Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard De slagplaat voor mijn folk/western gitaar

    Nu mijn zelfbouw bijna klaar is stelt zich het probleem van de slagplaat.
    In mijn boek wordt er niet over gesproken

    1) Doen of niet doen?
    a) om esthetische redenen
    b) om klanktechnische redenen


    2) En als we het doen in welk materiaal? Bij site als Stewmac zie ik alleen composieten en kunststoffen. Over mijn lijk dat dat op het klankbord komt.
    Kan het vb uit een stukje wortelfineer (is wel nogal dun) of een sandwich van wortelfineer...

    3) aanbrengen op het hout (en dus mee lakken) of op de lak?

    Graag jullie visie.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Als je geen kunstof wilt gebruiken denk dan aan ebben ofzo met een klein bindingkje Als je dit niet meelakt maar in de olie zet kan je eventuele krassen er weer makkelijk uithalen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    +1 voor oi's idee

    zonder vind ikzelf ook mooi. krassen horen derbij vind ik. tommy zou eigenlijk zijn hele top moeten voorzien van een slagplaat



  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    +1 voor oi's idee

    zonder vind ikzelf ook mooi. krassen horen derbij vind ik. tommy zou eigenlijk zijn hele top moeten voorzien van een slagplaat


    LOL


    Ok eerste conclusie dus: slagplaat aanbrengen na het lakken en slagplaat zelf niet lakken maar olieën .
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Als je geen kunstof wilt gebruiken denk dan aan ebben ofzo met een klein bindingkje Als je dit niet meelakt maar in de olie zet kan je eventuele krassen er weer makkelijk uithalen.
    Mee eens me de kanttekening dat ik ook andere houtsoorten in overweging zou nemen. Persoonlijk vind ik een relatief groot stuk ebben nogal "doods".

    Alternatieven: Esdoorn (mwah), Pakouk (mooie rode kleur)
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  6. #6

    Standaard

    Ik begrijp jouw dilemma, Dootch, bij de bouw van m’n parlor werd ik er ook mee geconfronteerd.
    Langs de ene kant gaan bouwers vaak met behoorlijk dure plankjes aan de slag, zorgvuldig geselecteerd, naadloos gevoegd en met microscopische waarden op dikte gebracht, waarbij dagenlang getik en getob over de klank geen uitzondering is. Ten slotte gaan ze op het eind van het bouwproces doodleuk aan de slag met strakke, knalharde componentenlakken en kleven er als toetje nog een millimeter dik stuk plastic op.
    Mensen worden gewoon graag belazerd, denk ik soms, een verkoper zonder verhaal komt immers nergens.

    Als uitgangspunt het best mogelijke instrument proberen te bouwen –esthetiek hoeft daarom niet verwaarloosd te worden- en toelaten dat het later ook zijn ‘leeftijd’ mag krijgen vind ik geen slecht compromis. En dus verkies ik klank én kras.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Mee eens me de kanttekening dat ik ook andere houtsoorten in overweging zou nemen. Persoonlijk vind ik een relatief groot stuk ebben nogal "doods".

    Alternatieven: Esdoorn (mwah), Pakouk (mooie rode kleur)
    ik neem aan dat je paDouk bedoelt...

    Blijkbaar maakt het dus niet veel uit welk hout ik zou gebruiken?

    Ik heb nog slangenhout (letterhout) liggen. Heb ik ook in de randinleg gebruikt...
    Ook nog een stuk mazerberk, maar dat is veel bleker van kleur, heb ik eigenlijk nog nooit gezien een bleke slagplaat.
    Donkerbruin wortelhout heb ik denk ik ook nog, zal eens checken.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dootch Bekijk bericht
    ik neem aan dat je paDouk bedoelt...
    Oops, inderdaad
    Dat krijg je dus van snel typen en niet controleren.

    Ik weet niet of het veel uitmaakt. Het zal in ieder geval een soort moeten zijn waar je goed een fineer uit kunt halen. Bovendien zal het m.i. een harde soort moeten zijn die redelijk "krasbestendig" is. Wat dat betreft komt ebben wel in aanmerking, maar ook paDouk is behoorlijk hard.

    Bij gebruik van padouk zul je er wel om moeten denken dat het zo wordt afgewerkt dat het zijn oorspronkelijke kleur behoudt want onbehandeld is het niet kleurecht (het wordt bruinachtig). Ik weet zo niet of olie hiervoor geschikt is.

    De kleur is wel prachtig (vind ik) http://www.fernsguitars.nl/guitar/gallery_nl.php
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2011
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    630

    Standaard

    - mag ik 's wat vragen ?
    Komt die slagplat dan werkelijk vlak ( geplakt? ) op je klankkast te zitten of is er niet iets te bedenken waarbij je een systeem hebt dat je zelfs eventueel toelaat om van slagplaat te veranderen ( om cosmetische redenen , natuurlijk ) .
    IK bedoel : zo'n plaat zou toch ook op bijv. 3 punten aan je kast kunnen zitten op - hele mooie , houten pennetjes natuurlijk , ( en die hoeven echt niet hoog te liggen ; als d'r maar een beetje 'vlees' aan zit ... ).
    Als het inderdaad zo is dat anders je slagplaat sec op de kast word geplakt , kan ik me niet voorstellen dat 3 bevestigingspunten de resonantie van het instrument ten nadele zouden moeten beïnvloeden ; eerder het tegendeel . En nogmaals : je zit niet aan 1 look vast ! ( just my thoughts on the subject ) succes
    Gear :Yamaha SG500B , Ibanez SX90 BK , Martin D-15
    'long as my guitar's got strings on it - I don't give a shit

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door INOXROX Bekijk bericht
    - mag ik 's wat vragen ?
    Komt die slagplat dan werkelijk vlak ( geplakt? ) op je klankkast te zitten of is er niet iets te bedenken waarbij je een systeem hebt dat je zelfs eventueel toelaat om van slagplaat te veranderen ( om cosmetische redenen , natuurlijk ) .
    IK bedoel : zo'n plaat zou toch ook op bijv. 3 punten aan je kast kunnen zitten op - hele mooie , houten pennetjes natuurlijk , ( en die hoeven echt niet hoog te liggen ; als d'r maar een beetje 'vlees' aan zit ... ).
    Als het inderdaad zo is dat anders je slagplaat sec op de kast word geplakt , kan ik me niet voorstellen dat 3 bevestigingspunten de resonantie van het instrument ten nadele zouden moeten beïnvloeden ; eerder het tegendeel . En nogmaals : je zit niet aan 1 look vast ! ( just my thoughts on the subject ) succes
    Ik heb ook al in die richting zitten denken,
    was al eens aan het rondkijken naar neodymium magneetjes om ze te bevestiggen.

    Vroeger (en dan wel vele decennia geleden ) had ik een mandolientje waar de slagplaat bevestigd was op een metalen beugel die op de kast geschroefd was. Natuurlijk had die mandolien een zeer dik blad.

    Ik had ook al gedacht om een beugel te maken die door het klankbord (of langs het klankgat ) gaat en tegen de RUG wordt bevestigd.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top