Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 17 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 164

Discussie: Hard

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard Hard

    Jeetje, was gister naar een metalfestival in het Witte Theather in Ijmuiden, godsamme wat was dat weer hard! Ik ga laatste jaren niet veel meer naar optredens, en de luidheid van de muziek speelt ook een rol. Ik heb prima op maat gemaakte oordoppen, die zelfs de muziek nog "redelijk" doen klinken, en tóch had ik gister (en nu nog een beetje) een suisende piep in mn hoofd. Dit trekt wel weg, en is nog geen permanente beschadiging, maar wel heel naar!

    Wat bezielt de geluidsmensen en de zaalmensen toch dat alles zo hard moet. ook in de gewone kroeg is het soms oorverdovend, het ligt niet aan de metal. Alles is altijd maar hard. je hoort de muziek minder goed, en je molt je oren.

    Sommige kroegen/zalen willen nog wel eens oordoppen verkopen aan de bar. Leuk gebaar, en absoluut nodig, maar dit is toch absoluut een flutoplossing. Sta je daar met van die gele herriestoppers in je oren, waar je nog voor moet betalen ook. PAK HET EENS AAN BIJ DE BRON EN GA GEWOON ZACHTER!

    Voor mij was dit wéér een reden om dit dus niet veel meer te gaan doen. dood en dood zonde!

  2. #2

    Standaard

    Veel geluidsmensen draaien inderdaad veel te hard. Maar soms ontkom je er niet aan om harder te gaan draaien dan je eigenlijk wil.
    Variaties:
    - Bij de soundcheck klinkt het dan prima, maar tijdens de show gooit de gitarist z'n 100 watt buizenstack open. Dan sta je als tech met de rug tegen de muur. Als de mixbalans dan niet goed is ben jij ineens de slechte technicus.
    - De zaaleigenaar is doof en vindt dat het harder moet.
    - Het publiek is doof en vindt dat het harder moet.
    - De akoestiek van de zaal is kut en je moet harder draaien om meer direct geluid te creëren.

    Maar nogmaals, soms zijn de geluidstechnici gewoon te lomp en draaien veel harder dan nodig is.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    ok, ik moet mss niet te hard roepen dat het de schuld van iemand is. ik begrijp dat wat je opnoemt allemaal oncontrolleerbare factoren zijn. Hoewel er natuurlijk best iets aan zwakke akoestiek gedaan kan worden, maar daar zijn de zaaleigenaren misschien te zuinig voor? Of zien het nut niet in. Veelal kom ik in betonnen ruimtes, waar dan giga speakers en subs staan. gekkenwerk.

    Ik vind het echt heel fout dit allemaal, er zou echt iets aan gedaan moeten worden. Jammer dat het publiek hier zich veelal niet bewust van is. Maar er komen nu hele generaties aan met een discodip en verneukt gehoor. zoooonde!

  4. #4

    Standaard

    Vaak genoeg idd. meegemaakt dat je je eerste set gespeeld hebt, en de muziek vervolgens nog 2 keer zo hard als de band moet... Meestal knap idioot, en buitengewoon vervelend, ik ben dan het liefst zo snel mogelijk weg, maar je moet toch je spullen nog inpakken.

    Viel me bij de reakties op the Wall ook al op dat er mensen waren die het te zacht vonden! De plek zal wel een rol spelen, we stonden redelijk vooraan maar daar was het op het einde toch echt behoorlijk hard.(had wat minder gemogen van mij, en datzelfde heb ik van meer muzikanten (gitaristen, zou je toch zeggen dat die wel wat gewend zijn meestal) gehoord) Blijkbaar moet het ook voor het publiek steeds harder.

    Het lullige is dan ook dat als je wel op een beschaafd nivo speelt, je afhankelijk van het publiek niet meer overkomt. Je hebt gewoon van die mensen die je alleen maar meekrijgt als het beukt Bij een publiek dat echt komt om te luisteren is het meestal niet zo'n probleem. Die vinden het vaak juist fijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Vergeet 1 factor niet: the money! Als de muziek zo hard staat dat je niet kan praten, wordt er aanzienlijk meer drank besteld. En dan zeg je misschien "ja maar IK blijf dan weg en bestel niks, ha!", maar lees dan bijvoorbeeld dit artikel...
    http://www.spring.org.uk/2008/09/why...-increases.php

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    wow heftig artikel zeg! Als de reden is zijn het echt klootzakken, ik blijf dan echt maar weg hoor. Dat is het me gewoon niet waard.

    hehe deze zin "Talkers aren't the best drinkers"...
    omgekeerd is dat zeker wél waar!!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2006
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    916

    Standaard

    Ik was laatst bij een hardcore avond in 't Paard in Den Haag. Born From Pain deed zijn naam eer aan dankzij de geluidstechnicus. Bij de soundcheck gingen de basgitaar en de kickdrum al snel richting de pijngrens, en tijdens het optreden was het laag en sublaag oorverdovend en hartritmestoornisverwekkend hard. De gitarist kwam nauwelijks meer door de mix en dat was erg jammer.

