Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 36
  1. #21
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.716

    Standaard

    Ik gebruik die theorie ook bijna nooit... tenminste niet echt enorm actief. Ik speel in een bluesband waar absoluut geen greintje rock bij zit, dus 't is vooral maar gewoon gaan en je gitaar een gooi geven. Als je 't maar met ballen speelt, komt 't wel goed :grin:.

    Toch merk je dat je soms in een solo plots denkt van "dat kan ik ook wel 'ns proberen". Juist door een stukje theorie waar je ooit 'ns mee bezig bent geweest en wat weer ergens door naar boven komt. Soms pakt dat echt zwaar cool uit.

    Ook is 't wel 'ns leuk om gewoon met de harmonika-speler en bassist een avondje te gaan zitten klooien en vanuit bepaalde theoretische raamwerken een nummer 'ns wat anders te benaderen. Dat moet je niet te vaak doen, maar 't is soms heel leerzaam en er komt soms ook een heel gaaf idee voor zo'n nummer uit.

    Al zijn wij wel van die klootzakken die 't de week daarop gewoon niet meer gebruiken :grin:.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Ach zonder theorie is het ook leuk spelen alleen merk je dat hoemeer je ervan weet hoe leuker het wordt,
    in theorie ben ik nu bezig met de combinatie van mineur penta en dorisch, levert weer leuke nieuwe dingen op.
    Alleen als je je er in verdiept merk je eigenlijk dat je eigenlijk zo weinig weet, voor mij een stimulans, maar met spelen en improviseren ben ik daar niet mee bezig, oefenen doe je thuis zeg maar. De hele avond pielen heb ik gehad, als ik speel wil ik elke dag wat nieuwe dingen doen.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 december 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    442

    Standaard

    Ik begrijp heus wel dat theorie ook nodig is. Maar voor zo'n beginner(nono) als ik klinkt het allemaal zo abracadabra. Ik weet bijna zeker dat als ik me nu zwaar in die theorie zou storten ik er geen lol meer aan zou kunnen beleven. En dat is toch wel een eerste vereiste, LOL.

  4. #24
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.716

    Standaard

    Er is nog een redelijk gebied tussen niet of nauwelijks aan theorie doen en je er zwaar op storten. Uiteraard blijft in alle gevallen lol het belangrijkst... maar soms haal je ook lol uit het meester worden van een nieuw stukje gitaar.

    Je vergeleek in een eerdere post de gitaartheorie al met wiskunde B. Ik denk dat die vergelijking redelijk goed opgaat als je 't hebt over het leren ervan. Eigenlijk moet je één keer een goede leraar hebben. Die kan je gewoon een basis ervan uitleggen. De rest kan je dan relatief gemakkelijk zelf uitzoeken... hier en daar weer met een duwtje van iemand die 't al wat beter begrijpt.

    Het kloterige is dat er - net als bij wiskunde - een soort van 'klik' nodig is. Tot 't moment van die klik is theorie maar iets lastigs dat er soms per ongeluk bij komt. Daarna wordt 't leuk om zodra je zin hebt ff lekker mee te spelen. Maar je hebt gelijk om 't vooral in 't begin niet te overdrijven...

  5. #25

    Standaard

    ff terug komen op de vraag omdat het om powercords gaat(dus waar alleen 1 en 5 in zit)geef dit geen duidelijke trap of toonsoort dus heel veel kan(qua noten).

    maar ik zou gewoon wat zelf erover heen pielen(wat jij denkt wat mooi is) het gaat toch om les dan zegt de leraar als het goed is wel wat je verkeerd of goed doet.

  6. #26
    Junior Member
    Geregistreerd
    12 december 2007
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2

    Music Verdiep je inderdaad ff!

    heel heel half heel heel heel half ???
    Kwintencircel!
    Goeie moggel alle pop rock en metal liedjes zijn van de majeur (1ste trap afgeleid)
    mineur is de 6de trap (aeolische) en de 8ste is natuurlijk weer 1
    boeie .... zoek maar uit
    vet logisch
    maar das wiskunde altijd.

  7. #27
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door INTOTHEWILDERNESS
    heel heel half heel heel heel half ???
    Kwintencircel!
    Goeie moggel alle pop rock en metal liedjes zijn van de majeur (1ste trap afgeleid)
    mineur is de 6de trap (aeolische) en de 8ste is natuurlijk weer 1
    boeie .... zoek maar uit
    vet logisch
    maar das wiskunde altijd.
    Vet logisch als je weet waar je het over hebt, inderdaad. Maar als je dat nog niet weet..... dan is het echt abracadabra, dus ff chill aub.

    Wat voor Einstein "vet logisch" was is voor mij ingewikkeld, wanneer ik het snap wordt het ook voor mij "vet logisch".
    Laatst gewijzigd door G.G.; 12 december 2007 om 19:15

  8. #28
    Banned
    Geregistreerd
    31 januari 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.313

    Standaard

    Inderdaad.. ZOO vet logisch was je post niet met al die onafgemaakte zinnen en losse kreten. Een noob zal echt totaal niet snappen waar je het over hebt. En da's dan ook nog vet logisch ook!

  9. #29
    Banned
    Geregistreerd
    31 januari 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.313

    Standaard

    En om ook nog maar ff ontopic te gaan:

    Er zijn veel meer dingen mogelijk behalve domweg Em penta erdoor te rammen. Ook kun je over de E5 en D5 uitstapjes maken naar E en D penta of E en D ionisch (majeur). Ook de ladder van A ionisch zoals eerder genoemd is een goeie optie omdat je dan de hele tijd enkel de noten A B C# D E F# en G# speelt. Evt zou je af en toe die G# kunnen verlagen naar G, want ook met E dorisch kom je een heel eind.

    Nu moet ik wel bekennen dat ik dat nummer helemaal niet ken en dit alles dus puur theoretisch benaderd hebt. Als je enkele van mn ideeen gaat proberen zul je horen dat hier en daar een noot knelt, maar dat is niet erg. Dat kan heel erg mooi zijn juist. Het gaat erom dat je die "valsheid" weer juist oplost naar een mooie consonante noot. Dan klopt het weer.

    Maw je kan er met een beetje fantasie heel veel kanten mee op!

    grt Roy.
    Laatst gewijzigd door DeiDRagonas; 12 december 2007 om 20:43

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeiDRagonas
    Er zijn veel meer dingen mogelijk behalve domweg Em penta erdoor te rammen.
    Dit topic stamt dan ook af uit de tijd dat hoofd nog maagd was.
    Vive el arte de la guitarra flamenca !
    OMG Is it a earthquake?! Is it Thor, the God of the Thunder?!

    No no, it's unbelievable!!

    It's the Honda Nighthawk!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top