Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 75
  1. #21

    Standaard

    Even terzijde, jouw website...? Voor verkapte spam ziet het er te beroerd uit, maar ik kom hier http://cheap-computers-and-electroni.../&_=1307483039

  2. #22

    Standaard

    Dat in stilte stemmen... zie genoeg ellende van leerlingen die weer eens even niet in de gaten hadden dat het stemapparaatje weer op bouzouki, of op anderhalve toon verlaagd stond. Die hele gitaarstand zou verboden moeten worden. Gewoon consequent chromatisch instellen. Maar in stilte stemmen lijkt echt iets van de laatste tijd. Stemapparaat is op zich op het podium een prima methode, maar ik heb eigenlijk totaal geen moeite met mensen die gewoon even hun gitaar op gehoor stemmen. Volgens mij zijn de mensen die dat niet professioneel vinden gewoon jaloers omdat ze het zelf niet kunnen

    Hendrix, Rory Galagher, Tommy Emmanuel... blijkbaar prutsers, die hoor je gewoon hun gitaar stemmen! Of een Leo Kottke die vrolijk zit te stemmen, onderwijl wat 'ins blaue hinein' pingelt, en met een brilliante monoloog op de proppen komt. Die stukjes zijn eigenlijk zowat het leukst van zijn optreden.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Dat in stilte stemmen... zie genoeg ellende van leerlingen die weer eens even niet in de gaten hadden dat het stemapparaatje weer op bouzouki, of op anderhalve toon verlaagd stond. Die hele gitaarstand zou verboden moeten worden. Gewoon consequent chromatisch instellen. Maar in stilte stemmen lijkt echt iets van de laatste tijd. Stemapparaat is op zich op het podium een prima methode, maar ik heb eigenlijk totaal geen moeite met mensen die gewoon even hun gitaar op gehoor stemmen. Volgens mij zijn de mensen die dat niet professioneel vinden gewoon jaloers omdat ze het zelf niet kunnen

    Hendrix, Rory Galagher, Tommy Emmanuel... blijkbaar prutsers, die hoor je gewoon hun gitaar stemmen! Of een Leo Kottke die vrolijk zit te stemmen, onderwijl wat 'ins blaue hinein' pingelt, en met een brilliante monoloog op de proppen komt. Die stukjes zijn eigenlijk zowat het leukst van zijn optreden.
    Als je al niet eens met een stemapparaat overweg kunt....wat een kutherrie zal dat geven als je in een band speelt met 2 of meer gitaristen die lekker op gehoor hun instument gelijktijdig staan te stemmen!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Ik mijn lesdagen heb ik een tijdje bands les gegeven. Les is een groot woord, ze speelden wat en ik zei dan wat.
    Het eerste wat altijd opviel was dat er slecht naar elkaar geluisterd wordt. Denken dat je goed speelt als je geen fouten maakt. Afijn, je eigen ding goed doen is het startpunt, daarna begint het pas.

    Het tweede is, stel je voor dat je in het publiek staat. Hoe leuk ben jij om naar te kijken? Lach eens, doe een stap naar voren als je een solo maakt. Of be cool, whatever. Maar MAAK er wat van.

    Het idee is, er is voor iedereen een plekje onder de zon mits je iets eigens hebt en doet. Dat laatste is een Zen ding, je moet daarin groeien. Vooral gitaristen komen moeilijk los van hun idolen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2006
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.452
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Oefen soms apart. Dus bas met drum samen, gitaren met elkaar, aparte zangavondjes, dat soort dingen. Ga ook juist repeteren als één van de bandleden er niet is, dan leer je naar andere dingen luisteren.
    Dat is ook een hele goede tip!!
    Nu met de vakantie voor de boeg, zullen veel bands onvolledig zijn.
    Gewoon repeteren en je komt erachter dat je 'normaal' op de zang steunt of misschien wel op enig drumpartij.

