Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Beginnen met bouwen

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2011
    Locatie
    Anonymous
    Berichten
    491

    Standaard Beginnen met bouwen

    Hallootjes,

    Na een aardig tijdje te hebben gekeken naar de uber sexy zelfbouw gitaren die op dit forum gepost worden, zat ik zelf ook te denken om compleet zelf iets te gaan maken.


    Ik zat te denken aan een kopie van een Fender Esquire uit '49
    Nu heb ik natuurlijk geen verstand van houtbewerking en/of elektro dus ben benieuwd hoe ik het er van af zal brengen.

    Ik ben er nog niet uit wat voor hout ik ga gebruiken en wat ik voor pickup zal nemen.

    Dus als iemands tips ofzo dan zijn deze zeker te weten welkom

    Groets Rohta
    I can feel the thunder that’s breaking in your heart
    I can see through the scars inside you
    I can feel the thunder that’s breaking in your heart
    I can see through the scars inside you

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Je zou helemaal Fender kunnen gaan: essen body, esdoorn hals, rosewood fretboard, 3 single coil pickups van willekeurig welk merk en afwerken met nitro lak... met look-a-like hardware van Guitarsupplies of een dergelijke site. Bouwtekeningen en bedradingsschemas genoeg op het www.
    Of je kan creatief gaan doen, een kijkje nemen in het geweldige houttopic, kijken naar andere gitaren wat jij daar mooi/sterk aan vind, en zelf een ontwerp maken.

    Voor het overige... iedere bouwer bouwt op een eigen manier. Dat maakt het een leuke hobby. In het ideale geval heb je minimaal een lintzaag en kolomboor (mijn mening) maar zelf kom ik al aardig ver met een decoupeerzaag en bovenfrees.

    Kortom: kijk creatief naar gereedschap, hardware en houtsoorten. En bereid je erop voor dat de eerste gitaar niet perfect word, maar iedere volgende (hopelijk) wel mooier en creatiever. Je zal al doende moeten leren, en dat vind ik zelf het leukste. En ook van fouten leer je veel. Ken je adressen, verzamel gereedschap, en zoek uitgebreid op dit forum. Dat is mijn advies voor beginnende bouwers.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2011
    Locatie
    Anonymous
    Berichten
    491

    Standaard

    Heb een tijdje zitten lezen en zat te denken aan een Essen body, Maple neck. Maar zit nog te kijken naar een fretboard. ik zat te denken aan rosewood gewoon omdat dat "vertrouwd" voelt/klinkt. Als pickup zat ik te denken aan een humbucker en wou een stringthrough gaan maken. En natuurlijk ook dat kapje zoals in het plaatje wil ik proberen er op te maken.
    I can feel the thunder that’s breaking in your heart
    I can see through the scars inside you
    I can feel the thunder that’s breaking in your heart
    I can see through the scars inside you

  4. #4

    Standaard

    Een Esquire had een single coil; dat kapje is een metalen kap die de brug en het element bedekt.



    Zo zonder die kap:



    Dit was de bedrading, althans in de jaren '50; ik weet niet of dat in '49 ook al zo was:

    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    je kan voor een rosewood toets gaan. maar de echte esquire feel (en looks) zitten voor mij ook in de one piece maple neck. iets moeilijker (truss rod langs achter monteren met skunkstripe maar te doen) maar zoals gezegd, rosewood is ook mooi en mss eerder aan te raden voor een first timer zonder houtbewerkingservaring.

    de "ashtray" die over de brugpup zit: mooi maar ook erg onhandig, daarom dat bijna niemand mèt speelt; no palmmuting

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2009
    Locatie
    VLEUTEN
    Berichten
    985

    Standaard

    Top forum dit, maar als je meer inspiratie nodig hebt voot Tele-achtige, dan moet je mss eens gaan kijken in het Home Depot van TDPRI.

    Belangrijkste tips:
    - zorg dat je mallen 100% smooth zijn, want iedere hobbel of kuil wordt onverbiddelijk op je dure hout gekopiëerd.
    - de hartlijn en mensuur zijn de slagaders van je project, altijd vanuit deze lijnen rekenen!

    Qua powertools gebruik ik eigenlijk alleen deco/wipzaag, bovenfrees, accuboor en kolomboor. De rest is allemaal handgereedschap. Maar vergis je niet, een hoop specialty-tools kunnen aardig in de papieren gaan lopen. Hou er rekening mee dat dit een flinke post kan zijn in je eerste project.
    Mijn knutsel pagina:
    www.gemini-guitars.nl (non-commercial)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2009
    Locatie
    VLEUTEN
    Berichten
    985

    Standaard

    Oh, en als je de gitaar toevallig dekkend gaat afwerken, dan zou ik in eerste instantie voor Poplar (tulpen) kiezen: supermakkelijk te bewerken en af te werken, qua klank +/- gelijk aan elzen en kost maar € 20- 30 voor een 1-piece.
    Mijn knutsel pagina:
    www.gemini-guitars.nl (non-commercial)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.742

    Standaard

    supermakkelijk te bewerken en af te werken, qua klank +/- gelijk aan elzen en kost maar € 20- 30 voor een 1-piece.[/QUOTE]

    Och een plank essen heb ik 4 body`s (uit 1 stuks) uitgehaald kostte me nog geen 50 euro..en de restant stukken heeft de kachel ook nog enkele dagen op gedraaid...

    Maar ja koop vooral bodyblanks...als je veel geld wilt uitgeven...
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2011
    Locatie
    Anonymous
    Berichten
    491

    Standaard

    @Nagramoth: Ik was wel van plan om dekkend te gaan afwerken.
    Maar een leek als wat ik ben :$ wat houd hartlijn en mensuur nou precies in Hartlijn lijkt mij de lijn die vanuit het midden loopt maar zeker weten die ik het niet hahah XD.

    Groets
    I can feel the thunder that’s breaking in your heart
    I can see through the scars inside you
    I can feel the thunder that’s breaking in your heart
    I can see through the scars inside you

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top