Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 100
  1. #1

    Standaard Building the Flying Turd

    Tja, mn eerste gitaar is bijna af en ik heb nog steeds die stukken amerikaans noten liggen. Bij Jane was het de bedoeling om een hele mooie gitaar te maken. De Flying Turd word een gitaar die compromisloos prettig speelt. Het uiterlijk staat volledig op de 2e plaats. Als ie mooi wordt is dat meegenomen. Of ik snel 'm af krijg is niet zeker. Maandag begin ik weer met werken en ik weet nog niet hoeveel zin ik heb in gitaarbouwen na een dag timmeren.

    Het idee is om een gitaar te maken die jou als het ware knuffelt. Een hand op je linker been, een op je rechter en haar schouder tegen je borstkas. Het is me opgevallen dat ik mn pols helemaal moet buigen en hard moet knijpen als ik bijvoorbeeld een F barre akkoord pak. Mn pezen doen dan een beetje pijn. Daarom ga ik proberen een getordeerde hals te maken. De brug en de kam liggen dan niet in een vlak. Op het internet zijn hiervan een paar voorbeelden van te vinden.

    Om de vorm van de Flying Turd te bepalen heb ik een stuk MDF gekocht en alle stukken weggezaagd die me in de weg zaten.



    Het resultaat is zoals te verwachten was niet echt sexy.



    Toen de mal klaar was eerst de 2 grote stukken aan elkaar gelijmd. Om het verschuiven te voorkomen tijdens het lijmen heb ik er aan een kant 2 kleine spijkertjes ingeslagen waarna ik de koppen eraf geknepen heb. Ik weet niet meer wie die tip gaf op dit forum maar het scheelt een hoop gestress.



    Daarna een paar rest stukken tegen de grote stukken gelijmd.

    Morgen verder klooien. Helaas geen lintzaag ter beschikking dus dat wordt hakken met de decoupeerzaag :-(.

    Groeten,

    Aad.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    toffe insteek, ergonomie
    ook benieuwd hoe je die getordeerde hals gaat voor mekaar krijgen.

    enige waar ik mijn bedenkingen bij heb: het model dat je nu hebt gaat door body grootte heel zwaar zijn, notenhout lijkt me ook niet het lichtste hout. en gewicht is toch ook een onderdeel van ergonomie...

    succes met de bouw, ik volg'm

  3. #3

    Standaard

    Tja daar ben ik ook benieuwd naar. Eerst maar eens de grote stukken eraf hakken dan verder kijken. De body hoeft natuurlijk nergens echt dik te zijn. Rond dat wel.

    Groeten,

    Aad.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Zalig, ik ben ook al een tijd met dat idee aan het spelen, maar omwille van een degelijke afstelling, niet goed weten hoe ik de de frets perfect vlak krijg, en het maken van een getordeerde hals en toets, durf ik het gewoon niet aan ...
    Ik heb nog geen degelijke manier gevonden (waar ik 100% tevreden van ben) om het te maken, dus het blijft 'on hold'
    Het is eigenlijk de volgende stap na waaier frets en een spievormige klankkast.
    Ik ben benieuwd naar jou bevindingen !

    Waarschijnlijk ben je deze site al wel eens tegen gekomen tijdens je zoektocht:
    http://buildingtheergonomicguitar.com/
    Hoewel er meestal met body-vorm wordt gespeeld is het wel super interessant !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 december 2002
    Locatie
    Schinnen
    Berichten
    2.757

    Standaard

    Adrinalino, ben je bekend met de gitaren van Steve Klein?

    Die zijn namelijk ook volgens jouw principe ontworpen.

    Al is het wel vrij duidelijk dat Steve Klein ook naar de Ovation Breadwinner heeft gekeken.
    "Wie niet is ingeënt kan de pokken krijgen"
    - Willy Alberti

  6. #6

    Standaard

    Ik heb een tijd geleden een website gevonden van een kunstenaar/houtbewerker/gitarist die hetzelfde deed, maar dan tot het uiterste.
    Ik weet niet meer precies welke website het was, maar de man was begonnen met een vrij dik stuk mahonie voor de body en heeft de achterkant van de body zo uitgecarved dat zijn bekken als het ware half in de gitaar kwam te liggen. Het zag er enorm comfortabel uit.

    Misschien weet iemand anders welke website het was, want ik ben hem helaas kwijt.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wouter J Bekijk bericht
    Adrinalino, ben je bekend met de gitaren van Steve Klein?

    Die zijn namelijk ook volgens jouw principe ontworpen.

    Al is het wel vrij duidelijk dat Steve Klein ook naar de Ovation Breadwinner heeft gekeken.
    Wouter,

    Zit ik net mijn post in te kloppen dat di Klein erg op de Breadwinner lijkt, heb je je post al zelf aangepast met hetzelfde fotootje wat ik op het net had gevonden. . Prachtig model trouwens, de Breadwinner.
    Laatst gewijzigd door heinz3110; 8 mei 2011 om 10:11 Reden: Wouter was me voor.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Er zijn oplossingen om het gewicht probleem te tackelen bij ergonomische vormen. Dat IS belangrijk, gewicht en body/neck balans is een serieus component van ergonomie.
    Alleen een knuffelvorm schept weer andere problemen, zo simpel ligt het niet natuurlijk.

    Laatst gewijzigd door Pepe; 8 mei 2011 om 10:29
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    voor n knuffelgitaar zou ik toch liever een vrouwennaam zoeken (al hebben mijn gitaren geen namen)

    Ben wel benieuwd naar het eindresultaat!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sanderltd Bekijk bericht
    Ik heb een tijd geleden een website gevonden van een kunstenaar/houtbewerker/gitarist die hetzelfde deed, maar dan tot het uiterste.
    Ik weet niet meer precies welke website het was, maar de man was begonnen met een vrij dik stuk mahonie voor de body en heeft de achterkant van de body zo uitgecarved dat zijn bekken als het ware half in de gitaar kwam te liggen. Het zag er enorm comfortabel uit.

    Misschien weet iemand anders welke website het was, want ik ben hem helaas kwijt.

    that would be this one?
    http://www.youtube.com/watch?v=gdGp-H47ikg

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top