Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: nieuwe set up

  1. #1

    Music nieuwe set up

    Beste vrienden,ik zie en lees veel verhalen over een set up nadat er een nieuwe gitaar is gekocht.
    Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan uitleggen waarom dit eventueel nodig is.
    Het lijkt mij nogal een slechte zaak voor de fabrikant.

  2. #2

    Standaard

    Als je zoveel verhalen over set-up leest, staat er dan in die verhalen ook niet waarom die set-up nodig is?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    De set-up van een gitaar is deels iets wiskundigs (intonatie) en deels iets persoonlijks (hoogte van de snaren, hoogte van de pick-ups, acceptatie fretbuzz, weerstand tremolo). Een fabrikant kan de intonatie wel goed voor elkaar hebben, maar kan natuurlijk nooit inschatten wat de persoonlijke voorkeur van de uiteindelijke koper/bespeler is.

    Daarnaast zijn er zaken als topkam, tuners, brugzadels, en natuurlijk type/dikte van de snaren zelf wat allemaal vrij makkelijk te vervangen is, het is maar net waar de koper/bespeler de voorkeur aan geeft.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Setup = de afstelling van een gitaar zodat ie zo goed mogelijk speelt, rekening houdend met de speelstijl en wensen van de betreffende gitarist. Topkam, holling van de hals, snaarhoogte, intonatie, hoogte van de elementen worden op elkaar afgesteld. Meestal een compromis tussen bespeelbaarheid en klank.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.361

    Standaard

    Een nieuwe set up heeft toch niets met de afstelling van je gitaar te maken?
    Volgens mij wordt hier de kombinatie gitaar evt. pedalen en versterker bedoeld.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 augustus 2005
    Locatie
    Flanders Fields
    Berichten
    2.008

    Standaard

    Een filmpje van een gitaardokter ter illustratie:

    Bij zijn geboorte zou er voor de kust bij P. een zeemonster zijn opgedoken dat begon te zingen. Daarnaast zou er een dubbele regenboog boven de stad zijn verschenen en gingen in heel het land de bloemen midden in de winter bloeien. Naar aanleiding van zijn geboorte zou ook een nieuwe ster aan de hemel zijn verschenen. Te koop: Jackson USA SL2H 2001

  7. #7

    Standaard set up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Outrage Bekijk bericht
    Een filmpje van een gitaardokter ter illustratie:

    Dat maakt het een stuk meer duidelijk.
    Bedankt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    de dikte van de snaren die je gaat gebruiken kan de fabrikant ook niet raden en is van invloed op intonatie.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top