Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.918

    Standaard Zolderstudio luister/mix opstelling?

    Ik vroeg me af wat jullie de beste (qua akoestiek etc.) luisteropstelling vinden, indien je een zolderstudio met dakkapelhebt?



    * Positie 1: Onder/in de dakkapel. Speakers richting de schuine wand achter.

    * Positie 2: Tegen de muur. Speakers richting de deur achter je. Deze afstand is wel korter.

    * Positie 3: Tegen de schuine wand. Speakers richting de ramen van de dakkapel.


    Ik kan me bij positie 2 voorstellen dat de afstand voor de lage tonenopbouw al snel te kort is (3,5m-4m hooguit, t.o.v. 5 à 6m in de lengte) en dat je bij positie 3 eigenlijk iets voor de ramen wilt hebben ivm reflecties.

    Wat vinden jullie?
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.725

    Standaard

    Oh lieverd, je krijgt helemaal geen antwoord? Ik zou voor positie 1 gaan omdat de schuine kant er recht tegenover ligt. Als je nou dikke vloerbedekking neerlegt reflecteert het laag en laagmidden schuin naar beneden in die absorberende laag.

    Je zou eventueel nog diffusors tegen de wanden kunnen hangen en basstraps hier en daar. Een vette stoffen bank is al een heel aardige basstrap.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.918

    Standaard

    Ja, viel me ook wel beetje tegen...oh well...

    Positie 1 had ook mijn voorkeur. En diffusors/traps staan ook zeker in de planning. Nu nog het huis met die zolder kopen.

    Waar ik me wel zorgen over maak, zijn de ramen van de dakkapel. Daar zouden dan ook basstraps/broadband absorpers voor moeten komen, aangezien de 'ruggen' van de speakers (Focal CMS65's in mijn geval) vlakbij zijn.

    Heeft vloerbedekking bij dergelijke thuisstudio's sowieso jouw voorkeur boven laminaat/parket? (zeil gaat 'm hoe dan ook niet worden.)
    Heb 2 huizen op 't oog; waarbij de één al vloerbedekking heeft op zolder; de ander laminaat.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  4. #4

    Standaard

    positie 3. de schuine wand komt dan uit boven je wat juist voor de eerste reflecties goed is. ik zou zeker in de punt een absorend paneel hangen. overige acoustische aanpassingen zijn te adviseren...

    kun je de dimensies ook aangeven op de tekening?
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.918

    Standaard

    Breedte ongeveer 3,5-3,75m.
    Lengte +/- 5,50m (dus van ramen dakkappel tot knieschotten).

    Roman, positie 3 heeft wel bij 1 v.d. 2 woningen een nadeel, dat daar verschuifbare knieschotten als bergruimte zitten. Op het moment dat m'n bureau daar komt, kom je niet zo makkelijk erachter.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    Breedte ongeveer 3,5-3,75m.
    Lengte +/- 5,50m (dus van ramen dakkappel tot knieschotten).

    Roman, positie 3 heeft wel bij 1 v.d. 2 woningen een nadeel, dat daar verschuifbare knieschotten als bergruimte zitten. Op het moment dat m'n bureau daar komt, kom je niet zo makkelijk erachter.
    Optimale opstelling van mixpositie zit op z'n 30% van de lengte van de kamer, dus je zult ruimte achter je opstelling overhouden in dat geval. Misschien is het werkbaar voor je.
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  7. #7

    Standaard

    Waar is de vloer van gemaakt? Houten vloer of beton? Rijtjeshuis of vrijstaand?

    Houd er rekening mee dat een zolder goed akoestisch isoleren zowel in huis als naar de buren toe niet echt makkelijk is. Als je alleen akoestische gitaar, en elektrische gitaar zacht opneemt is het geen probleem (al kan de maat meetrappen op een houten vloer natuurlijk wel voor irritatie beneden zorgen ) maar als je ook eens een buizenbak open wilt trekken of een drummer over de vloer krijgt wordt het een ander verhaal. En ook bij een elektronisch drumstel is contactgeluid van de pedalen een potentiele bron van irritatie. Nu heb ik ooit bij een toetsenist gelogeerd die 's ochtends in de kamer naast mij toonladders zat te oefenen op een midikeyboard met hoofdtelefoon op. Zijn aanslag was zo hard dat het op mijn kamer klonk alsof hij paradiddles op zo'n oefenpad zat te oefenen

    En laat de keuze van het huis niet op het laminaat of de vloerbedekking afhangen. Die zijn makkelijk genoeg te vervangen.

  8. #8

    Standaard

    Ik zou 1 doen. Lekker naar buiten kijken. VErder moet je natuurlijk vooral naar Roman luisteren en vraag ik me net als Han af wat je daar precies gaat doen?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.918

    Standaard

    Harald,
    betonvloeren, tussenwoning, en ik wil de boel goed isoleren naar de buren. (ik dacht zelf aan houten geraamte, 10cm Rockwool 202 ertussen en dan 2 lagen verspringend gipsplaat daartegen. Bij 1 van de woningen zit overigens al extra dakisolatie.

    Aan de wand waar de deur zit, zit nog een voorzolder/overloop, dus enigzins een buffer tot de buren aan die kant.

    Hoe zouden jullie de vloer dan simpel ontkoppelen? Isofix op de volledige betonnen vloer en daar dan vloerbedekking of laminaat omheen?

    Ik verwacht niet met drums te gaan werken, maar wil wel op aardig niveau gitaar en zang kunnen opnemen.

    Ik ben zeker van plan basstraps in de hoeken te doen;
    @Roman; indien positie 3, zou je de basstraps dan ook in de schuine/stijgende hoeken door laten lopen?
    -broadband absorpers her en der,
    -een cloud (mogelijk van Akotherm, want simpeler) in nok/boven luister positie
    -misschien nog wat 'skyline' diffusors (QRD's toch?) van hard piepschuim (hout wordt misschien te zwaar om op te hangen en het gaat volgens mij om het gediffuseerd reflecteren).
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  10. #10

    Standaard

    Volgens mij heb ik een exact zelfde zolder Ik heb ergens op dit forum volgens mij eens een plaatje gedumpt met de gedachten waarmee ik speelde om die zolderkamer aan te pakken.... staat nog steeds in de planning .. xal us zoeken.

    Ik weet niet precies wat je van plan bent maar van low-end-absorbers kun je nooit genoeg hebben. Plaats deze in hoeken, dus ja ook doorlopen op de schuine wand kun je doen. Is niet verplicht, hangt van je eisen en wensen af.

    Diffusers zou ik voorlopig weglaten. Mocht je ruimte alsnog 'te droog' klinken dan kun je daar wellicht nog iets mee doen. Of gewoon voor de sier/stoer-factor

    Als je het puur als mix en afluister ruimte wilt gebruiken hoef je gelukkig niet zwaar te gaan isoleren, afluisteren doe je niet op 120DB, toch?!
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top