Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 58
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard Weltton Gitaar-Banjo Restauratie Project

    In het "overige snaarinstrumenten" deel heb ik hem al even voorgesteld. Dus ik ga niet alle foto's hier weer plaatsen. Dus kijk hier als je ze wilt zien.

    Aangezien ik zit te wachten op het vel voor de banjo ben ik maar aan dit project begonnen: De restauratie van mijn Weltton Gitaar-Banjo. Hij is ondertussen helemaal gestript zodat alle onderdelen goed onder handen kunnen worden genomen.

    Het is jammer dat de lak zo verschikkelijk slecht en beschadigd is. Normalerwijs ben ik er niet zo voor om een "vintage" instrument van een nieuwe afwerklaag te voorzien maar in dit geval twijfel ik toch sterk. Het lijkt me het beste om het houtwerk blank te maken, van een nieuwe kleurlaag te voorzien en hierna te politoeren. Commentaar hierop wordt gewaardeerd!

    Hier de ketel/body van binnen en van buiten:




    Hier de headstock van voren en van achteren. Je kunt duidelijk zien dat een vorige eigenaar al eens is begonnen met het schuren van de hals. Jammer, maar niks meer aan te doen.


    Wie kan de gebruikte houtsoort identificeren? Het lijkt wel beuken?


    Hier het binnenwerk met het vel.


    Een leuke manier om de ketel rond te houden, c.q. de aktie te veranderen: Aan de bovenkant en de onderkant van de tension hoop zitten bouten die de houten randen "op afstand" houden.


    En hier het binnenwerk gedemonteerd. Een aluminium binnenring en een vernikkelde tension hoop. Het vel is een natuurvel. Hoogstwaarschijnlijk van een Oostduits scharrelkalf. Het vel is, op de plaats van de brug, wat "ingedeukt". Ik heb het idee dat dit - misschien - is op te lossen door het nat te maken en bij het terugplaatsen opnieuw te spannen. Het is verder niet beschadigd dus ik zou het wel weer opnieuw willen gebruiken. Ideeën hierover worden op prijs gesteld.


    Tot slot een erg eenvoudig staartstuk en de tuners.


    En nu aan het werk.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Zie, dat is nu eens een mooie detailfoto van een houtsoort: Het is inderdaad beuken, heel goed te herkennen aan de korte kleine spiegeltjes.

    Waarschijnlijk is het gekleurd om op mahonie te doen trekken.

    Maar volgens mij is de vlakke cirkel een andere houtsoort?

    Als het een dierlijk vel is, dan kan je het inderdaad even nat maken met lauw water, en erna gewoon terug opspannen.
    Ik weet niet hoe hard, maar ben benieuwd naar jouw bevindingen hieromtrend.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Het natte vel niet teveel spanning geven, gewoon dat het er mooi egaal op zit. Als het daarna droog is een paar keer insmeren met melk.Dit zorgt ervoor dat het langer goedblijft. Ook voor onderhoud schoonmaken met een doekje met melk.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Zie, dat is nu eens een mooie detailfoto van een houtsoort: Het is inderdaad beuken, heel goed te herkennen aan de korte kleine spiegeltjes.

    Waarschijnlijk is het gekleurd om op mahonie te doen trekken.

    Maar volgens mij is de vlakke cirkel een andere houtsoort?

    Als het een dierlijk vel is, dan kan je het inderdaad even nat maken met lauw water, en erna gewoon terug opspannen.
    Ik weet niet hoe hard, maar ben benieuwd naar jouw bevindingen hieromtrend.
    s.
    Het hout leek al verdacht veel op onze beuken dorpels

    De vlakke cirkel is een soort triplex (denk ik). In ieder geval bestaat het uit meerdere lagen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Het natte vel niet teveel spanning geven, gewoon dat het er mooi egaal op zit. Als het daarna droog is een paar keer insmeren met melk.Dit zorgt ervoor dat het langer goedblijft. Ook voor onderhoud schoonmaken met een doekje met melk.
    Ik zal het gaan proberen als de rest allemaal is bijgewerkt. Het vel is toch één van de laatste dingen. Ik kan het altijd sowieso gedraaid weer opbrengen zodat de plaats waar de brug stond nu bovenaan staat.

