Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Mijn buurman werkt dagelijks met dit soort gereedschappen, en de Bosch Blue voldoet wat hem betreft niet aan de verwachtingen. Makita is een stuk beter.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Als je dagelijks met die machines moet werken, dan kan ik me voorstellen dat je een betere / meer ergonomisch / minder trillend apparaat wilt.
    Als je een bovenfrees koopt, dan snap ik het ook nog (minder speling/afwijking haaksheid frees t.o.v. voet etc.).
    Maar als je hobbymatig met een decoupeerzaag zaagt zie ik het nut even niet om er flink veel geld voor neer te klappen? Met een decoupeerzaag zaag je per definitie al niet zuiver, zeker als je krappe bochtjes probeert te zagen in knetterhard hout (buigen van de zaagbladen). Dit gebeurt met een dure machine toch net zo goed als met een goedkope?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard

    Dit gebeurt met een dure machine toch net zo goed als met een goedkope?
    mijn ervaring is dat een goede degelijke machine met daarbij een kwaliteitszaagblad wonderen doet.
    zagen is niet alleen de machine maar ook de aanvoersnelheid van het materiaal.
    dus als je een goedkope machine hebt kun je veel goed maken met een goed zaagblad en aangepaste snelheid

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Als je dagelijks met die machines moet werken, dan kan ik me voorstellen dat je een betere / meer ergonomisch / minder trillend apparaat wilt.
    Als je een bovenfrees koopt, dan snap ik het ook nog (minder speling/afwijking haaksheid frees t.o.v. voet etc.).
    Maar als je hobbymatig met een decoupeerzaag zaagt zie ik het nut even niet om er flink veel geld voor neer te klappen? Met een decoupeerzaag zaag je per definitie al niet zuiver, zeker als je krappe bochtjes probeert te zagen in knetterhard hout (buigen van de zaagbladen). Dit gebeurt met een dure machine toch net zo goed als met een goedkope?
    Makita is niet duurder dan Bosch Blue, volgens mij.

    Overigens is een beetje kwaliteit wel gewenst hoor. Ik heb nu een decoupeerzaag van een paar tientjes, Skil geloof ik, en dat doe ik dus nooit weer. Ik gebruik het niet zo vaak, maar als ik iets gebruik, wil ik wel dat ik het ook kán gebruiken. Anders grijp ik alsnog mis, en daar heb ik een hekel aan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    in principe ben ik natuurlijk ook voor enkel high end stuff maar in praktijk hangt het er van af waarvoor je een machine nodig hebt. Ik heb een supercheap bandschuurmachientje dat al 20 gitaren prima meegaat. Idem voor de wipzaag (zoals gezegd, er kan toch niet nauwkeurig mee gewerkt worden, ook niet met een dure).
    Bovenfrees is een echt precisie instrument en bovendien levensgevaarlijk, dus daar zal ik niet op besparen.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Ha, mijn bovenfrees is nou net het enige stukje budgetgereedschap wat wél fatsoenlijk werkt. Dingetje van de Aldi van 4 tientjes, die heb ik al zeker 5 jaar en heb er al het nodige mee gefreest, maar hij blijft het prima doen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #17

    Standaard

    Nou lees ik toch echt dat de topic starter een body wil zagen met een wipzaag (leuk woord). Ik denk dat dat met geen enkele decoupeerzaag gaat lukken. 45 mm dik hardhout, dan gaat je zaag "zoeken". Een scheve zaagsnede is dan het resultaat.
    Of zijn er hier mensen met betere ervaringen, ben wel benieuwd.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RelicBert Bekijk bericht
    Nou lees ik toch echt dat de topic starter een body wil zagen met een wipzaag (leuk woord). Ik denk dat dat met geen enkele decoupeerzaag gaat lukken. 45 mm dik hardhout, dan gaat je zaag "zoeken". Een scheve zaagsnede is dan het resultaat.
    Of zijn er hier mensen met betere ervaringen, ben wel benieuwd.
    Ik heb toch al ettelijke hard ash bodies met een gewoon wipzaagje uitgezaagd. je blijft ook met een lintzaag iets van de lijn om daarna met de bovenfrees en mal de zaak perfect op maat te frezen; bij een wipzaag blijf je gewoon twee mm verder van de lijn wegens risico van scheeflopen.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Ik heb toch al ettelijke hard ash bodies met een gewoon wipzaagje uitgezaagd.
    Dus zó is de Guttlin vorm ontstaan !?

    (sorry Barno, dat was een inkoppertje)
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Dus zó is de Guttlin vorm ontstaan !?

    (sorry Barno, dat was een inkoppertje)

    ik slaag er wel in telkens exact dezelfde scheefzaagfactor toe te passen ...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top