Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard Werken met koolstofpaneel

    Koolstofpaneel is waarschijnlijk het meest spraakmakende mangemaakte bouwmateriaal van de laatste 10 jaar. Het is licht en flexibel, vervormt niet, en is sterker dan vliegtuigaluminium. Bovendien reageert het door de gewoven structuur op lichtinval dus het ziet er erg futuristusch uit.


    Ik heb van wat reststukken, die een goede vriend van mij kon regelen bij Ten Cate, wat gitaaronderdelen gemaakt. Op internet zijn meer voorbeelden te vinden. Er zijn steeds meer hobbyisten die dit spul ontdekken, en daarmee de risico's.

    Een paar dingen die je moet weten. Dunne platen koolstofpaneel (ca 1mm) kunnen goed worden bewerkt met gereedschap geschikt voor metaal zoals decoupeerzagen en boormachines. Er komt echter wel een zeer fijn poeder af (vooral bij vijlen), en dat poeder is geleidend en zal je computervoeding slopen (en misschien ook elektrisch gereedschap) als het ermee in aanraking komt. Het is ook niet prettig om in te ademen hoewel je er niet direct veel van merkt. Vanwege de splinterachtige structuur is het veilig om aan te nemen dat het een aantal longblaasjes zal beschadigen als je het inademt. Een P2 (of zelfs P3) masker is aanbevolen.

    Splinters worden niet uitgezweerd, immers de koolwaterstof verbinding komt ook in je lichaam voor. Splinters zullen zich erg thuisvoelen en kunnen misschien op de lange termijn zorgen voor onderhuidse vergroeiingen (eigen inschatting). Beter safe dan sorry, draag handschoenen of verwijder splinters op de rigoureuze manier (scalpel/naald).
    De deeltjes zijn niet kankerverwekkend. Van koolstof worden echter wel nanotubes gemaakt, waar we nog veel van gaan horen, en die tubes kunnen wel kankerverwekkend zijn als ze langer zijn dan 1/50e mm. Dit komt omdat de structuur dezelfde is als die van asbest. Men is hier uitgebreid mee aan het testen en de kans is klein dat hobbyisten hier veel mee in aanraking komen.


    Tot zover alles wat ik weet of denk te weten. Opmerkingen of aanvullingen zijn vanzelfsprekend welkom. Het is lastig materiaal om aan te komen maar je kan er zeer praktische stukjes bling mee maken.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Dat zijn goede waarschuwingen. Die neem ik dankbaar ter harte.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2010
    Locatie
    Markelo, Overijssel
    Berichten
    283

    Standaard

    handig maar hoezo, zelf ervaring gehad met gesloopte computer onderdelen of splinters

    (het ziet er idd futuristisch uit en ik zou het zelf ook wel eens willen gebruiken keep up the good work )

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door broeder6x6 Bekijk bericht
    handig maar hoezo, zelf ervaring gehad met gesloopte computer onderdelen of splinters

    (het ziet er idd futuristisch uit en ik zou het zelf ook wel eens willen gebruiken keep up the good work )
    Ik heb zelf wat gegoogled uit bezorgdheid, en die vriend van wie ik de panelen heb gekregen heeft op zijn werk gezien hoe menig computervoeding haar laatste adem uitblies met een kostbaar stukje vuurwerk. Zelf nooit echt het geleidend vermogen onderzocht maar een wolk van vezels die stroom geleiden is voor ieder apparaat een nachtmerrie denk ik.

    Bedankt voor de positieve feedback
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  5. #5

    Standaard

    Goed dat je dat hier even aanhaalt. Ik ben jarenlang met modelbouw bezig geweest, en daar maakte ik ook vaak gebruik van koolstof.
    Nog belangrijk om even te zeggen:

    Koolstof breekt, waar plastic of aluminium buigt. Het is dus niet zo dat koolstof altijd per definitie de sterkste keuze is. Het ligt eraan voor welke toepassing je het wilt gebruiken en hoeveel kracht erop komt te staan.

    Je gaat mijn inziens zelfs nog te licht over het schadelijke effect van het inademen van koolstofdeeltjes.
    Het effect van het vijlsel van koolstof is absoluut niet te onderschatten. 1 keer onvoorzichtig te werk gaan bij het zagen van koolstof kan al snel kortademigheid tot gevolg hebben, om nog maar te zwijgen over de gevolgen op langere termijn.
    Koolstof bewerk je dus best:
    - In een goed geventileerde ruimte, liefst met afzuiging
    - Met water, zodat de meeste stofdeeltjes niet kunnen wegdwarrelen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Bedankt voor de aanvulling
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top