Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard snaren wel of niet door een telebody?

    Ik ben bezig met een holowbody telecaster. De body is van mahony,de voorzijde van een of ander afrikaans hout en de achterzijde wordt van 6 mm dik esdoorn. (restanten)
    Nu heb ik het liefst altijd de snaren door de body...maar wat ik me afvraag zou het verschil maken quo geluid, sustain oid als de snaren niet door de body lopen maar door de achterzijde van de brug?
    Iemand ervaring ermee en speciaal dan voor een uitgeholde telecasterbody?

    JJ
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik heb een reeks van drie tele achtige gitaren gebouwd met hetzelfde hout: swampash. eentje heb in toploader gemaakt. en ja, er is een verschil, zo danig zelfs dat ik de gitaar toch nog ga voorzien van stringthrough gaten.

    het klinkt wat ieler in het mid.

    er zijn bouwers die beweren dat toploader zeker zo goed kan klinken als stringthrough maar mijn ervaring is dat, zeker voor een tele, je best door de body gaat. maakt ook uit in snaarspanning en dus twang. bij Sthrough is het allemaal wat strakker

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    @barno: wat je beschrijft is dat anders of beter? Voor m'n gevoel maakt dat uit.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Als een Tele minder mids krijgt, zou ik dat eerder als slechter dan als anders beoordelen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rijsberman Bekijk bericht
    @barno: wat je beschrijft is dat anders of beter? Voor m'n gevoel maakt dat uit.
    de twee tele's die ik met ST bouwde klonken beide een stuk gebalanceerder, vooral door de aanwezigheid van voldoende mid (toch de belangrijkste frequenties voor een gitaar.) de toploader klinkt een pak dunner. normaal ben ik de eerste om te zeggen dat geluid resultaat is van vele parameters maar omdat deze gitaren qua specs kort bij mekaar zaten, denk ik dat dat komt door de brug. ik ga het veranderen, mss dat ik daarna nog meer zekerheid heb.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    de twee tele's die ik met ST bouwde klonken beide een stuk gebalanceerder, vooral door de aanwezigheid van voldoende mid (toch de belangrijkste frequenties voor een gitaar.) de toploader klinkt een pak dunner. normaal ben ik de eerste om te zeggen dat geluid resultaat is van vele parameters maar omdat deze gitaren qua specs kort bij mekaar zaten, denk ik dat dat komt door de brug. ik ga het veranderen, mss dat ik daarna nog meer zekerheid heb.
    Ik probeer toch vaak voldoende hoog te verkrijgen,het typische telegeluid en das moeilijker dan voldoende midden te verkrijgen.....
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    [/QUOTE]Toch maar besloten om de snaren door de body te laten lopen...en jawel 3x een boortje (4 mm) die afbreekt in hetzelfde gat...nog nooit meegemaakt....wat erger is krijg de restanten maar eens uit het hout...
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top