Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 10 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 100
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    hier enkele voorbeelden van twisted necks




  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    op basgitaarforum was er ook eens iemand aan een twisted nek begonnen, maar dat is helaas bij een testversie gebleven, volgens mij freesde hij het op dezelfde manier als jou
    no life without music

  3. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adrinalino Bekijk bericht
    Tja, het blijft moeilijk voor te stellen. Mensen zijn niet goed in 3D-denken.

    Dat ik het proefstukje hier heb liggen helpt veel. Ik ga het proberen uit te leggen. Neem je 2 handen en strek ze horizontaal voor je uit. De handpalmen naar beneden gericht. Deze stellen 2 opeenvolgende fretten voor. De denkbeeldige snaren lopen erboven. Als je bij jouw rechterhand de tippen van de vingers iets optilt en de pols net zoveel verlaagt dan heb je een idee. Buig nou een denkbeeldige snaar over de linker fret en zie dat de hoogte tot de rechter toeneemt.

    Groeten,

    Aad.

    het grootste ergonomische voordeel lijkt mij dat de hals meer naar je toe draaid. Hierdoor hoef je je pols minder te draaien bij barre akkoorden.

    zelf kon ik het ook niet goed bedenken of nou de fret afstand groter wordt bij het benden. om dit voor mij te zien heb ik 2 potloden gepak en voor mij neer gelegd. het potlood dichtst bij mij heb ik aan de linkerkant omhoog getild, deze moet de locatie van de E (bovenste) voorstellen. Hierdoor zag ik dat de afstand inderdaad groter wordt.

    Ben benieuwd wat voor moeilijkheden er ontstaan.

    Maar netjes gedaan! ook de body!

  4. #44

    Standaard

    Met te kiezen voor drie latten waartussen fineer geplakt wordt heb ik het mezelf flink lastig gemaakt. Makkelijker zou het geweest zijn om 2 of 3 stukken op elkaar te lijmen en daar dan een hals uit frezen. Maar goed we hebben deze weg gekozen en ik ga er dus voorlopig mee door. Als het niet lukt heb ik nog genoeg hout over om het op de laffe manier te doen.








    Bij Jane was de hals na het verlijmen van de toets niet recht meer. Waarschijnlijk kwam dit doordat ik, om de toets te beschermen en om de kracht te verdelen, een balkje gebruikte tussen de klemmen en de hals. Ik vermoed dat dat balkje niet helemaal recht was. Achteraf kon ik dat goed corrigeren door de hals tegen een grote schuurband te houden. Met een getordeerde hals is dat onmogelijk. Om de eerste 2 latjes met fineer ertussen recht te verlijmen heb ik een balk vurenhout genomen en daar ook het getordeerde profiel in gefreesd. Tegen deze balk heb ik vervolgens de latjes geklemd. Het profiel van de latjes is niet vlak dus de andere kant van de latjes kan je niet met vlakke blokjes beschermen maar moet ook met stukjes profiel worden beschermd. Ik heb hiervoor het proefstukje in stukjes gezaagd. Het resultaat was bevredigend.

    Daarna het halspenkanaal gefreesd. Helaas ben ik door een rekenfoutje iets te ver door gegaan. waardoor er straks een groef in de headstock loopt. Jammer maar niets aan te doen op dit moment. De eerste scheepstimmerman die me het timmervak geleerd heeft vertelde me eens dat alle timmermannen fouten maken maar de goede weten het beter te verbergen... Ik maak er wel een mooi inleg werkje van.



    Daarna de toets erop gelijmd. Toen 2 stukken notenhout om de headstock te verbreden.

    Ik merk wel dat de zin om te klussen een stuk minder is dan wanneer je niet overdag werkt. De reden dat ik het nu doe is puur omdat ik zo nieuwsgierig ben hoe een getordeerde hals speelt. Ondertussen ben ik wel bezig met het ontwerp van een mooie vintage versterker.

    Hoi,

    Aad.

  5. #45

    Standaard

    De bouwvak ligt even stil dus ik heb weer tijd om aan mn vliegende drol te werken. Het rond frezen van de toets met behulp van de ronde geleiding ging best aardig. Als ik meet met een rij zitten er hele kleine afwijkingen in ( +/- een halve mm). Aan een kant is ie een beetje hol en aan de andere kant een beetje bol. Ik heb besloten eerst de achterkant rond te maken voordat ik de toets precies recht ga schuren omdat er spanning in de achterkant kan zitten en de hals daardoor weer een klein beetje krom trekt. Bij veelvuldig proefspelen in vele winkels heb ik gemerkt dat ik dikke halzen lekkerder vind spelen dan dunne shred nekken. Ik kan harder knijpen op een dikke plank dan op een blaadje. De hals is nu over de hele lengte 25 mm dik met een toetsronding van 7,5 inch. Als me dat niet bevalt kan ik er altijd nog de schuurmachine op zetten.






    De achterkant van de kop. Ik had gehoopt dat de overgang van het esdoorn en noten strakker zou zijn maar de hoek is zo flauw dat het haast geen scherpe rand kan zijn.


    De voorkant is nog lelijker dus daar plak ik later een stukje fineer overheen.


    Met de hals in de body geklemd valt het op dat de toets onder de huidige body uit komt. De brug zal door de torsie aan een kant nog dieper liggen. Er zal dus een stuk body weggehaald moeten worden of er moet een wigvormig stukje onder de voet van de hals ingelegd worden. Ik ben er nog niet over uit.


    Met de hals op zn plek voelt het al helemaal geweldig. Alles valt op zn plaats.

    Morgen weer verder knutselen...

    Hoi,

    Aad.

  6. #46

    Standaard

    Aad, ik moest gisteren nog aan dit project denken; vroeg me al af of het misschien in de haard was geëindigd

    Goed om te zien dat je onverdroten verder gaat! Heb je al enig idee hoe je het vlakken van frets gaat aanpakken?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #47

    Standaard

    Het vlakken van de frets kan volgens mij maar op een manier, namelijk met een heel dunne rij (3-4 mm) en dan in de richting van de snaren. Misschien werkt het wel als je een ronde staf beplakt met schuurpapier. Eerst maar eens even de fretslots zagen.

    Hoi,

    Aad.

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2011
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    630

    Standaard

    Ik volg het nu ook al even. Ook ik zal wel moeite hebben met 3D-denken , want ik kan me maar niet voorstellen hoe die - rechte - trussrod z'n werk doet t.o.v. de tordeerde toets ..
    Maar boeiend is het zeker
    Gear :Yamaha SG500B , Ibanez SX90 BK , Martin D-15
    'long as my guitar's got strings on it - I don't give a shit

  9. #49

    Standaard

    De rechthoekige trussrod trodeert gewoon mee met de hals. Hierdoor staat ie lokaal gewoon haaks op de toets.

    Hoi Aad.

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2010
    Locatie
    Muizen
    Berichten
    1.881

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door INOXROX Bekijk bericht
    Ik volg het nu ook al even. Ook ik zal wel moeite hebben met 3D-denken , want ik kan me maar niet voorstellen hoe die - rechte - trussrod z'n werk doet t.o.v. de tordeerde toets ..
    Maar boeiend is het zeker
    Tip: dit gebouw staat ook recht en de centrale as is dan de truss rod:

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top