    Melk?? Ik haat melk
    Dat wist ik niet. Zijn het dan de vetten in de melk? Maakt het dan verschil of je volle, halfvolle of magere melk gebruikt? (serieus bedoeld!)

    Nog even over de staat van de lak. Mijn idee is kaalschuren en opnieuw afwerken. Hebben jullie nog anderen ideeën?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Voordat je gaat kaalschuren kan je proberen om de lak wat op te halen.Ik neem aan sat het cellulose is (politoer ziet er anders uit als het oud is)
    Een doek met thinner die niet te nat is (klamvochtig ) en hiermee wrijven. De krassen kan je met een kwastje met thinner bewerken. Hierdoor lost de lak wat op en raak je met een beetje geluk die lichte breukjes kwijt. Dan met een beetje verdunde celluloselak de krasjes opvullen. Het hoeft niet helemaal strak te worden, wat lelijk is zijn de lichte krassen. Eventueel als het er goed uit ziet kan je de glans nog wat ophalen met donkere politoer.

    Het maakt niet uit of het volle of magere melk is. het gaat om de caseíne in de melk dit geven het vel weer extra stevigheid en "lijmt" de vezels weer aanelkaar. (schrijf je dat wel aan elkaar??) Vroeger maakte men ook wel verf van melkeiwitten: Caseïneverf

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    (klamvochtig )
    Jaja, dat ken ik wel. Zo wordt ik regelmatig wakker

    Bedankt voor de uitleg. Ik zal het eens met thinner proberen maar ik zie het wel duister in. De krassen zijn vrij diep (en veel). Bovendien is de hals al helemaal kaal.

    Die melktherapie is volledig nieuw voor mij. Nooit gehoord dat ze daar ook verf van maakten ....
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Je kan natuurlijk gewoon proberen de bestaande laklaag op te knappen.
    Ik zou niet zo snel kaalschuren, met thinner krijg je de lak er ook af (buiten!!) (dan blijven er ook wat van de deuken en krassen zichtbaar waardoor het instrument toch z'n "vintage feel" blijft houden)
    Bij beuken is het mooier een gekleurde politoer of lak te gebruiken, waterbeits word meestal niet zo mooi op beuken.
    Laatst gewijzigd door oigun; 20 mei 2011 om 16:26

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Ik ga het vanavond in ieder geval even proberen. Schuren kan altijd nog. Waar ik nog even mee zit is de hals. Deze is al gedeeltelijk kaal. Misschien kan ik er een burst van maken

    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard Gouden Tip Oigun!

    Dat was een gouden tip Oigun! De thinner werkt perfect in combinatie met een flinke portie "elbow grease". THANKS !

    Gewoon poetsen gaf niet het gewenste resultaat, misschien ook wel omdat de krassen vrij diep - tot het hout - en vrij breed waren. 5 minuten de klamvochtige doek even op het hout leggen deed wonderen. Hierna vlug uitpoetsen zorgde er wel voor dat ca 75% van de krassen weer kleur kregen. Gevolg was wel dat de lak wat ruw geworden is maar dat kan wel weer voorzichtig glad worden geschuurd. De politoer zal de rest dan wel doen (hoop ik). Ik ben blij dat ik de oorspronkelijke kleur grotendeels kan behouden.

    Ziehier het resultaat:


    Heb je nog ideeën voor wat betreft kleurstof door de politoer?

    Op een paar plaatsen heb ik nog wat "cracks" in het achterblad. Omdat het een gelamineerd blad is zijn ze niet door-en-door, alleen het bovenste laagje.
    Iemand nog ideeën hoe dit op te lossen? Warme houtlijm? (zie foto)

    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Politoer kan je in verschillende kleuren krijgen. Je hebt een transparante kleurstof nodig...
    Donkere politoer kopen/maken lijkt me het handigst. kan je meteen de hals mee op kleur brengen.
    http://www.politoeren.com/contents/nl/d35_Beits.html

    Alcoholbeits dus.. ik zou donker of antiek noten als kleur nemen.

    De scheuren eerst op kleur beitsen en dan vullen met lak, epoxy, stopwas, schellak?

    Btw bij de Action hebben ze doosjes met meubelstiften in allerlei kleuren. voor dit soort dingen ideaal. Kan je de lichte plekjes nog wat wegwerken voordat je gaat politoeren.
    Laatst gewijzigd door oigun; 20 mei 2011 om 21:21

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top