Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard Kleuradvies gevraagd/ ik wissetniemeer!!!

    Lieve Tina,

    Sinds een tijdje ben ik bezig met het bouwen van een eigen zelfgemaakte gitaar. Het wordt een hele mooie en ik ben er heel trots op. Helemaal alleen ben ik naar Arnhem geweest, wel 1 uur met de trein en een half uur met de bus om een stuk hout te kopen. Dat stuk hout was heel zwaar en ik een grote tas heb ik die mee naar huis genomen.

    Bij een echte gitarenwinkel in Eindhoven heb ik een vorm overgetrokken op een paar stukken aan elkaar geplakt papier. Het wordt een jassmaster (schrijv ik dat goed?) vorm. Mijn papa vond hem heel mooi. Thuis heb ik de vorm op mdf uitgewerkt en helemaal met een decoepeerzaag uitgezaagt. Daarna heb ik de vorm gekopieerd met de frees van mijn papa. Die heeft een echte handfrees. Ja en toen nog allemaal dingen maar nu goedverdoemme het heikele punt.

    Ik ben het helemaal zat en ik kom er niet uit. Wat zal ik eens doen met de kleur??? Alles heb ik al, body 100% gefreest en geschuurd, de hals is al helemaal klaar en helemaal glanzend gespoten, de electronica en harde waren zijn aanwezig maar de kleur... WAT DAN??

    Het wordt een Telemaster, dus een jazzmaster met tele-electronica en een lipstick pup. Ik heb er hier al eens over verteld. Het hout is mahonie. Een redelijk lichte gekleurde variant.

    Wat zal ik doen met de kleur? Zelf zat ik te twijfelen tussen donker rood stainen met ecoline of poederbeits (en een creme slagplaat), of butterscotch/ gebroken wit met een zwarte slagplaat).
    By the way de hals is rosewood. (wordt dat wel mooi met een butterscotch lak?)

    Is het voor het licht doorschijnende effect ook mogelijk om butterscotch te stainen? Of wordt dat absoluut niet mooi?

    En verder is het per se nodig om houtvuller te gebruiken om een beetje een strakke aflak te kunnen maken, of is dat in principe niet nodig? En hecht een eventuele beits of ecoline wel mooi op de houtvuller?

    Bij voorbaat dank.







    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 18 april 2011 om 01:48
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    weet ff niet of ik je verhaal serieus moet nemen aan de hand van je schrijfstijl. Het lijkt allemaal wat sarcastisch en minachtend naar ander bouwprojecten. Hoop dat dat niet zo bedoeld is.

    Allereerst een heel gaaf goed doordacht ontwerp!

    Waarom voor mahonie gekozen bij dit ontwerp en niet elzen of essen? Heb zelf net een mahonie gitaar gebouwd, maar ik weet ff niet meer precies of je daar een filler voor nodig hebt. Ik heb het volgens mij wel gebruikt om op safe te spelen.

  3. #3
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Lieve Tina,

    ...Bllabla
    Het wordt een jassmaster (schrijv ik dat goed?) vorm. Mijn papa ...
    Blablabla
    Het wordt een Telemaster, dus een jazzmaster met tele-electronica en een lipstick pup.
    Blablabla...
    Zozo, plots toch de juiste spelling gevonden?

    Verder erg grappig verhaaltje van een blijkbaar gefrusteerde ziel? 1u44 in de nacht geschreven, Hmmm...

    Ik zeg slotje, spijtig helaas.
    "Tina topics" zijn voor in het café.

    The ball's back on your side RS-Rik...
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Uh, sorry als ik verwarring heb veroorzaakt. Ja ik ben er een beetje gefrustreerd mee. Ik ben erg bang dat creme wit/ butterscotch niet mooi wordt. Is het mogelijk om deze kleur (zwaar) te stainen? Dus met een doorzichtige techniek te werken op het bruine mahonie?


    Dankjewel! ;-)
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    butterscotch of lichte kleur stainen op mahonie: gaat niet lukken. Mss kan het wel met een goede semitransparante lak maar dan nog zal de kleur van het mahonie fel het eindresultaat bepalen.

    porienvuller op mahonie moet je echt wel doen. pas als je het niet doet, weet je waarom. niet zo'n uitgesproken nerven als essen, maar wel heel moeilijk om strak dekkend te lakken als je het niet doet.
    Same goes voor elzen trouwens.

    Enige hout dat ik niet met porienvuller doe, is esdoorn.

  6. #6

    Standaard

    Mahonie heeft een redelijk fijne structuur, maar wel degelijk een structuur die je blijft zien als je geen filler gebruikt (persoonlijk houd ik wel van een beetje houtstructuur maar da's smaak).

    Bij een lichte stain op mahonie kan ik me weinig voorstellen; het hout heeft al relatief weinig zichtbare nerf en volgens mij moet je dan zo dekkend beitsen dat je net zo goed kunt lakken.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Cool

    Dankjulliewel!


    Nee maar die tekst was niet om te vervelen maar om jullie 'n beetje te laten lachen. Jammer dat het niet echt aansloeg ;-)

    Ik bedoel niks denigrerends naar andere zelfbouwprojecten toe. Peace
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Mahonie en butterscotch kan best maar word dan meer TV-yellow wat op zich ook erg koel is!!

    Voor tv-yellow spuit je eerst een witte basislaag en vult daarna pas de grain met een mahonie-kleurige porienvuller, vervolgens met een wat gelige lak aflakken.
    Laatst gewijzigd door oigun; 19 april 2011 om 17:53

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top