Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Gitaar lakken met goedkoopste lak

    Ik heb al meerdere malen op het form gezocht voor een uitleg maar niet echt gevonden wat ik zoek.

    Ik wil namelijk een gitaar spuiten met de gewone huis-tuin en keuken lak van de lokale bouwmarkt. hier is ook bewust voor gekozen. (vooral voor de uitdaging, en low cost gitaarproject)

    maar hoe kan ik dit het beste aanpakken om toch een mooie gladde/spiegelende glans te krijgen. veel vlakken die ik zie die zijn gespoten met zulke lak hebben allemaal oneffenheden.

    Ik heb wel al een beetje zelf zitten nadenken en dacht het als volgt.

    1. paar lagen grondlak en deze goed glad schuren met fijnste schuurpapier
    2. hieroverheen de zwarte lak een aantal lagen. en dan goed schuren tussendoor uiteraard (standaard procedure)
    (3. eventueel blanke lak erop??)
    4. goed polijsten.

    wat denken jullie hiervan? tips?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 oktober 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    324

    Standaard

    Gewoon doen, ik spuit ook bijna alles met Motip (in de bouwmarkt verkopen ze duocolor ofzo, dat is iig ook van motip, redelijke verf voor de prijs).

    Met die goedkope bussen heb je meer kans dat hij gaat sputteren is mijn ervaring. Gewoon goed schudden, je cap goed schoonhouden (na gebruik ff op zn kop houden en je ventiel leegspuiten) en goed glad maken en schuren tussendoor.

    Als je hoogglans wil aflakken heb je zowieso een hoop lagen blanke lak nodig (eigenlijk altijd wel voor bescherming). En goed polijsten.

    Het werkt wat minder fijn dan met een spuitpistool op de compressor, maar zolang je met de goede temperatuur spuit en alles netjes volgens het boekje doet moet je een strakke lak krijgen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Werkt prima. Mijn body heb ik een aantal lagen gespoten met Flexa hoogglans, uit een vrij langwerpige spuitbus. Motip moet je een beetje mee uitkijken, mijn ervaring is dat die onder nogal hoge druk staan en daarom niet zo lekker vernevelen als die cheapo flexa's.


    Je moet wel de tijd nemen bij spuiten, meestal mag je met intervallen van 10 minuten een laag of 2 a 3 aanbrengen, en voordat je dan gaat schuren (P400 tot 1000) moet je wel echt een dag wachten. Die meuk lijkt wel droog, maar hij is nog lang niet uitgehard.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    ga je sowieso spuiten, of kwasten? inh t kader van goedkope lak lijkt me dat namelijk ook een goede mogelijkheid.

  5. #5

    Standaard

    De bobbelige resultaten die je eerder hebt gezien betekent alleen maar dat die mensen niet tussentijds en achteraf geschuurd en gepolijst hebben. Hoe goed je ook spuit met een bus, dat moet je altijd doen. Spuit je de voor- of achterkant, dan krijg je automatisch weer nevel op de zijkanten, en dat blijft zo als je geen nabewerking doet.
    De prijs van de lak zegt dus niet zoveel over het eindresultaat, de hoeveelheid 'elbow grease' des te meer.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2006
    Locatie
    51° 29' 21" N, 5° 33' 42" E
    Berichten
    116

    Standaard

    Ik zou na het schuren van de grondlaag nog een paar grond lagen doen
    en dan weer schuren,
    Als je nl zwart wilt dan zie je elke oneffenheid, zwart is een van de moeilijkste kleuren vind ik.

    tussen de kleur lagen niet schuren. en de blanke lak om de 4 lagen.

    lees goed op de bussen dat je de zelfde lak gebruikt.
    zelfde merk is niet altijd de zelfde inhoud.

    alkyd gaat wel over acryl, anders om niet en bijna alle blankelak spuitbussen
    zijn acryl (waterbasis).

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2009
    Locatie
    ergens in West-Friesland (NH)
    Berichten
    1.347

    Standaard

    kwa prijs is dit misschien een tip de bussen van de Action, €1,99 per stuk.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door espike Bekijk bericht
    ga je sowieso spuiten, of kwasten? inh t kader van goedkope lak lijkt me dat namelijk ook een goede mogelijkheid.
    als ik het kwast hoe pak ik dit dan aan? de kleurlaag kwasten en de laklaag spuiten?

    ik lees uit jullie reacties dat het polijsten vooral een belangrijke stap is in de afwerking. ik had al ergens anders gelezen dat commandant 4 een goed polijstmiddel is. maar hoe kan ik dit het beste doen? met een doek wrijven tot je armen eraf vallen?

    ik heb wel zo'n polijst apparaat voor de auto, of is dat te riskant?

    @speedmusic Thanks voor de tip! het is de bedoeling de gitaar zo goedkoop mogelijk te houden.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Als je 4 lagen hebt gedaan ga je'm eens zachtjes schuren met P400. kleine rondjes maken. niet te hard drukken. Waterproof schuurpapier halen (alles rond die koers is waterproof). Dan spuit je nogmaals 4 lagen of wat.

    Dan pak je P400, P600, 800, 1000, 1200, en dan pak je een katoenen doek met commandant 4 of andere polijstpasta. Daarmee doe je eigenlijk hetzelfde.

    Na een avond op en neer bewegen (heb je sinds je 16e niet meer gedaan) vallen je armen eraf en blinkt er een gitaar.

    Hele procede van nat schuren (slijpen heet het) en polijsten kan in een avond gebeurt zijn.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2010
    Locatie
    Hamme-O.VL.
    Berichten
    327

    Standaard

    Zo'n polijstmachine voor auto dinges valt goed te gebruiken. Je moet wel oppassen voor 2 zaken:
    1) niet te lang op één plaats blijven want anders wordt je lak slap
    2) niet te snel laten draaien, op sommige polijstpasta's staat een max snelheid en bij mijn poliermachine is die van het machine dubbel (dus beetje gas geven, effe uitbollen principe)

    Je kan natuurlijk niet alle plaatsen bereiken, daarvoor kun je van die kleine polijstschijfjes voor op een boormachine gebruiken.
    Bart || "Simplicity is the ultimate sophistication" -- Leonardo Da Vinci
    In my case: When there's GAS... the only way to Acquire is to Build

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top