Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24

Discussie: 0-fret

  1. #1

    Standaard 0-fret

    Even een kort vraagje voor de gitaarfreaks hier, als ik het goed begrijp kun je als je een gitaar met een 0-fret hebt nog wel gewoon open snaren aanslaan? Ik meen te begrijpen dat de 0-fret op de plek staat waar normaal de nut is en dat de snaren daar constant tegenaan liggen ofzoiets..

    Iemand die het concept van de 0-fret voor me wil uitleggen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nellyrocks Bekijk bericht
    7 snaren is zoooo uit. Moet je luit gaan spelen. Heb je er 18, dat is pas metal.
    ... yeeeaaaahhh

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2009
    Berichten
    2.429

    Standaard


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Ook met een gitaar zonder nulfret kan je een open snaren aanslaan en dus open accoorden spelen.
    Wat de werkelijke toegevoegde waarde van een nulfret is weet ik eerlijk gezegd ook niet...
    Waarschijnlijk omdat dan de de open snaren dezelfde klankkleur hebben als bij de ingedrukte snaren.
    De topkam kan van een ander materiaal zijn en dus het geluid beïnvloeden/veranderen.
    Met gitaren met alleen een topkam (dus zonder 0-fret) kan de open snaar dus ietsje anders klinken dan de ingedrukte snaren...
    Laatst gewijzigd door jerome; 26 april 2011 om 08:30

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2007
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    373

    Standaard

    Is in principe dat je open snaren net zo klinken als gefrette noten. De topkammen (zonder nulfret) zijn van ander materiaal, en zal dus altijd iets anders klinken.
    Ik heb hier een oude gitaar van m'n opa staan die ook een nulfret heeft, is waarschijnlijk ook makkelijker te maken dan een 'gewone' topkam.
    Gitaren met een nulfret hoef je de topkam namelijk vaak ook niet van uit te vijlen, ze zijn er puur om de snaar op hun plaats te houden.

    Als ik nog iets vergeten ben, vul maar aan!

    Edit: Jerome was me net voor met een edit

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Bij een gitaar met 0 fret hoef je de nut niet uit te vijlen de snaren staan op de perfecte hoogte .

  6. #6

    Standaard

    Ah bedankt, ik had werkelijk geen idee wat het nou deed maar zo te zien kan het best handig zijn! Dan gaan we maar aan het sparen

    Het is trouwens een Steinberger ZT-3 die ik op het oog heb, wordt lang sparen..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nellyrocks Bekijk bericht
    7 snaren is zoooo uit. Moet je luit gaan spelen. Heb je er 18, dat is pas metal.
    ... yeeeaaaahhh

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ik ben ook een fan van de nulfret, maar om nou te gaan sparen voor een nieuwe gitaar alleen maar omdat die een nulfret heeft? Dat lijkt me dan weer een beetje overdreven...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #8

    Standaard

    De nulfret werd oorspronkelijk het eerst gebruikt door Framus. In de jaren '60 en '70 was goed materiaal voor topkammetjes schaars, daarom gebruikten ze voor hun topkammen een goedkoper soort plastic, dat echter niet geweldig klonk. Oplossing hiervoor was toen dus de nulfret die toch een perfecte klank behield, maar in combinatie met een goedkoper topkammetje.

    Persoonlijk speel ik wel graag op een nulfret, maar ik zie het niet als iets onmisbaars. Een aantal voordelen vind ik:
    - Makkelijker te maken als je gitaarbouwer bent, en goedkoper
    - Snaren liggen altijd op de perfecte hoogte
    - De snaren blijven praktisch nooit "haken" in de topkam. De snaren glijden immers vooral over de gladde nulfret, terwijl de topkam ze in de juiste richting duwt. Bij een normale topkam, wil het nog wel eens voorkomen dat de snaren niet perfect door de topkam lopen. Dit is dan wel weer bij te vijlen etc, maar toch.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Ik ben ook een fan van de nulfret, maar om nou te gaan sparen voor een nieuwe gitaar alleen maar omdat die een nulfret heeft? Dat lijkt me dan weer een beetje overdreven...
    Hoho, ik wilde de gitaar hebben en zag dat het toevallig een 0-fret had, ontwetend als ik ben wist ik niet of zoiets mij zou bevallen..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nellyrocks Bekijk bericht
    7 snaren is zoooo uit. Moet je luit gaan spelen. Heb je er 18, dat is pas metal.
    ... yeeeaaaahhh

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ach zo! Nee, dan zou ik het om die nulfret dus ook zeker niet laten...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top