Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Fretboard scallopen

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard Fretboard scallopen

    Hey,

    Ik speel de laatste tijd niet zo veel meer over mijn london city spitfire strat. Op zich vind ik hem toch wel lekker spelen en klinken. Dus ik zit er aan te denken om er meer een hardrock stratje van te maken. Dus andere pups etc. Nou leek het me ook wel leuk om de neck te scallopen. Ik heb een vader die heel goed in houtbewerking is. Dus die wil dat misschien wel proberen als hij tijd heeft.

    Maar wat is nou de beste manier om dit te doen? Waar moet ik rekening mee houden? Hoe diep? etc.

    Hoeveel kost het trouwen ong. om het te laten doen? Meer dan de waarde van de gitaar verwacht ik.

    Alvast bedankt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    laten doen gaat kostelijk zijn: is nl veel werk. wel niet echt moeilijk.
    veiligste is met ronde vijlen. Kan ook met dremel (schuurrolletjes). daarna schuurpapier...

    Wel wat opletten, sommige gitaren hebben een dunne toets en je wil nog wat hout overhouden boven de truss rod.

    Zou ook kunnen dat er nieuwe dots in moeten (dots zitten normaal maar een dikke mm in de toets.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    laten doen gaat kostelijk zijn: is nl veel werk. wel niet echt moeilijk.
    veiligste is met ronde vijlen. Kan ook met dremel (schuurrolletjes). daarna schuurpapier...

    Wel wat opletten, sommige gitaren hebben een dunne toets en je wil nog wat hout overhouden boven de truss rod.

    Zou ook kunnen dat er nieuwe dots in moeten (dots zitten normaal maar een dikke mm in de toets.
    ok, dankje. Ik heb een esdoorn toets van 4,5-5mm. Hoe ver wil je dan gaan?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    En nog een vraagje, is het gebruikelijk om met de radius mee te scallopen? lijkt me nml wel een stuk moeilijker.

    Ik ga me er zelf maar aan wagen denk ik. mbv een dremel. Eerst even op een ouwe sloopgitaar proberen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    nee hoor je trekt je in principe weinig aan van de radius, wel goed je frets afplakken als je gaat scallopen omdat je gegarandeerd wel 1 of 2 keer uitschiet met je dremel en je dan lekker over de frets gaat stuiteren
    life sucks and then you die

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    nee hoor je trekt je in principe weinig aan van de radius, wel goed je frets afplakken als je gaat scallopen omdat je gegarandeerd wel 1 of 2 keer uitschiet met je dremel en je dan lekker over de frets gaat stuiteren
    Ok, bedankt. Moet ik ook speciale tape ofzo gebruiken? dat papiertape/schilderstape lijkt me niet al te sterk ofwel?

    En weet je ook het antwoord op de vraag hoe diep ik kan gaan trouwens? bij een maple fretboard van 4,5-5 mm?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Branco heeft de toets van zijn PRS-zelfbouw gescalloped : vanaf post 112 is te zien hoe.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Oeh wat een lastig klusje. Ik heb een dremel gekocht. Heb nu 3 a 4 frets gedaan. Ik denk dat ik het eerst maar grofweg met de dremel ga doen en dan met de vijl verder. Ik moet heel erg oppassen dat ik niet tegen de frets aankom. Er zitten al een of twee krasjes op de zijkant van twee frets.

    Ik ga denk ik gewoon elke dag een paar frets doen. Lange tijd achter elkaar hiermee bezig is voor mij niet te doen. Ik word dan te ongeduldig.

    Mijn vader had trouwens een ideetje, een heel dun metalen plaatje tegen de fret aanzetten en dan dremelen. Morgen maar proberen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2010
    Locatie
    Markelo, Overijssel
    Berichten
    283

    Standaard

    once again i have to say:

    PIC'S OR IT DIDN'T HAPPEN

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door broeder6x6 Bekijk bericht
    once again i have to say:

    PIC'S OR IT DIDN'T HAPPEN
    Nu niet meer, morgen misschien wel even.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top