Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 12 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 114
  1. #31

    Standaard



    De bracings zijn klaar hier.



    Overzichtje van de sides met de top er op.



    De achterkant is verlijmd met de zijkanten en de backstrip is aangebracht (excuus voor de donkere foto)
    Het bouwverslag van mijn PRS Santana achtige gitaar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98619
    Het bouwverslag van m'n Copperguitar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131140

  2. #32

    Standaard



    De gleuf voor de trussrod is gefreesd. Hier zie je de trussrod in de gleuf liggen. De trussrod zal te bedienen zijn via de kop van de gitaar.

    Dan kwam een moelijke beslissing. Van welke houtsoort wordt de binding. Wordt hij licht of donker. Ik had zelf flamed maple in mijn hoofd dus licht maar Johan had voorkeur voor een donkerder strip. Hij stelde puriri voor. Na wat heen en weer mailen heeft hij als voorbeeld een strip van maple en een strip van puriri tegen de body gehouden. Zijn vrouw en een vriend hebben er ook naar gekeken en zij vonden de maple binding het mooist.

    De gitaar krijgt dus een binding van flamed maple. Leuk om mijn idee bevestigd te krijgen van 2 andere personen.

    Hier de voorbeeld foto's.



    Flamed maple binding aan de bovenzijde van de gitaar met de door mij gekozen purfling
    Het bouwverslag van mijn PRS Santana achtige gitaar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98619
    Het bouwverslag van m'n Copperguitar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131140

  3. #33

    Standaard



    Voorbeeld van de flamed maple binding aan de achterzijde van de gitaar. Ook is de backstrip hier duidelijker te zien. Moet nog wel verder worden afgewerkt btw maar zeker al erg mooi.



    En het voorbeeld met de puriri binding. Deze wordt het dus niet.

    Dat was het voor nu. Ik verwacht binnenkort meer updates van de aangebrachte bindings en van het werk aan de hals.

    Verwachting is trouwens dat de gitaar begin oktober klaar zal zijn en naar Nederland komt :-)
    Het bouwverslag van mijn PRS Santana achtige gitaar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98619
    Het bouwverslag van m'n Copperguitar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131140

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Standaard

    Mooi man! Ben erg benieuwd hoe de achterkant er straks uit ziet als hij gelakt is.
    Een dikke streep is ook een lijn.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door renemeester Bekijk bericht
    (img)
    het voorblad van redwood waarin de rozet van black walnut wordt aangebracht.
    (img)
    Het klankgat is er uit gezaagd


    De bracings zijn verlijmd en worden hier 'getuned' door Johan.
    Het valt me op dat er een 'verstevigings-rozet' aan de onderkant (in de klankkast) is aangebracht. Dat lijkt me ongebruikelijk. Ik kan me iig niet herinneren dat ik iets dergelijks ooit heb gevoeld bij het betasten van de ingewanden van gitaren.

    Ben ik abuis en is dit wel degelijk gebruikelijk, of heeft het te maken met het gebruikte hout (barst-risico)?

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schrevel Bekijk bericht
    Het valt me op dat er een 'verstevigings-rozet' aan de onderkant (in de klankkast) is aangebracht. Dat lijkt me ongebruikelijk. Ik kan me iig niet herinneren dat ik iets dergelijks ooit heb gevoeld bij het betasten van de ingewanden van gitaren.

    Ben ik abuis en is dit wel degelijk gebruikelijk, of heeft het te maken met het gebruikte hout (barst-risico)?
    Is toch niet helemaal ongebruikelijk, mijn huidige en vorige Lowden hadden het allebei en bij m`n Martin zitten er drie rechte strips omheen gelijmd.
    Een dikke streep is ook een lijn.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schrevel Bekijk bericht
    Het valt me op dat er een 'verstevigings-rozet' aan de onderkant (in de klankkast) is aangebracht. Dat lijkt me ongebruikelijk. Ik kan me iig niet herinneren dat ik iets dergelijks ooit heb gevoeld bij het betasten van de ingewanden van gitaren.

