Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard It's a Zen thing. Of niet?

    Weer zo'n semi filosofisch Zen onderwerp van meneer Pepe.
    Afijn.
    Ik heb meer dan een paar gitaren maar slechts een handvol gebruik ik wisselend, naar gelang de pet, op een podium.
    Het is opvallend, als je er bij stil staat, dat wanneer ik complimenten krijg over mij spel ik altijd op gitaar A heb gespeeld. En wanneer ik complimenten krijg over mijn geluid het altijd Gitaar B is geweest die dienst had.
    Het is waar, gitaar A heb ik het langste en voelt het meest vertrouwd en gitaar B vind ik het beste klinken. Maar straalt zoiets van je af? Kan het publiek zoiets oppikken? Of speel je daadwerkelijk beter op gitaar A dan B of C?

    Ik ontken het effect, alle gitaren spelen even goed, ook C en D zijn prachtige gitaren waar je overheen fietst. Onzin dus. Maar toch? Je zou er paranoia van worden.
    Het is wat anders dan een lievelings gitaar he. Mijn lievelings gitaar neem ik nooit mee een podium op.

    Maar kent u dat verschijnsel?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    er zit toch veel in het hoofd (ook vooral bij het publiek), denk ik.

    ik krijg vaker complimenten over mijn sound als ik op mijn Guttlins speels, dan als ik op mijn 335 of strat enz speel. niet dat de Gutts niet goed klinken, maar met name de 335 klinkt werkelijk hemels imo.

    Mensen koppelen het bijzondere uiterlijk van de gitaar aan bijzonder geluid, of mss willen ze gewoon even laten weten dat ze die rare gitaar wel opgemerkt hebben

    Ik weet wel van mezelf dat ik soms op gitaar A beter speel dan op gitaar B, maar dat is de volgende keer weer net andersom. en sommige wissels van gitaren werken voor mij minder goed. Vooral van brede hals naar smalle hals duurt even eer het terug goed zit.

    ik heb jàren enkel op één gitaar gespeeld (de jap P 90 strat). soms heb ik wel heimwee naar die tijden. was gewoon veel simpeler. Als ik nu niet echt lekker speel, is het eerste wat ik doe: gitaar wisselen, terwijl het natuurlijk meestal ligt aan te weinig focus op het spel zelf.

    Ik moet wel zeggen dat mijn gitaren absoluut niet allemaal even goed spelen. er zitten krengen tussen die geweldig klinken voor bepaalde nummers, maar niet goed zijn afgesteld enz... dat maakt het nog complexer natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door barno; 13 mei 2011 om 16:00

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Ik klink overal even kut op
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2005
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    2.910

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Ik klink overal even kut op
    Belangrijke vraag is hoe ziet dat eruit?
    Ibanez as200/Ibanez silverseries strat -> Lex Bos Superdrive IV-> Wampler Analog Echo-> Barber launchpad-> ac30

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2005
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    2.910

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Weer zo'n semi filosofisch Zen onderwerp van meneer Pepe.
    Afijn.
    Ik heb meer dan een paar gitaren maar slechts een handvol gebruik ik wisselend, naar gelang de pet, op een podium.
    Het is opvallend, als je er bij stil staat, dat wanneer ik complimenten krijg over mij spel ik altijd op gitaar A heb gespeeld. En wanneer ik complimenten krijg over mijn geluid het altijd Gitaar B is geweest die dienst had.
    Het is waar, gitaar A heb ik het langste en voelt het meest vertrouwd en gitaar B vind ik het beste klinken. Maar straalt zoiets van je af? Kan het publiek zoiets oppikken? Of speel je daadwerkelijk beter op gitaar A dan B of C?

    Ik ontken het effect, alle gitaren spelen even goed, ook C en D zijn prachtige gitaren waar je overheen fietst. Onzin dus. Maar toch? Je zou er paranoia van worden.
    Het is wat anders dan een lievelings gitaar he. Mijn lievelings gitaar neem ik nooit mee een podium op.

