt-glue oplosmiddelvrij was en daarom niet kimpte. Zelf 'giet' ik er ook modules mee in voor op 't breadboard, zoals programmeer-headers en data-stick's ed.)

    Echter in die pdf hierboven hameren ze erop dat je niet langer dan 3 seconden (ipv de reguliere 10 seconden) mag doen over 't solderen van 'n elektrolyt en als je 'n elektrolyt los-soldeert dat ie de prullenbak in mag .
    En dit is toch ook tevens de reden dat veel professionals niet 'n elco los solderen, nutteloos de capaciteit meten en weer terug solderen, maar een ESR meter kopen die in-circuit een wel nuttige test kan doen..?
    (Dit is de reden voor die vriend van mij om zonder ESR meter niet eens te doen alsof ie ze meet: eruit betekent voor hem altijd een nieuwe erin.)


    Ik heb geen esr meter helaas (ik wil er dolgraag een, spaart zoveel geld en tijd en frust) en ik ken helaas niemand binnen 'n uur reiden die er wel een heeft.. anders stapte ik METEEN in de auto hahaha.

    Welke esr-meter gebruiken jullie ervarings-deskundigen?
    Op circuits online wordt vrijwel elke diy/bouwpakket esr-meter 'afgekraakt'. Zelfs die van de electuur was fout kennelijk.. Dan is zus niet goed, dan moet het weer 4-punts meting zijn enz..
    De enige die ik heb gelezen die niet werd afgekraakt is de Peak Atlas ESR60 en ESR70. En die ESR60 wordt niet meer geleverd en de ESR70 is flink boven de 100 euro... Ik heb net een 4x12 cabinet laten bouwen (hoe kom je anders aan 'n cab met 'n deksel ervoor ipv zo'n stomme stulp om een of andere consumenten-hype heen...)


    Een vriend van mij bouwt buizenbakken en ontwerpt/repareert elektro voor zijn beroep bij 'n groot bedrijf. En wat hem betreft is het MIJN schuld als de versterker stuk gaat doordat ik niet alle elektrolyten heb verwisseld (ook op de pre-amp print). Ik heb nog veeeel moeite gedaan om hem duidelijk te maken dat ik alleen de elektrolyten wilde vervangen die de amp konden beschadigen, uit vrees dat mijn Crate teveel anders gaat klinken.

    Bovendien is vrijwel elk apparaat dat stuk ging in mijn leven gerepareerd door... niets anders dan elco's... (dan reken ik ook de talloze computer-moederborden/voedingen mee van mijzelf en mijn klanten). Zo'n 6 jaar geleden deed mijn aristona wekkerradio (pas van 1981) het niet meer. Er was NIETS te zien aan de elco's. Toch maar braaf alle elco's gewisseld. Wekkerradio werkt alweer dik 6 jaar perfect.
    Ok, mijn 36 inc crt matchline moest 'n nieuwe hoogspannings-trafo (ja particulieren kunnen WEL bij de aswo bestellen, kwestie van niet opgeven..), maar dat was 't dan.


    Ik probeer hiermee uit te leggen waarom ik denk/redeneer en vragen stel zoals ik doe.
    Want laten we eerlijk zijn: zwart/wit vanuit de literatuur en 'academische kennis' heeft die vriend wel gelijk: 10, max 20 jaar is de levensduur van een electrolyt en er zijn 1000'den sites en boeken waar dit duidelijk te lezen is.

    Gewoon de eerste de beste link: http://ampmaster.vancouver.bc.ca/gui...ks-421150.html (leuk het laatste commentaar... zo 2011-plausibel helaas...). (Mijn hulp aan particulieren op forums door te verklappen hoe je legaal bij de aswo kunt bestellen is ook elke keer ijverig verwijderd door modjes... waarom... ik kan alleen nog maar aan beroeps-belang denken.... als open-source programmeur is zo'n concept tenen-krommend voor mij!!!)


    Dat de praktijk echter anders kan uitvallen, dat proberen we hier voor iedereen (inclusief mij) op een verantwoorde manier heeel helder boven water te krijgen!!!
    Het gaat erom om versterkers langer te laten leven, niet reparatie-bedrijven te sponsoren !!!!!!

    Mijn doel is dat dit topic veel anderen (beginners) zo ook veel (uitzoek-)tijd (omtrend facts versus fictie) kunnen besparen en gaat zorgen dat ook hun zelf verantwoorde professionele resultaten kunnen boeken!
    Waarbij alle (soms ook overdreven) theorie met de praktijk op een realistische manier samen komen!
    Laatst gewijzigd door GitaarLAB; 13 juli 2011 om 18:46 Reden: typo's

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.919

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Als je een mesa boogie open trekt kom je gewoon lijm tegen van een lijm pistool. Niks bijzonders. Als er geen stroom bij komt is er niets aan de hand. De temperatuur wordt niet zo hoog bij elco's dus daar heb je geen last van. Zit er electriciteit in de buurt kun je volgens mij gewone silicone kit gebruiken.
    Je moet oppassen met die bruine taaie kit (hoe heet die?) die je wel eens in apparaten op de print ziet. Ik heb vroeger regelmatig versterkers gezien waarbij ze elko's bij de eindtrappen daarmee hadden vastgezet. Die zaten dan vlakbij de ruststroom-circuits. Blijkbaar geleidde die kit een beetje en als er dan bij de produktie een sliertje kit over wat omliggende componentjes was gekomen was het na verloop van tijd bal. Dan schoot de ruststroom omhoog en ging een eindtrap eraan. Het kan ook zijn dat de kit ging reageren met wat elektroliet dat na verloop uit de elko's lekte en dat daar de geleiding vandaan kwam. Probeer dus de kit ver bij alles waar spanning op staat vandaan te houden.

    Ga ook spaarzaam met kit om. Je hebt ook van die witte kit die kei- en keihard word. Als je dan nog eens elko's moet vervangen moet je met een scherp mes grof geweld gebruiken om het nog los te krijgen met schade aan print en omliggende komponenten tot gevolg.
    Laatst gewijzigd door Plant; 13 juli 2011 om 22:03 Reden: aanvulling
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #18

    Standaard

    Mensen bedankt allemaal!

    'k heb RTV162 gebruikt, meer info/verhaal in dit draadje op Circuits Online.

    Straks knallen met die hap!

    Groetjes,
    John

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top