    Ben ik abuis en is dit wel degelijk gebruikelijk, of heeft het te maken met het gebruikte hout (barst-risico)?
    Dit, wat je hier ziet, is vrij gebruikelijk en wordt tegenwoordig door veel bouwers en fabrikanten (op hun eigen manier) toegepast. (wat je hier ziet, is overigens in onverlijmde toestand..)

    De versteviging rond het klankgat aan de binnenkant is ook nodig gebleken.. Volgens mij is dit een Martin systeem... (dus niet zeker)

    Het type versteviging wat Johan toepast is voor mij onbekend en ben benieuwd waarom hij dit zo maakt. Kan goed vanuit een praktisch oogpunt zijn. Een cirkel is hoogstw.lijk sneller uitgefreesd en verlijmd dan 3 aparte latjes op maat moeten maken.., alhoewel hij die cirkel ook op maat moet maken. Heeft miss met het rosette te maken..

    Zou jij hem dit s.v.p. ff willen vragen, renemeester ? b.v.d. & grt.
    Laatst gewijzigd door BLUEWEY; 5 augustus 2011 om 01:11 Reden: grammaticaal + aanvulling
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  8. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door renemeester Bekijk bericht
    Ik heb op van der Gaag gitaren gespeeld en er zit echt een prachtig gebalanceerd geluid in en ze zijn echt heel mooi en netjes gebouwd. Ik wil echt zo'n gitaar. Eigenlijk net zoals iemand een Martin of een Taylor wil zeg maar.
    Als ik zelf zou gaan bouwen heb ik echt geen idee wat het wordt. Verder de houtsoorten die hij gebruikt zijn hier nagenoeg niet te krijgen zou je het zelf willen doen.

    Verder heb ik niet het juiste gereedschap, geen goede ruimte en vooral tijdgebrek.

    Dit wordt echt een topgitaar die zich kan meten met dure Martins, Taylors, Lowdens enz.
    Ziet er goed uit!

    Qua afwerking en klank kan menige zelfbouwgitaar heel goed meekomen met de Martins, Taylors en Lowdens (die volgorde is ook van mwah naar geweldig! wat mij betreft, trouwens...), maar als je meteen gewoon een topper wil, moet je 'm gewoon laten bouwen. Scheelt uiteindelijk geld. Ik heb geen spijt van mijn keuze om te investeren in hout en zelf de leercurve in te zetten, maar met het geld dat ik in gitaarbouw heb gestoken zou ik ondertussen een stuk of 4-5 topgitaren (custom) kunnen hebben.

    Trouwens, zo wild zijn die houtsoorten helemaal niet; Black Walnut is overal wel te krijgen, Redwood best makkelijk te bestellen via de VS, en zelfs Tassie blackwood heb ik thuis 'gewoon' liggen als back/side setjes...

  9. #39
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia Bekijk bericht
    Ziet er goed uit!

    Qua afwerking en klank kan menige zelfbouwgitaar heel goed meekomen met de Martins, Taylors en Lowdens (die volgorde is ook van mwah naar geweldig! wat mij betreft, trouwens...), maar als je meteen gewoon een topper wil, moet je 'm gewoon laten bouwen. Scheelt uiteindelijk geld. Ik heb geen spijt van mijn keuze om te investeren in hout en zelf de leercurve in te zetten, maar met het geld dat ik in gitaarbouw heb gestoken zou ik ondertussen een stuk of 4-5 topgitaren (custom) kunnen hebben
    Ja, ik heb nog maar één gitaar gebouwd, en zelfs dat vond ik al de ervaring waard. Je moet het niet doen omdat het goedkoper zou zijn, inderdaad.

  10. #40

    Standaard

    Zo! Eindelijk weer een update. De bouwer had het druk met andere projecten die af moesten en mijn gitaar moest daarom even wachten. Nu die projecten klaar zijn gaat hij nu rap verder met mijn gitaar.



    De bindingen en purflings zijn aangebracht. Hier een zij aanzicht



    Hier de purfling aan de onderkant van de body. Netjes gespiegeld vanaf het midden van de onderkant.



    Bovenaanzicht van de florentine cutaway met de purfling.
    Laatst gewijzigd door renemeester; 29 augustus 2011 om 21:20
    Het bouwverslag van mijn PRS Santana achtige gitaar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98619
    Het bouwverslag van m'n Copperguitar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131140

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top