    Maar kent u dat verschijnsel?
    Vind jij ook dat je beter speelt op A?
    Hypothese:
    Je speelt op A en B gelijk. Maar B klinkt beter dus krijg je complimenten over je geluid. En bij A klinkt het lelijk dus blijft het andere complimet automatisch over.
    Laatst gewijzigd door Einzeln; 13 mei 2011 om 17:56
    Ibanez as200/Ibanez silverseries strat -> Lex Bos Superdrive IV-> Wampler Analog Echo-> Barber launchpad-> ac30

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Ja, die mogelijkheid heb ik ook even overdacht maar wat doe je dan met C en D?
    Het ging me meer om het psychologisch effect, waar of niet, dat het meebrengt: wil ik lekker spelen, gitaar A, of wil ik lekker klinken, gitaar B.

    Normaal gesproken kies je een gitaar voor de muzieksoort maar zijn er ook andere motieven die je keuze bepalen. De zen motieven noem ik ze.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ja, die mogelijkheid heb ik ook even overdacht maar wat doe je dan met C en D?
    Het ging me meer om het psychologisch effect, waar of niet, dat het meebrengt: wil ik lekker spelen, gitaar A, of wil ik lekker klinken, gitaar B.

    Normaal gesproken kies je een gitaar voor de muzieksoort maar zijn er ook andere motieven die je keuze bepalen. De zen motieven noem ik ze.
    ik beken: ik heb es ooit op basis van foto's van een concert beslist dat ik in't vervolg bij het dragen van een bepaald hemd zeker gitaar C moest meenemen wegens goede kleurmatch ...

    ander motief: ik denk dat ik al elke gitaar die ik ooit heb gebouwd minstens een keer heb bespeeld on stage, gewoon uitcheckgewijs

    nog een: afhankelijk van de podiummix en venue/acoustiek: soms kan alles met scoils, soms moet er een P90/HB in de strijd worden gegooid wegens te weinig oemph in het totaalgeluid

    en dan een echt zen argument. soms kijk je bij het laatste akkoord van een nummer naar de backup gitaren en denk je: what the fuck: nu is hèt moment gekomen voor gitaar D. waarom? daarom.
    Laatst gewijzigd door barno; 13 mei 2011 om 19:20

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2005
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    2.910

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ik beken: ik heb es ooit op basis van foto's van een concert beslist dat ik in't vervolg bij het dragen van een bepaald hemd zeker gitaar C moest meenemen wegens goede kleurmatch ...

    ander motief: ik denk dat ik al elke gitaar die ik ooit heb gebouwd minstens een keer heb bespeeld on stage, gewoon uitcheckgewijs

    nog een: afhankelijk van de podiummix en venue/acoustiek: soms kan alles met scoils, soms moet er een P90/HB in de strijd worden gegooid wegens te weinig oemph in het totaalgeluid

    en dan een echt zen argument. soms kijk je bij het laatste akkoord van een nummer naar de backup gitaren en denk je: what the fuck: nu is hèt moment gekomen voor gitaar D. waarom? daarom.
    Stel je dan eens voor de je The edge bent, en dan voor elk nummer een gitaar hebt. Kun je dan ook nog zen zijn? of, dan loopt daar zo'n gitaartechdie je gitaar R wil aanreiken, en dan hoor je van The Edge: "Nee ik voel het! Ik ga nu voor Q". Ik hoor die tech al denken: Q? wat een onzen.
    Ibanez as200/Ibanez silverseries strat -> Lex Bos Superdrive IV-> Wampler Analog Echo-> Barber launchpad-> ac30

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Zen is geen onzin voor jezelf en voor een ander is jouw zen niet relevant.

    Die situatie van Barno, wel of niet die gitaar, die komt bij mij een paar keer per optreden voor. Dan denk je, ik pak voor de tweede set die andere want anders krijgen we scheve gezichten. Of, volgend nummer een wissel want anders heb ik hem voor niks meegesleept. Op zichzelf al onzinnig want door er niet op te spelen sleep je er niet minder door.

    Paar weken geleden, auto een eind van podium geparkeerd, lopen met amp en gitaren. Dus ik dacht, ik neem 1 gitaar mee wegens minder gezeul. Maar welke blijft in de kofferbak? Die keuze baseer ik dan op een aantal motieven die niet gebaseerd zijn op noodzakelijkheid en logica
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2005
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    2.910

    Standaard

    Hoe denken jullie over trouw zijn?
    Ibanez as200/Ibanez silverseries strat -> Lex Bos Superdrive IV-> Wampler Analog Echo-> Barber launchpad-> ac30

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top