Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Discussie: Nr 3: Tinycaster

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2009
    Locatie
    VLEUTEN
    Berichten
    985

    Standaard Nr 3: Tinycaster

    Even een projectje tussendoor, voor mijn zoon die in januari 8 jaar wordt. Mede mogelijk gemaakt door die ultra-schattige mallenset van ccbl...

    Vandaag begonnen met een stukje overtollig grenen. Een half verregende middag en een gebroken rug later:





    Wordt vervolgd...

    .
    Mijn knutsel pagina:
    www.gemini-guitars.nl (non-commercial)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Leuk, nr 3 inderdaad. En ik heb er zelf ook eentje in aanbouw voor mijn zoontje (is ook net 8 jaar). Dus dan zijn er straks 4....
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2009
    Locatie
    VLEUTEN
    Berichten
    985

    Standaard

    Wat bedoel jij met nummer 3 dan? Ik bedoelde mijn derde gitaarbouwsel. Jij waarschijnlijk de derde Tinycaster hier op GN.....?

    Anyway, jouw zoon ook 8 jaar dus. Ook dezelfde besluiteloosheid m.b.t. de uiteindelijke kleur? Bij Tycho (mijn zoon) was het eerst knalrood, toen een soort "Ben 10 vs Bakugan"-thema, en sinds gisteren wil hij "snotgroen met een zwarte bliksemschicht". Natuurlijk joh... Gewoon rood dus...

    Had je ook al gezien dat ik de controlplate heb ingekort? Dat leek mij wel een leuke toevoeging aan het hele minigitaartjes-idee. Ik was er inmiddels al achter dat er dan ook mini-potmetertjes in moeten
    Mijn knutsel pagina:
    www.gemini-guitars.nl (non-commercial)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nagramoth Bekijk bericht
    Wat bedoel jij met nummer 3 dan? Ik bedoelde mijn derde gitaarbouwsel. Jij waarschijnlijk de derde Tinycaster hier op GN.....?
    Aha, je bedoelde jouw 3e bouwsel Ik bedoelde inderdaad de 3e Tinycaster:
    Fred (Jan Jansen op het forum) is er ooit aan begonnen, maar die is nog niet af (hals moet nog volgens mij). Dat is #1
    Stijnkenens is ook met eentje bezig (#2)
    Jij nu dus ook
    De mijne is alleen nog maar de body, niet veel meer te melden. Ik ga de body (die ik van Olijfessen heb gemaakt) iets dunner maken. Hij is 45mm, maar ik vind het te dik voor een mini. Ik denk dat hij 38-40 mm dik zal worden ongeveer.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nagramoth Bekijk bericht
    Anyway, jouw zoon ook 8 jaar dus. Ook dezelfde besluiteloosheid m.b.t. de uiteindelijke kleur? Bij Tycho (mijn zoon) was het eerst knalrood, toen een soort "Ben 10 vs Bakugan"-thema, en sinds gisteren wil hij "snotgroen met een zwarte bliksemschicht". Natuurlijk joh... Gewoon rood dus...
    Ik heb het mijn zoontje niet verteld, dan kan ik er gewoon in verloren tijd aan werken in plaats van dat hij me elke dag vragt hoe het er mee is
    Ik weet de kleur nog niet. Ik denk nu aan een witte binding voor en achter en dan de body een vrij traditionele sunburst (kan ik mooi eens oefenen met het aanbrengen er van). Maar ik heb ook een plaatje van een zwarte tele met witte binding (voor+achter) en een zwarte headstock : ziet er ook heel mooi uit! Dus er moet er ook gewoon nog een keer een komen voor m'n dochtertje (7 jaar).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nagramoth Bekijk bericht
    Had je ook al gezien dat ik de controlplate heb ingekort? Dat leek mij wel een leuke toevoeging aan het hele minigitaartjes-idee. Ik was er inmiddels al achter dat er dan ook mini-potmetertjes in moeten
    He, leuk, had ik nog niet gezien! Je hebt de control plate zelf ingekort? Netjes hoor, je bent dus ook handig met metaal?!
    Inderdaad moeten er mini-potmeters in neem ik aan. Ik heb mijn control plates gekocht met de hardware er bij (dus compleet met alles) en daar zaten van die kleine potmeters bij. Ik weet niet waar je die kleintjes kunt kopen maar neem aan dat het wel te krijgen is.
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 25 oktober 2010 om 15:45
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Thumbs up

    Weer zo'n waanzinnig gitaarproject in onze wijk!


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2005
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    817

    Standaard

    mini's are here to stay
    maar vanwaar de gebroken rug?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Aha, je bedoelde jouw 3e bouwsel Ik bedoelde inderdaad de 3e Tinycaster:
    Fred (Jan Jansen op het forum) is er ooit aan begonnen, maar die is nog niet af (hals moet nog volgens mij). Dat is #1
    .
    Klopt helemaal en de body is bij het lakken nogal verkeerd gegaan.Zal er eerdaags eens mee verder gaan,

    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2009
    Locatie
    VLEUTEN
    Berichten
    985

    Standaard

    Vraagje trouwens:

    Behalve A- en open G-stemming, bestaat er nog een mogelijkheid om een 17,3" scale in normale E-stemming te krijgen?
    Dikkeren snaren bijvoorbeeld?
    Mijn knutsel pagina:
    www.gemini-guitars.nl (non-commercial)

  9. #9

    Standaard

    Ik probeer er eens even aan te rekenen. De grondtoon van een snaar kun je met de volgende formule berekenen:



    n: 1, 2, 3 ...
    f: frequentie in Herz in (1 / s)
    L: lengte van de snaar in meter (m)
    T: trekspanning (Tension) in de snaar in Newton (kg m / s²)
    μ: massa per meter in (kg / m)

    Jouw snaarlengte is ongeveer 0,7 x standaardlengte. Als je dat in de formule stopt (en al het overige blijft gelijkt) wordt de frequentie 1,43 x zo groot.

    Om dat te compenseren zou de massa van de snaar ongeveer 2 x zo groot moeten zijn; dat bereik je met een dikte die ruim 1,4 x zo groot is. Als ik nu eens uitga van een 0,009'' snaar dan zou je met een 0,013'' snaar makkelijk de normale stemming moeten kunnen halen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2009
    Locatie
    VLEUTEN
    Berichten
    985

    Standaard

    Ach ja, natuurlijk. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb...
    Thanks, ik ga dit zeker proberen.

    Omdat ik vooral in de tuin werk, komt er momenteel maar weinig uit mijn handen. Als ik doordeweeks thuis kom is het donker (wintertijd), en in het weekend regent het meestal (herfst). Het is een beetje tussen de buien door klussen, iPhone met buienradar.nl in de aanslag... Gitaartje hoeft pas 25 januari af te zijn, maar in dit tempo moet ik wel alle tijd pakken die mij gegund is.

    Status is als volgt:



    - Hals gefreesd
    - Fretboard gevlakt
    - Fretslots voorgezaagd (19 stuks, meer wordt echt te klein)
    - Fretboard gelijmd en afgefreesd (geen halspen)
    - Dots geplaatst (er moet er eentje opnieuw gedaan worden)
    - Taper aangebracht, profiel grof afgeschuind en headstock op dikte gebracht.
    - Radiussen gaat deze week gebeuren, lekker aan de keukentafel...

    .
    Mijn knutsel pagina:
    www.gemini-guitars.nl (non-commercial)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top