Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Conische boor

  1. #1

    Standaard Conische boor

    Ik zit wat hannessen met mijn zelfbouwpedaaltjes. ik heb nu zo'n conische boor gekocht

    http://www.musikding.de/product_info...ll-4-32mm.html

    maar als ik hem op mijn boormachine zet (op het voorstuk), zakt hij vrij snel tot op de boorkop en schiet daarna los op het moment dat ik het aluminiumbakje wil boren. Is er misschien een gouden tip of iets dat ik over het hoofd zie? ik draai hem wel retestrak aan, maar dat helpt niet echt....

    grtz lars

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Het enige wat ik kan bedenken is dat je de boormachine verkeerd om laat draaien, dus linksom i.p.v. rechtsom.
    Dan heeft de boorkop de neiging om zichzelf los te draaien en dan heb je kans dat de boor er uit valt als je de boormachine aanzet.
    BTW, als de boormachine verkeerd om draait gaat het boren sowieso niet lukken, of je moet een linkse boor hebben maar dat lijk me sterk...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 januari 2008
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    130

    Standaard

    Zorg dat de schacht van de boor en de binnenkant van de boorkop vetvrij zijn, binnenkant van de boorkop kan je schoonmaken met een doekje met ontvetter, NOOIT zomaar ontvetter in de boorkop gieten of spuiten, dat is erg slecht voor het interne mechanisme in de boorkop, dat gaat eventueel glijden en loswerken tegen.

    Zet de boorkop goed vast, als je denkt dat hij vast zit, nog net een stukje vaster zetten, let wel op dat hij niet zo vast zit dat je hem niet meer los krijgt.

    Het belangrijkste, voldoende koel/snij olie gebruiken, niet te hard laten draaien en vooral niet te hard drukken, de boor moet het werk doen, niet jij.

    BTW: Dit is een stappenboor en geen conische boor.
    Life's a bitch and it sucks ...
    Hey what else do you need!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    Ik zit wat hannessen met mijn zelfbouwpedaaltjes. ik heb nu zo'n conische boor gekocht

    http://www.musikding.de/product_info...ll-4-32mm.html

    maar als ik hem op mijn boormachine zet (op het voorstuk), zakt hij vrij snel tot op de boorkop en schiet daarna los op het moment dat ik het aluminiumbakje wil boren. Is er misschien een gouden tip of iets dat ik over het hoofd zie? ik draai hem wel retestrak aan, maar dat helpt niet echt....

    grtz lars
    Vraag me af of je boorkop niet kapot is. Ik heb dit probleem nooit.
    Nico


  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Locatie
    Den Helder
    Berichten
    43

    Standaard getrapte boor

    Heb ook nooit problemen gehad met dit soort boren.
    En Larsje ik begrijp je verhaal ook niet helemaal (zakt hij vrij snel tot op de boorkop)?

  6. #6

    Standaard

    dank je!

    dat laatste doet hij inderdaad, zakken tot op de boorknop. Ik zal eens met wat ontvetter werken.

    Wat is koel/snij olie, want daar werk ik nu niet mee....

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 januari 2008
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    130

    Standaard

    Koel/Snijolie is olie (of kan ook vet zijn) waardoor je boor minder wrijving heeft en niet te heet wordt en dus minder snel verbrand en langer scherp blijft en minder snel 'hapt'.
    Life's a bitch and it sucks ...
    Hey what else do you need!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Voor het boren in aluminium kan je ook spiritus gebruiken als koel-/snijmiddel.
    Werkt perfect! (alleen ff niet bij roken)
    Het boorgat wordt spiegelglad en de spanen laten goed los
    Voor het boren in staal gebruik altijd een drupje motorolie, gaat ook prima.
    Snijolie is natuurlijk beter, maar om voor die paar maal dat ik eens een gaatje boor een hele fles snijolie te kopen...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.987

    Standaard

    Altijd een sleuteltje gebruiken om vast te zetten. Er zijn zo veel mensen die dan even de opspankop vastzetten met hun handen en denken dat dat genoeg is. Zeker met zo een boor komt er aardig wat kracht op te staan.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 januari 2008
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    130

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Voor het boren in aluminium kan je ook spiritus gebruiken als koel-/snijmiddel.
    Werkt perfect! (alleen ff niet bij roken)
    Het boorgat wordt spiegelglad en de spanen laten goed los
    Voor het boren in staal gebruik altijd een drupje motorolie, gaat ook prima.
    Snijolie is natuurlijk beter, maar om voor die paar maal dat ik eens een gaatje boor een hele fles snijolie te kopen...
    Dat gaat idd ook prima bij zachtere materialen, alleen opletten dat er na gebruik geen spiritus op je gereedschap achterblijft, zeker als je teveel gebruikt, want spiritus bevordert roest is mijn ervaring.

    Het is een voordeel om metaalbewerker te zijn, ongelimiteerde voorraden snijolie en vet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Altijd een sleuteltje gebruiken om vast te zetten. Er zijn zo veel mensen die dan even de opspankop vastzetten met hun handen en denken dat dat genoeg is. Zeker met zo een boor komt er aardig wat kracht op te staan.
    Tsja dat is leuk en aardig, maar niet elke boorkop is met een sleuteltje vast te zetten, ik heb zelf bijvoorbeeld alleen nog maar snelspankoppen op mijn (accu)boormachines. En als je de boor het werk laat doen, dus goed koelen en niet teveel kracht zet en niet te snel laat draaien valt het best mee met die krachten.
    Life's a bitch and it sucks ...
    Hey what else do you need!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top