    Daarna speelde Madball en die stonden veel minder hard, en het geluid was alsof je naar een CD'tje aan het luisteren was. Prachtige mix.
    ESP Ultratone SL7, Ibanez Universe, Schecter Avenger A7, A7, A-7+, VHT/Fryette Sig:X

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Vergeet 1 factor niet: the money! Als de muziek zo hard staat dat je niet kan praten, wordt er aanzienlijk meer drank besteld. En dan zeg je misschien "ja maar IK blijf dan weg en bestel niks, ha!", maar lees dan bijvoorbeeld dit artikel...
    http://www.spring.org.uk/2008/09/why...-increases.php
    Het blijkt ook, heb ik ooit ergens gelezen, dat drankgebruik de storende factor van harde muziek aanzienlijk dempt, ehm , of verdoofd, daar wil ik vanaf zijn. Dus onbewust ga je meer drinken om die -voor je oren- takkeherrie te verdoven.

    Maar goed, ik snap het ook nooit zo hoor, kom je in kleine zaaltjes en /of kroegjes, en dan word de hele zooi doorversterkt met een buitenproportionele PA terwijl de drums onversterkt dan al hard zat is voor zo'n zaaltje . Tja, vind je het gek dat het publiek dan graag tegen de achterwand blijft staan.

    Ik heb soms ook het donkerbruine vermoeden dat er dan zo'n geluidsman(-vrouw,zelden eigenlijk) bij zit die dan denkt:" het spul staat er, dus ga ik het gebruiken ook, anders ben ik te snel uitgedraaid met mijn knoppies".

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door heinz3110 Bekijk bericht
    Ik heb soms ook het donkerbruine vermoeden dat er dan zo'n geluidsman(-vrouw,zelden eigenlijk) bij zit die dan denkt:" het spul staat er, dus ga ik het gebruiken ook, anders ben ik te snel uitgedraaid met mijn knoppies".
    Onzin, ga één keer eens zelf achter de knoppen staan in een zaal/cafe die akoestisch niet helemaal perfect is en probeer dan maar eens op een ok volume (onder 95dBa) te mixen.

    Natuurlijk zitten er ook dove mafkezen bij die niet weten wat ze doen (of er niks om geven), maar vaak kan de man achter de knoppen er niks aan doen.
    Laatst gewijzigd door Arvoitus; 28 april 2011 om 17:06

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arvoitus Bekijk bericht
    Onzin, ga één keer eens zelf achter de knoppen staan in een zaal/cafe die akoestisch niet helemaal perfect is en probeer dan maar eens op een ok volume (onder 95dBa) te mixen.

    Natuurlijk zitten er ook dove mafkezen bij die niet weten wat ze doen (of er niks om geven), maar vaak kan de man achter de knoppen er niks aan doen.
    Akoestisch perfect bestaat niet in een zaal of cafe. Dan zal je toch eerst wat aan de wanden en inrichting moeten doen en daarna vooral het publiek als lopend dempingsmateriaal moeten weren of juist op strategische plekken moeten vastbinden.

    Als het drumstel al hard zat is, probeer dan niet als geluidsman de hele race bij te houden door het drumstel willens en weten uit te moeten versterken zodat het nog boven het eigenlijke drumstel uitkomt., dat is dus vaak overkill. Dat is wat ik met mijn "knoppies-draai-mensen" statement wil zeggen.

    (En ja, die "knoppiesdraai-geluidsmensen" ben ik wel tegengekomen, en ja, ik heb ook wel voor kleine zaaltjes/kroegies gemixt, dus geheel onzin is het dus niet.. )

    Trouwens. probeer hetzelfde trucje doorversterken met de gitaarversterkers die wellicht net zo hard staan als het drumstel op het podium, en je hebt de Decibel-poppetjes lekker aan het dansen. Vooral fijn en genietbaar in die zaaltjes/kroegjes die al gauw hard klinken door de ruimte zelf . Is dat dan een goede of slechte akoestiek?

    En simpelweg de boel lekker opdraaien zodat de mix "controleerbaar" word - (omdat de akoestisch minder merkbaar,en dus beter werkbaar lijkt) maar het publiek met gele doppies laten rondlopen is m.i. het paard achter de wagen spannen. Het kan vaak heus zachter.

    Gelukkig zijn er ook zat geluidsmensen die op een zeer pragmatische manier toch een zeer prettige en goede mix neerzetten zonder dat het afschuwelijk hard hoeft te worden. Een heerlijke verademing vind ik.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top