Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 16 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 155
  1. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    De tijd en de luisteraar zal uiteindelijk de beslissing nemen.

    ...


    Zolang muzikanten gewoon doen waar ze achter staan is de hele vraag of het goed of niet goed is nutteloos.
    Ja, zo ken ik er nog een paar Showband. De eerste zin is enkel commercieel succes, iets wat niet onder de aandacht komt kan toch een pareltje zijn, maar de tijd en de luisteraar hebben er geen weet van.

    En de tweede zin is een beetje vreemde verbastering van de eerste stelling, Duhsjaak pleit net dat muzikanten authentieker moeten zijn, dus 'doen waar ze achter staan ' ipv conformeren om zoveel mogelijk aandacht te krijgen. Het gaat dus helemaal niet over goed of niet goed. Kortom, hoe weet je nu of ze 'doen waar ze achter staan' ipv pakjes aanmeten en te dansen op lichtvloeren (ik ken je achtergrond enigszins dus dit vond ik te leuk om niet te doen ) om aandacht te krijgen? Of vind je dat verschil helemaal niet relevant? Ik denk dat verschil te herkennen, maar hoe langer ik dat zeg hoe meer ik aan mezelf ga twijfelen wat dat betreft.

  2. #32
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.729

    Standaard

    Ik zeg altijd: hoe leg je het aan iemand uit? En eigenlijk kun je het niet uitleggen en het hoeft ook niet. Degene die het begrijpen hebben geen uitleg nodig en degenen die het niet begrijpen kunnen het niet begrijpen, willen het niet begrijpen en dus is elke moeite tevergeefs.

    Waar het om gaat is het heilige vuur dat woedt diep van binnen in de echte kunstenaar en dat soms iemand anders aansteekt. En we hebben het hier hopelijk niet over smaak want dan gaat de hele discussie naar de bak kansloos.

    Ik weet dat dit arrogant klinkt, maar zo is het niet bedoeld. Elke muzikant kent die zeldzame momenten dat alles in elkaar valt en het 100% klopt. Dat moment is vaak snel weer voorbij, maar het is het mooiste wat er is.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 maart 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    243

    Standaard

    Hi,

    Ik voel me deels verantwoordelijk voor de wending die dit topic heeft aangenomen.

    Ik reageerde een beetje fel op het volgende: Mijn oproep is dan ook de overdreven focus op techniek los te laten en volop te gaan genieten van wat wij met muziek tot uitdrukking willen brengen.

    Ik wilde weten in hoeverre we dit los kunnen laten. Als je 9 van de 10 keer vals zingt of speelt, dan kan je er naar mijn mening niet echt meer van genieten (los van de performance) en duhsjaak lijkt een beetje te protesteren tegen techniek, waar ik gewoon een beetje nieuwsgierig naar was.

    Ook heb ik kritiek geleverd naar wat ik weleens lees, of hoor: die foute noten kunnen wel in blues, want zo hoor je blues te spelen. (mensen die hun tekortkomingen goed praten)

    Ik geef toe dat ik dit een beetje uit context heb gehaald, aangezien duhsjaak het heeft over een OVERDREVEN focus op techniek.

    Het lijkt erop dat deze discussie zich meer lijkt te focussen op wat 'goed' of 'fout' is in muziek, dan de oorspronkelijke bedoeling van de topic starter..

    Namelijk wat vinden jullie van de compositie van deze jonge man.

    Greetz,


  4. #34
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.729

    Standaard

    Vroeger, toen Gus en ik nog jong waren, moest een muzikant gewoon kunnen spelen. Nu hebben we ProTools met Autotune, Beat detective en Sound replacer. Daar heb ik persoonlijk de schurft aan en hoewel ik de mogelijkheden van de computer graag gebruik, moet het niet zo worden dat je alles maar gaat perfectioneren met de rekenkracht van de computer.

    Zo was ik eens bij een demonstratie van PT en de jongeman was ons aan het uitleggen hoe geweldig het was dat je de bas zo kon quantiseren aan de basdrum. (quantiseren is straktrekken aan)

    Maar ik denk niet dat veel muzikanten de behoefte hebben om alles maar te gaan manipuleren en als ze dat wel ambiëren is het omdat ze niet kunnen spelen of omdat ze er gewoon geen flikker van snappen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #35

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn Bekijk bericht
    Ja, zo ken ik er nog een paar Showband. De eerste zin is enkel commercieel succes, iets wat niet onder de aandacht komt kan toch een pareltje zijn, maar de tijd en de luisteraar hebben er geen weet van.
    Dit is een hele oude discussie.
    is geluid geluid als er niemand is om het te horen?

