Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2009
    Locatie
    VLEUTEN
    Berichten
    985

    vraagje Zelfbouw hals gaat (licht) torderen, wat nu?

    Gisteren een aantal fretjes ingeslagen, maar als ik nu langs de hals kijk, dan zie ik een lichte wokkelvorming. Wat raden jullie aan? Het is een 24" esdoorn hals met pallisander toets.

    - resterende frets inslaan en hopen dat de hals weer recht trekt
    - frets eruit en opnieuw radiusblok eroverheen trekken (dan raak ik wel de compound radius kwijt)
    - doorgaan waar ik mee bezig ben en achteraf proberen om de hals met klemmen/vocht/warmte te forceren
    - andere ideëen...
    Mijn knutsel pagina:
    www.gemini-guitars.nl (non-commercial)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2003
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.407

    Standaard

    Zijn de sleufjes voor de frets wijd genoeg? Door te krappe fret slots kunnen de frets de toets en hals vervormen.

  3. #3

    Standaard

    Met een radius blok haal je de torsie er niet uit. Ik zou de fretjes eruit peuteren en de hals eerst weer recht maken. Dat kan met een freesmal. Er bestaat al ergens een topic over hoe je dat moet doen.

    Succes,

    Aad.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2009
    Locatie
    VLEUTEN
    Berichten
    985

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johannes Bekijk bericht
    Zijn de sleufjes voor de frets wijd genoeg? Door te krappe fret slots kunnen de frets de toets en hals vervormen.
    Tja, daar zeg je me wat... De hals WAS recht, en de frets moest ik er wel met kracht inslaan. Maar dat ging niet moeilijker of makkelijker dan anders. Ik wil de slots best ruimer maken, maar ik heb alleen een 0,5mm fretzaag tot mijn beschikking. Ideëen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adrinalino Bekijk bericht
    Met een radius blok haal je de torsie er niet uit. Ik zou de fretjes eruit peuteren en de hals eerst weer recht maken. Dat kan met een freesmal. Er bestaat al ergens een topic over hoe je dat moet doen.
    De hals was recht voordat de frets erin gingen. En een freesmal om een hals recht te maken? Ik kan me daar even niets bij voorstellen...
    Mijn knutsel pagina:
    www.gemini-guitars.nl (non-commercial)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Torderen of spanningsopbouw in de hals door fretten kun je voorkomen door steeds om de beurt drie frets van de ene zijde van de hals (nut) en van de andere zijde (klankkast) in te slaan. Je werkt dan naar het midden toe.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2009
    Locatie
    VLEUTEN
    Berichten
    985

    Standaard

    Kijk, dit snijdt hout. Ik ben deze keer (vraag me niet waarom) bij 22 begonnen en tot 11 doorgegaan. De lage posities zitten er nog niet in...

    Is er nog hoop?
    Mijn knutsel pagina:
    www.gemini-guitars.nl (non-commercial)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2007
    Locatie
    Old Vleuten town
    Berichten
    2.460

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nagramoth Bekijk bericht
    Ik wil de slots best ruimer maken, maar ik heb alleen een 0,5mm fretzaag tot mijn beschikking. Ideëen?
    Ik moet het even nameten, maar volgens mij is mijn Japanse zaagje nét iets dikker. Lenen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    de franse taal klinkt prachtig, vooral als een mooie jonge franse mevrouw met kleine harde t* die uit haar rode mondje laat rollen
    fb | tet

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    heeft ook te maken met het hout van het fretboard. heb es slots moeten ruimen bij een ebben board omdat dat meer weerstand gaf dan rosewood of maple en dus meer spanning waardoor de neck in een boog ging staan.

  9. #9

    Standaard

    Dit is onder andere één van de redenen waarom ik vanaf de bouw van mijn tweede (rommel)gitaar de toets eerst prepareer op een stevige vlakke onderplaat. Toets met dubbel klevend plakband vastzetten, fretten inkloppen (gaat véél beter wanneer er een stevige plaat onder zit) en het geheel zelfs vlakken. Pas daarna verlijm ik de -rechte/vlakke- hals en toets, die ik stevig tegen een paar rechte kepers aanspan. Het lijkt me gewoon logischer/beter om de verlijming te laten gebeuren mét de fretspanning reeds aanwezig dan die spanning er achteraf op te zetten. Al moet ik moet toegeven dat dit een manier is die ik (ook hier) zelden toegepast zie, maar die nochtans prima werkt.

    Maareuhh.., daar is jouw probleem natuurlijk niet mee opgelost, Nagramoth.. (sorry)



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top