Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1

    Standaard "De manier" om solderlugs te solderen

    Wat is nu de beste/netste/handigste manier om jacks/potmeters/switches te solderen?




    Het gaat me niet om eventueel klankverschil, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat het stevig vast zit, makkelijk los te halen valt en netjes eruit ziet?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Kabel strippen (ongeveer 5-10 millimeter), koperkernen 'opdraaien' tot 'één kern'. Deze in een U-vorm buigen, door het ringetje heenhalen, soldeerbout erop, kort warm laten worden (2-3 seconde), langzaam tin toevoegen totdat je een mooie glimmende verbinding hebt (binnen een seconde of 5 moet dat wel lukken, te lang heb je kans dat je tin gaat verbranden).

    Je kunt een lus door / om de lug heenslaan: steviger, maar dat krijg je bijna niet meer los later.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Weert
    Berichten
    3.008

    Standaard

    Ik vind het altijd wel netjes als je het draadje 'voortint' als je begrijpt wat ik bedoel. Dus eerst het einde strippen, de kerndraadjes een keertje ronddraaien zodat ze strak en recht zijn en dan alvast solderen. Je houdt dan een draadje over met een stevig en recht einde dat je makkelijk door zo'n gaatje kunt buigen en vastklemmen. Doordat er al tin in het draadje zit soldeert hij nog erg snel vast ook. Het kost iets meer werk, maar je krijgt wel de meest nette resultaten.
    Drummer: "Potmeter? Is dat net zoiets als een gaydar?"

  4. #4

    Standaard

    Stukjes shrinktube eromheen helpt om uitstekende draadjes binnen te houden en ziet er netjes uit.

    Verder kan je Wishmaster's instructies volgen. Werkt prima

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eygen Bekijk bericht
    Stukjes shrinktube eromheen helpt om uitstekende draadjes binnen te houden en ziet er netjes uit.
    "uitstekende draadjes" ?

    Dan is desolderen en het opnieuw fatsoenlijk doen de enige oplossing. Krimpkous is nooit een oplossing, tenzij je spanningsdragende onderdelen wil afschermen.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    Kabel strippen (ongeveer 5-10 millimeter), koperkernen 'opdraaien' tot 'één kern'. Deze in een U-vorm buigen, door het ringetje heenhalen, soldeerbout erop, kort warm laten worden (2-3 seconde), langzaam tin toevoegen totdat je een mooie glimmende verbinding hebt (binnen een seconde of 5 moet dat wel lukken, te lang heb je kans dat je tin gaat verbranden).

    Je kunt een lus door / om de lug heenslaan: steviger, maar dat krijg je bijna niet meer los later.
    Thanks! Het ging me vooral om het vastmaken van het draadje. Ik deed een combinatie van deze twee methodes, vooral door de onderste methodes had ik vaak problemen om het zooitje weer los te krijgen.

    Mm, ik zie net dat ik deze in de verkeerde sectie heb geplaatst. Had in de werkbank moeten staan.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arvoitus Bekijk bericht
    vooral door de onderste methodes had ik vaak problemen om het zooitje weer los te krijgen.
    Desoldeer litze.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Desoldeer litze.
    Of een tinzuiger (ik gebruik liever litze).

    Krimpkous gebruik ik alleen als er meerdere lugs heel dicht bij elkaar zitten, zoals sommige (vaak goedkope) male jack pluggen, anders nergens voor nodig.

  9. #9

    Standaard

    Resumerend, uiteinde in mekaar draaien, vertinnen, u'tje buigen, met harskern soldeer vastbakken tot het glimt.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 april 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    220

    Standaard

    De soldeeroogjes van de jack connectors zijn vaak verchroomd, en dan vloeit de soldeertin niet zo snel mooi. Even opruwen met een stukje schuurpapier of een klein staalborsteltje helpt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    ... met harskern soldeer vastbakken tot het glimt.
    Glimmen doet 'ie alleen als je soldeert met tin/lood, en dus niet met loodvrij soldeertin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top