    Er moet in de steentijd enorm gepassioneerd muziek gemaakt zijn maar dat helpt de relevantie geen steek op de muziek van nu.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  6. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    Dit is een hele oude discussie.
    is geluid geluid als er niemand is om het te horen?

    Er moet in de steentijd enorm gepassioneerd muziek gemaakt zijn maar dat helpt de relevantie geen steek op de muziek van nu.
    Dus? 3456789

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ik zeg altijd: hoe leg je het aan iemand uit? En eigenlijk kun je het niet uitleggen en het hoeft ook niet. Degene die het begrijpen hebben geen uitleg nodig en degenen die het niet begrijpen kunnen het niet begrijpen, willen het niet begrijpen en dus is elke moeite tevergeefs.

    Waar het om gaat is het heilige vuur dat woedt diep van binnen in de echte kunstenaar en dat soms iemand anders aansteekt. En we hebben het hier hopelijk niet over smaak want dan gaat de hele discussie naar de bak kansloos.

    Ik weet dat dit arrogant klinkt, maar zo is het niet bedoeld. Elke muzikant kent die zeldzame momenten dat alles in elkaar valt en het 100% klopt. Dat moment is vaak snel weer voorbij, maar het is het mooiste wat er is.
    Bam!
    Dit is 'm wat mij betreft ook, elke opname, elke song waar ik in duik, elk optreden dat ik doe ben ik eigenlijk op zoek naar die momenten waarop alles samen valt.
    Daarom is samenwerken zo leuk maar soms ook frustrerend, want in je eentje zit je maar en doe je maar wat, maar als je met twee of meer mensen bent is het meteen duidelijk wanneer het er wel en wanneer het er nog net niet is.
    Laatst gewijzigd door Tristan; 17 mei 2011 om 21:17

  8. #38
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Music

    Juist, het samenvallen, gelijktijdig uiten van dezelfde emotie in een groep mensen. Dat kan dan ook nog overslaan naar publiek en da's wel het ultieme dat je als muzikant kan meemaken.
    Ironisch genoeg heb ik dat juist een paar keer meegemaakt bij, al eerder genoemd, het spelen in een U2 coverband Authentiek? Mijn ballen, maar dat wisten we ook en dat maakten we ook duidelijk. Liefhebbers: ja. Publiek: idem dito. Als je dan hoogtepunten uit de carrière van een band speelt en je geeft jezelf er volledig in, ben je niet origineel maar toon je in ieder geval emotie en ik vermoed ook integriteit en authenticiteit.
    Maar dat mogen de musicofilosofen uitmaken
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  9. #39

    Standaard

    Wat ik dus ook al zei muziek is gevoel, ook al cover je alle nummers van de wereld zonder gevoel is het niets,crap,waardeloos,enz.
    Je kunt makkelijk authentiek zijn als je een nummer covert als je maar voelt wat je speelt of zingt. Dan merkt het publiek dat ook wel hoor.
    Kijk ik heb een aantal concerten bezocht waar bij de artiest me normaal in vervoering bracht maar een concert helemaal niets liet voelen omdat ze er even niet met haar hart en ziel bij was.
    dus als ik me nu zelf kloten voel en me gitaar speel krijg ik vaker te horen dat het lekker klinkt dan wanneer ik blasé ben en alleen maar oefen. om maar eens een voorbeeld te noemen

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 mei 2011
    Locatie
    België
    Berichten
    303

    Standaard

    hm,

    ik vind nog altijd dat je in de studio niet moet overdrijven, zet nooit op cd wat je live niet kunt brengen want dan ben je in mijn ogen gewoon een blaaskaak. Bekende artiesten genoeg die dit doen, maar daar gaat het dan, speel je voor de liefde voor muziek, of om geld te gaan verdienen. Fouten moeten kunnen, zolang het er niet over gaat uiteraard, en techniek is zeker belangrijk, maar zeker niet het belangrijkste. Mijns inziens is gevoel nog altijd 80 % hetgene dat de muziek maakt. En ja, wat een ander van mijn muziek vind zal me worst wezen, zolang ik er maar van geniet

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top