Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 12 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 113
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard Het Grote Tape Topic

    Mooi spul zeg, die ouwe bandrecorders! Apart draadje voor nu, post hier je tape spullen!
    Wat is het, wat doe je ermee, hoe klinkt het? foto?

    Ik heb sinds kort door wat tape met je geluid kan doen! Heb nu 3 recorders thuis, waarvan er (helaas maar) één erg ok is, dat is de Akai GX 600 db. Freaky mooi ding zeg, en ik heb zojuist 2 NAB adapters en 2 alu 26cm spoelen (TEAC, TKD) besteld, nog mooier!



    Mooi zeg, ik ben druk bezig mn beste muziek op de banden te zetten, en dan heerlijk naar luisteren! Die spoelen werken echt hypnotiserend om naar te kijken! en natuurlijk de klank, wauw! Nu schijnt dit niet zo`n top recorder te zijn, maar ik vind het al erg mooi, deze heeft echt geen ruis, en het laag is heel veel vetter. Alle muziek krijgt een soort extra sausje mee, heel diep! Ik hoor vreemd genoeg dingen in (mijn eigen) opnames terug die ik nooit eerder hoorde! (hoe kan dat?)

    Nu luister ik er voornamelijk nog mee, maar ik wil ook een proberen hierop te masteren (aangezien het beter lijkt te klinken), en helemaal gaaf zijn de effecten die je kan maken hiermee! lo-speed opnemen (drumloops) en dan hi-speed afspelen geeft een te gekke D`n`B sound! En andersom kan je ook gaave spacy dingen maken, vooral met gitaar bijvoorbeeld. Heerlijk, echt iets voor mn dub tracks.

    Nu jullie!

  2. #2

    Standaard

    Ik heb deze Revox:


    Werkt volgens mij niet helemaal perfect meer, maar opnemen & afspelen nog wel gewoon. Ik heb een keer geprobeerd hem als tape-echo te gebruiken (dat scheen te kunnen nml) maar dat is me niet gelukt.

    Op de banden die erbij zaten stonden allemaal opnames van oa het oude bandje van m'n pa. Wel leuk om terug te luisteren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richwoodje
    Nee, dit is Bob Dylan noch Roger Waters, het is Niels D.
    Dingen die ik opgenomen/geproduceerd heb: Soundcloud

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    prachtig ding hee

    Weten jullie misschien wat de deal is met metalen 26cm spoelen, NAB adapters en kelken?
    Zoals op mijn recorder te zien is zitten daar kunststof spoelen bij, die geen adapters nodig hebben.
    Wil je echter zo`n flitsende metalen reel moet je NAB adapters hebben. WAAROM is dit zo gemaakt?
    Heb net wat besteld dus, maar dat spul is flink aan de prijs! Nieuw zijn metalen spoelen E40,-/stuk , NAB adapters E40,-/stuk en die kelken zijn helemaal gloeiend duur (130 euro 2e hands?!).
    Het lijkt me dat de productieprijs van die dingen niet hoog ligt, waarom kost het dan zoveel, en waarom zijn niet alle spoelen zo gemaakt zodat je géén adapters nodig hebt?

    Heeft een metalen reel met NAB kelken echt voordelen, of is het puur iets cosmetisch waar mensen op geilen?
    Laatst gewijzigd door skabouter; 29 april 2011 om 15:04

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    De professionele machines hebben die adapters standaard en vroeger kostten die dingen ongeveer niks. Maar sinds tape weer helemaal in raakt gaan de prijzen gigantisch omhoog. Je zou eens een echte machine moeten proberen Arjen, een goed afgeregelde Studer of een Telefunken. Ik heb nog een M10 staan met Neumann electronica er in en een Philips Pro50 uit eind jaren 50, volledig buizen.

    De consumentenmachines zoals jij hebt van Akai en de Revox A77 kan ook heel goed klinken, mits 38 cm en twee sporen. De best klinkende consumentenmachine is de Tandberg TD20A halfspoor 38cm/s.

    Je zou eens met twee inch tape moeten opnemen en een echte machine.
    Ik zag Ben Saunders in Engeland in een studio met nog zo'n oude EMI tafel met van die halfronde lichtfaders, die de Beatles ook gebruikten en ik zag daar een paar oude Neumann M49's staan. Ben's album is al goud en volgens mij met tape opgenomen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    ik weet dat er veel betere zijn, zo hoor ik ook goeie dingen over TEAC. Maar die bandrecorders zijn wel heel erg duur, ik ben nog even aan het verkennen. Voorlopig bevalt deze consumentenbak wel, idd op hi-speed 2 sporen opnemen, klinkt goed! overigens 19cm/s, niet 38cm/s als ik het goed heb. Moet eerst het wereldje een beetje leren kennen, de do`s en don`ts, voordat ik overhaast een te dure taperecorder ga kopen

    Zijn er eigenlijk nog fabrikanten die weer echte nieuwe tape recorders maken, voorzien van bijvoorbeeld nieuwe technologische snufjes? Lijkt me best dat de ouwe vetheid van tape, gecombineerd met 40 jaar technologische ontwikkeling kan zorgen voor hele mooie apparaten die prachtig opnemen. Misschien komt dat wel. Helemaal als de chinese markt daarop inspringt, dan gaan ook de prijzen weer omlaag (zelfde verhaal als met de mics van tegenwoordig).

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Is er al een onderwerp als: "Laat hier je vintage hifi spul zien" ?
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    geloof het niet, je kan er natuurlijk er natuurlijk een topic voor aanmaken, maar dan niet hier, het heeft weinig met recording te maken...mss in offtopic? Daar zijn echt wel mensen voor, goed idee!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    Helaas niet veel repons hier, niet genoeg liefhebbers kennelijk?
    Heb nu mailcontact met iemand op een bandrecorderforum (moderator), ga me mss daar ook maar eens aanmelden
    Laatst gewijzigd door skabouter; 5 mei 2011 om 12:53

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Mooi, die grote Akai machines, en zéér degelijk.
    Zelf heb ik ook nog 2 spoelenmachines, een kleinere Akai 4000DS uit 1978, nog wel goed maar met heel veel draaiuren.
    En een grote TEAC A-3440, met DBX compander.
    Laatst gewijzigd door piezo; 4 mei 2011 om 22:42
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  10. #10
    Bert Gitaar
    Guest

    Standaard

    Ik denk dat deze hier ook wel past. Het is een taperecorder.
    Ooit nieuw in 1993 gekocht en het werkt nog steeds goed.
    Alleen goede tapes vinden wordt moeilijk. Zeer pretttige recorder om mee te werken.

    [IMG][/IMG]

    Ook nog wel een oude Akai 4000DS staan maar die piept alleen nog en een Philips bandrecorder uit ongeveer 1948. (ook defect)

    [IMG][/IMG]

    De enigste keer dat ik nog zo'n Philips bandrecorder gezien heb is in het Philips museum.
    Laatst gewijzigd door Bert Gitaar; 5 mei 2011 om 10:55

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top