Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard The Smart Guitar Stack met Ambient Intelligence

    Hallo allemaal,

    Voor mijn opleiding (mechatronica) moet ik een paper schrijven over hoe Ambient Intelligence een bijdrage zou kunnen leveren aan eenderwelk onderwerp naar keuze.
    Uitleg over ambient intelligence: http://en.wikipedia.org/wiki/Ambient_intelligence

    Als fervent gitarist heb ik er natuurlijk voor gekozen om dit onderwerp op mijn interessegebied toe te passen en ik heb dan ook gekozen voor het volgende onderwerp met als hoofdvraag: Hoe kan ambient intelligence de apparatuur van een gitarist verbeteren? Het resultaat zou een slimme set guitargear die zich volledig aanpast aan de wensen van de gitarist. Hoe dit gerealiseerd zou moeten worden is mijn eigen probleem.
    Wat ik graag van jullie wil weten is, wat vinden jullie dat er in zo'n set hoort.

    Een aantal voorbeelden zijn:
    - De Jamvox van Vox, een gitaarversterkertje met software die gitaarpartijen uit bestaande nummers kan filteren.
    - De Line6 Variax, een gitaar waarbij men kan kiezen uit verschillende bekende gitaarsounds kan kiezen die voorgeprogrammeerd zijn in 1 gitaar
    - De robotguitar van Gibson, de gitaar die zichzelf kan stemmen
    - De Kaosspad van Korg die op gitaren word gebouwd voor midi-bewerking (o.a. de gitarist van Muse gebruikt dit)
    - Denk ook aan zaken die misschien zo niks met muziek te maken hebben zoals touchscreens, bewegingsdetectoren, etc.

    Ook ben ik benieuwd of wij gitaristen wel zitten te wachten op een complete set met 100 gitaren in 1 gitaar, 100 versterkers in 1 versterker en 1 pedaal met een oneindig aantal effecten die zichzelf dan helemaal aanpassen aan de smaak van de gitarist. Of hebben we liever een pedaltrain vol analoge stompboxen in combinatie met een echte telecaster met prachtige vintage pickups erop? Hoe denken jullie hierover?

    Aangezien dit het research-gedeelte van mijn paper is zullen jullie bijdrages zeker opgenomen worden in het eindresultaat(zonder naamsvermelding uiteraard, maar met verwijzing naar dit forum). Denk gerust creatief, het leuke aan ambient technologie is dat het allemaal niet direct realiseerbaar hoeft te zijn.

    Alvast bedankt!

    gr's Harrrie

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Wat denk je van geheugenmateriaal? Er zijn materialen die door verwarming en/of spanning weer in hun oude vorm terug komen. Wellicht wordt het in de toekomst mogelijk dit toe te passen op halzen van gitaren. Wil je een andere vorm ( C of V) , dan even wat stroom op de hals en hij voegt zich weer.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  3. #3
    Bert Gitaar
    Guest

    Standaard

    zeer boeiend onderwerp.
    Alles wat met modeling te maken heeft, daar ben ik van af gestapt. Klink allemaal verschrikkelijk goed maar ik kan er niks mee. Klinkt goed op hifi/pa versterkerker en nooit op gitaarversterker. Daar zit al de speaker in die je wil horen. En de versterker die je wil, anders had je die niet gekocht. Neem ik aan.
    Godin heeft toch 100 in 1 gitaren gemaakt. En de rest met modeling versterkers en speaker amplicatie.
    Je moet er van houden. Het is mooi dat het mogelijk is maar niks voor mij.
    Plank-element-snaren-versterker-speaker. Meer niet.
    Je moet ook niet te lang en teveel tijd in allerlei afstellingen willen stoppen. Spelen is belangrijker.
    Maar al zou dat gebruiksvriendelijker worden dan nog vind ik dit nog steeds niks. Het blijft behelpen hiermee.
    Het gevaar sluipt er ook in dat iedereen hetzelfde klinkt. En dat is nou net iets wat ik niet wil.
    Laatst gewijzigd door Bert Gitaar; 18 mei 2011 om 19:01

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Leuke topic!

    Ik wil een gitaar die snaren heeft met wit en zwart afgewisseld per fret (het kleur van de snaar hé) zodat je een patroon ziet van hele tonen en de kruisen/mollen zoals op een piano. Zo zou ik eindelijk snel op gans het fretbord kunnen zien waar bvb. de volgende C (of do) ligt

    Praktisch probleem dat ik momenteel zie is dat een snaar rekt en dus het "schilderen" van de snaar is geen optie. Maar als die snaar kan voelen boven welke fret ze zit kan ze haar kleur aanpassen ...

    Jaja ik eis veel van mijn snaren

    edit: je zou gewoon de toets kunnen schilderen natuurlijk, maar door de paralax zie je de snaar nooit recht boven het juiste "vakje" Daarom wil ik de snaar gekleurd
    Laatst gewijzigd door Dootch; 19 mei 2011 om 16:48 Reden: toevoeging
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  5. #5
    Bert Gitaar
    Guest

    Standaard

    Dootch,

    Daar heb je toch ledjes voor die ze in toetsen bouwen en op die manier aangeven waar je in zit. Casio heb die ooit gemaakt dacht ik.

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Nee, daar hebben ze het Josti-systeem voor. Groen, groen, blauw, blauw, geel, geel, roooood....

    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  7. #7
    Bert Gitaar
    Guest

    Standaard

    Ik kan ook een methode waar je al je nagels moet laken in een kleur en dan na spelen. akoorden of een liedje. Daar stond dan het kleurtje bij. Kon ook niet missen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harrrie Bekijk bericht

    Een aantal voorbeelden zijn:
    - De Jamvox van Vox, een gitaarversterkertje met software die gitaarpartijen uit bestaande nummers kan filteren.
    - De Line6 Variax, een gitaar waarbij men kan kiezen uit verschillende bekende gitaarsounds kan kiezen die voorgeprogrammeerd zijn in 1 gitaar
    - De robotguitar van Gibson, de gitaar die zichzelf kan stemmen
    - De Kaosspad van Korg die op gitaren word gebouwd voor midi-bewerking (o.a. de gitarist van Muse gebruikt dit)
    - Denk ook aan zaken die misschien zo niks met muziek te maken hebben zoals touchscreens, bewegingsdetectoren, etc.
    Doe er ook maar een looper bij.
    En een in de gitaar ingebouwde Theremin met de snaren als antenne.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  9. #9
    Bert Gitaar
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Doe er ook maar een looper bij.
    En een in de gitaar ingebouwde Theremin met de snaren als antenne.
    Een gitaar met een ingebouwde Theremin zou helemaal het einde zijn.
    En dat met 6 afgestemde/afgestelde Theremins. Dat levert een space gitaar op. In positieve zin bedoeld.

  10. #10

    Standaard

    Dank u allen!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top