Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 63
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard Strat pick ups, lekker dynamisch en warm?

    Beste gitaarmannûh en meidûh,

    Ik weet dat er al heel veel topics over Strat-vervangingselementen geschreven zijn maar ik vind niet zo gauw een antwoord op de volgende specifieke vraag:

    Ik zoek voor mijn Fender Japan Contemporary Strat uit ’87 met alder body en maple toets een neck pick up met de volgende kenmerken:

    - Single coil
    - Neck pick up
    - Zeer dynamisch
    - Met de volumepot open een vette en volle en warme (bijna) jankende/scheurende bluessound (high ouput?) waarbij toch de Stratsound bewaard blijft (denk bijvoorbeeld aan Hendrix en Stevie Ray Vaughan)
    - En met de volumepot ietsje dichter gedraaid een cleane sound maar toch nog vol, warm en transparant.
    - Geen wollige sound
    - Stratsound moet behouden blijven
    - Moet ook volle warme bastonen kunnen geven met tokkelen
    - Helder hoog, zonder dat het gemeen scherp wordt

    Ik vraag me af of zo'n element wel bestaat...
    Altijd hevig geïnspireerd door de afgrijselijk vette en volle sound en de fantastische tone die Scott Henderson op zijn Blues album Dog Party heeft zoals bijvoorbeeld in dit nummer:
    http://www.youtube.com/watch?v=HKCgFFvU_JQ
    (De geluidskwaliteit van dit clipje is niet 100%, maar het geeft een idee...)
    Nu weet ik wel dat zijn Stratjes zeer waarschijnlijk van veel betere kwaliteit zijn dan de toch echt wel fijne Contemporary Stratjes die ik heb...
    Maar goed, ik zoek dus een zeer dynamisch neck element.
    Kunnen jullie me alsjeblieft wat tips geven?
    Ik weet niet meer waar ik moet beginnen...
    Ik heb me eigelijk nooit zo veel bezig gehouden met neck pu’s omdat ik vaker de brug pick ups gebruik(te)

    Bedankt alvast,
    Jeroen

  2. #2

    Standaard

    In dat filmpje speelt hij volgens mij op een brugelement. Niet echt te vergelijken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2010
    Locatie
    Stein, Limburg
    Berichten
    1.990

    Standaard

    op deze site staat het volgende:
    "Dog Party" was done with a 35 watt Matchless amp, Celestion Vintage 30's, a Shure 57, and a Tube Screamer. The guitar was a re-issue '57 Strat with Lindy Fralin pickups.
    dus misschien eens op zoek gaan naar "Lindy Fralin" pickups?
    Luc op YouTube & Facebook!
    Te koop: Celestion Classic Lead 80 speaker. In goede staat en werkt perfect.
    Te koop: Kustom Defender 5H + Kustom 112 Cab. zo goed als nieuw inc. kabels.
    PM voor info/foto's.

  4. #4

    Standaard

    Ik heb zelf in mijn beide strats Texas Specials zitten. Die elementen doen in mijn optiek wel wat jij zoekt, maar ik heb dan weer geen strats met een maple fretboard. Misschien moet je eens een strat proberen met deze elementen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.034

    Music

    bij een dynamische, open, helder hoge stratsound denk ik niet aan een high output single coil. eerder aan een vintage pick-up met een lage output. veel van deze sound zit natuurlijk ook in de vingers en de gebruikte amp. en met jouw contemporary is helemaal niets mis hoor! een goeie gitaar waar echt wel een behoorlijke strat sound uit te halen is. enne, dit is zeker weten niet alleen maar brugelement wat je hier hoort. hooguit enkele passages en een gedeelte op stand 4 maar vooral op het halselement.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Terminus Bekijk bericht
    In dat filmpje speelt hij volgens mij op een brugelement. Niet echt te vergelijken.
    Het gaat mij in dit filmpje vooraal om de solosound, vooral het gedeelte waar hij de tubescreamer aantrapt, en die solo's worden voor het merendeel op het halselement gespeeld. Dan hoor je ook die heerlijke donkere holle sound alla Hendrix. Maar dit filmpje is maar een voorbeeld, ik hoef niet precies zijn geluid te hebben. IK zoek pu's die dynamisch reageren op de volumepot en zowel voluit als met de volumepot iets dicht mooi blijven klinken.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.527

    Standaard

    Dat goed blijven klinken met de volumepot half dicht heeft niks te maken met de pickups maar met de pot. De reden waarom ik op al mijn live gitaren treble bleeds gooi of een 50's mod soldeer.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2007
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    9.290

    Standaard

    Wellicht brengt dit filmpje je op een idee:

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Look no further: Leosounds Red House

    The sound is really convincing: very defined and enough character to show its roots even in overdriven and heavy sound environment.
    Classic Stratsound in the most fattest flavor without being to middle-frequency oriented related to scatter handwound patterns applied.

    De naam Red House komt van het nummer van Hendrix.

    Ik heb ze ook in mijn MIJ strat met rosewood toets en voldoen echt volledig aan je beschrijving.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Lindy Fralin in ieder geval zeker niet doen zou ik zeggen.
    Ze werden heel erg gehyped in verschillende bladen, maar ik heb ervaring met zowel de Vintage Hot als de Blues set en ze klinken vrij stug en hard, niet warm.
    Ik denk dat het komt omdat die gast alleen met zijn vingers speelt en hij de meeste pickups daarop voiced, met plectrum zijn ze wel goed voor droptunings en een redelijke portie gain.
    De beste Strat pickups zijn voor mij nog steeds de Fender CS 54's, doen precies wat jij omschrijft alleen dan puur met je aanslag, hoef je niet voor aan je volumeknop te draaien.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top