Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard 12-snarige elektrische gitaren

    Heel misschien wil ik een 12-snarige elektrische gitaar aanschaffen.
    Ik zoek er eentje die goed op stemming blijft en makkelijk te intoneren is.
    Zal dus waarschijnlijk een iets modernere gitaar worden. De oude Rickenbackers schijnen niet echt zuiver te zijn bijvoorbeeld.

    Iemand hier ervaring hiermee of tips?

    Hebben trouwens alle elektrische 12-snarige gitaren die octaafsnaren onder de normale snaren, dus zoals bij de Rickebackers, of is dat alleen bij Rickenbackers en hebben andere elektrische 12-snarige gitaren dezelfde configuratie als hun akoestische broertjes (dus octaafsnaar eerst en dan gewone snaar)?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Een 12-string zonder individuele zadels voor iedere snaar zal altijd onzuiver zijn, oude Rickenbackers en nieuwe hebben dat, maar er bestaan ook 12 snarige bruggen met 12 zadels voor Rickenbacker. Hou er trouwens rekening mee dat de Rickenbacker 12-strings gewoon de halzen hebben van hun 6-snarige broertjes, dus ze hebben een ERG krappe stringspacing.

    En Rickenbacker, tezamen met Alembic zijn de enige bouwers die de octaafsnaren onder de "bas"snaren leggen, alle andere merken (Gibson, Burns, Fender, Danelectro,...) hebben het omgekeerd.

    Het hangt er ook een beetje vanaf welke sound je zoekt. Als je echt die schelle, janglepoppy sound van The Byrds en The Beatles zoekt uit de jaren '60, dan kun je niet om Rickenbacker heen (met een dikke compressor erachter). Zoek je een iets meer warme klank, zodat het lijkt dat je iets chorus-achtig in je geluid hebt, kun je eens kijken naar de Gibson ES335-12 (Of Epiphone Riviera 12), die klinkt helemaal anders dan een Rickenbacker. Een tussenweg is de Fender Electric XII, die klinkt een beetje als een bastaardkindje van een Rickenbacker en een Gibson. En dan heb je nog de Fender Coronado XII, de Guild Starfire XII,...






  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    super bedankt voor de info.
    Hoe mooi ik de Rickenbacker sound ook vind zoek ik het toch meer richting een moderne bijna 80's achtige sound, zoals dit:

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Als je niet de Rickenbacker rinkel zoekt, maar een steviger geluid:
    - Indie IRK: vrij gemakkelijk te bekomen en werkelijk ongelooflijk stemvast, halsbreedte bij de topkam 46 mm, vrij hoge output
    - Epiphone les Paul Classic 12: heel moeilijk aan te komen, omdat er maar weinig van gemaakt zijn, halsbreedte bij de topkam een comfortabele 48 mm, redelijk stemvast, dikke dijk van een geluid, zeer goede hang- en zitbalans.

    (Een Rickenbacker-12 heeft maar een topkambreedte van 41 mm, een Fender-12 maar 42 mm)

    Dat 80's geluid van Steve Howe komt volgens mij meer door de delay en wat dunne chorus dan door iets anders.
    Laatst gewijzigd door piezo; 2 juni 2011 om 12:56
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Komt door de chorus maar ook door de Steinberger die een wat ieler en klinischer geluid heeft. Vind ik ook een hele mooie gitaar, maar waarschijnlijk heel duur en moeilijk aan te komen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Als je niet de Rickenbacker rinkel zoekt, maar een steviger geluid:
    - Indie IRK: vrij gemakkelijk te bekomen en werkelijk ongelooflijk stemvast, halsbreedte bij de topkam 46 mm, vrij hoge output
    .
    maar die Indie is toch eigenlijk gewoon een Rickenbacker copie?

    Zijn er ook tips voor moderne 12-snarige gitaren, dus niet een 'oud' model?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    maar die Indie is toch eigenlijk gewoon een Rickenbacker copie?
    Ja, maar speelt toch echt beter en klinkt anders.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  7. #7

    Standaard

    Wat ik echt associeer met dat jaren 80 geluid is The Mission; Wayne Hussey speelde erg veel 12-snarig (eerst een goedkope Aria, later Vox). Volgens mij werd alles ook nog een keer door een pitchshifter/chorus gegooid...

    Hier met Aria... let niet de speelkwaliteit; dit is een vrij eehh legendarisch optreden op de BBC; de band was stomlazerus (en een hele groep fans die ook stomlazerus de studio bestormden en overnamen), maar toch erg cool...

    http://youtu.be/kLZ_sVMLoJQ

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2008
    Locatie
    Zuidbroek
    Berichten
    4.365

    Standaard



    Fender Stratocaster XII MIJ ! Erg mooi instrument, klinkt fantastisch en speelt bijna als een 6-snarige Strat! Ik weet alleen niet of er gemakkelijk aan te komen is. Ik heb de mijne een paar maanden geleden gekocht (is ong. 6 jaar oud) in absolute nieuwstaat met alle case candy voor een erg sympathieke prijs! Aanrader! Blijft bovendien erg goed gestemd, zelfs na een reis in zijn koffer!
    Laatst gewijzigd door guitarkid; 3 juni 2011 om 10:29
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    https://www.facebook.com/TheOuttakes/?locale=nl_NL

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Bedankt voor The Mission tip, klinkt leuk. Jammer dat de 12-snarige niet goed te horen is.

    Mooi strat ook. Is hij goed per snaar te intoneren zodat hij ook boven de 12e positie nog zuiver is? Een Gibson-achtige 2 of 3-punts brug zou ik niet willen op een 12-snarige.

    Ik neem trouwens aan dat er geen tremelo op zit? lijkt me niet goed te werken bij een 12-snarige ivm ontstemmen etc.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2011
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    630

    Post

    Zeker een mooie strat zeg !
    Gear :Yamaha SG500B , Ibanez SX90 BK , Martin D-15
    'long as my guitar's got strings on it - I don't give a shit

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top