Ik ben onlangs verhuisd en heb nu een grotere ruimte (4,8m x 9,5m) voor mijn mix & master werk. Mijn spullen staan netjes anderhalve meter van de korte wand waardoor de 1/3 2/3 regel netjes op gaat. De ruimte is (nog) minimaal akoestisch behandeld maar ik merk nu al een hele verbetering in het geluidsbeeld in de mixpositie ten opzichte van de 3,8 x 4m ruimte die ik voorheen had, yay!

De Alesis M1A MKII monitoren die ik jaren gebruikt heb en heel goed ken lijken nu wat dun voor deze nieuwe ruimte en ik speel al een tijdje met de gedachte om ze te vervangen voor iets met wat meer fullrange dynamiek. Nu heb ik na wat speuren twee modellen op het oog die qua stereobeeld, (midrange) definitie en vermogen een goede upgrade kunnen zijn:

- Samson Rubicon 8a
- Yamaha HS80M

Heeft iemand hier ervaringen mee of voorkeur voor? Buren spelen geen rol maar ik ben bang dat beide modellen desondanks toch een beetje overkill zijn qua geluidsdruk voor mixwerk. Zo kwam ik op het idee om misschien te kijken naar een oplossing met een subwoofer. Van beide monitoren zijn namelijk ook 5" versies (HS50M en 5a) die zeer vergelijkbare resultaten bieden wat betreft definitie. De Samson heeft bovendien een 6" versie.

De vraag is dus: kleine mains in een 2.1 opstelling of steviger werk in 2.0?

Hartelijk dank!