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Als je al niet eens met een stemapparaat overweg kunt....wat een kutherrie zal dat geven als je in een band speelt met 2 of meer gitaristen die lekker op gehoor hun instument gelijktijdig staan te stemmen!
    Wie heeft er nu twee of meer gitaristen nodig Allman Brothers, Thin Lizzy, ACDC, Stones of King Crimson daargelaten, is die tweede gitarist sowieso vaak meer inwisselbare vulling, dan echt bepalend voor de band sound.

    Een symphonieorkest doet niet anders, en die zijn met een halve minuut klaar.
    Iedereen die op gehoor kan stemmen kan ook binnen no time met een stemapparaat overweg (en zal het soms beter weten ) Mensen die alleen met stemapparaat stemmen kunnen vaak niet even snel op gehoor bijstemmen. Als je niet hoort of je hoger of lager staat met een snaar, hoor je ook niet of je bends kloppen, lijkt me.

    Stemapparaat is niet altijd heilig. Ken genoeg goede gitaristen die hun gitaar nalopen, nadat het ding op een stemapparaat is gestemd. Voor sommige toonsoorten kunnen kleine aanpassingen tov het stemapparaat zelfs beter klinken. Tommy speelt heel vaak na het stemmen snel wat akkoorden uit het stuk dat hij gaat doen, om evt. nog wat te tweaken bv.

    Het is voor mijn smaak gewoon soms wat te steriel geworden op het podium. Kijk gewoon eens naar live opnames van Leo Kottke of Tommy, het stoort gewoon niet. Ze houden tijdens het stemmen contact met het publiek. Als je op een stemapparaat stemt kan dat niet. Nu zijn het wel solo artiesten. Als je als begeleider speelt hoef je dat contact niet de hele tijd vast te houden. (al is dat wel een taak van de hele band, niet alleen van de zanger)

  7. #27
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Je hoeft toch ook niet na ieder nummer de hele gitaar opnieuw te stemmen?

    Soms ff een snaartje bijdraaien, waarvan je 't idee hebt dat hij wat vreemd begon te klinken. En dat zal ook niet ieder bandlid tegelijk hebben. Dus ff heel kort zo'n stemgeluidje van 1 van de bandleden tussen twee nummers kan 't probleem denk ik niet zijn voor strakker klinken / overkomen.

    Wel als degene die aan 't stemmen is niet ff snel kan stemmen. Een halve minuut lang ploink-ploink-draai-draai aanhoren werkt idd niet .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  8. #28
    Tankman
    Guest

    Standaard

    FF snel een snaar kan op zich wel, maar een pedaltuner is tegenwoordig helemaal niet duur en zodra je die intrapt is het stil. Daarnaast is het ook gewoon makkelijk en dan weet je ook zeker dat het goed is. Ik vind het zelf namelijk wel irritant als iemand bij een optreden op gehoord gaat stemmen op volle volume. Gewoon niet doen.

  9. #29

    Standaard

    Ik vind de tip van het oefenen als niet iedereen aanwezig is erg goed (behalve als het de drummer is). Dan ga je echt op hele andere dingen letten, vooral als er geen zang is bijvoorbeeld heb je de mogelijkheid om het instrumentale gedeelte goed strak te krijgen.
    Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice


  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door budje Bekijk bericht
    Met publiek erbij pas iets zeggen in de mic als je weet wat je wil zeggen

    Zeeeeeeeeer weinig moppen tappen

    Je bent geen beroemdheid dus mensen zitten ook meestal niet te wachten op lange betogen met uitleg over liedjes of dingen opdragen aan je vriendinnetje
    Eens, maar als je instrumentaal speelt moet je regelmatig iets tegen het publiek zeggen, al is het maar hallo en goeienavond en dankjewel. Hoe meer ik lul, hoe meer mensen naar voren komen en dansen en leuk naar ons gaan lachen. Puur omdat je communicatie met elkaar hebt. Als je geen ster bent moet publiek het je ook gunnen en dat moet je verdienen.

    Verder los van wat allemaal al gezegd is...
    - spreek voor elke set de setlijst even door. Waar zit dat gave nieuwe stukje dat je van de week hebt toegevoegd, welke solo wil je vanavond langer of korter maken, wie geeft dat einde aan, wil je op basis van de setting ter plaatse nog de lijst wijzigen? Etc.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top